Review: FIFA 17 King of the Hill

Een nieuw voetbalseizoen is aangebroken en daar hoort natuurlijk een bijpassende FIFA game bij. De vraag is of de mannen van EA genoeg doen om dit deel ook weer de moeite waard te maken. Het nieuwste deel ziet er op papier enorm goed uit. Met een nieuw intelligentiesysteem, vernieuwingen aan Ultimate Team en de compleet nieuwe modus The Journey.

Beginnen bij het begin

Toen eenmaal het spel klaar was om te spelen besloot ik eerst een normale wedstrijd te doen. Zelf speel ik nooit de demo van FIFA dus was dit mijn eerste aanraking met het spel. Wat mij direct opviel was dat het commentaar in het Nederlands was. Snel veranderen dus! De camera, die standaard staat ingesteld, had ik na een paar spellen nog niet onder de knie en dus werd deze ook veranderd. De graphics tijdens de intro zagen er meteen een stuk beter uit dan in het vorige deel. Wel moet hierbij gelijk worden opgemerkt dat de grote competities en clubs deze behandeling krijgen. Nederlandse teams bijvoorbeeld zien er een stuk minder mooi uit.

FIFA 17

Na een paar minuten spelen lag de eerste goal erin en dat ging aardig soepel. Meteen viel mij iets op. Ibrahimovic probeerde in mijn team echt de gaten te vinden en liep er in. Dit is in vorige FIFA delen ook geprobeerd, maar in dit deel werkt het toch wel ontzettend goed. Eindelijk maken spelers vaker de beslissing die jij in je hoofd ook maakt wanneer een aanval wordt opgezet.

Ultimate Team

Online was toch wel een heel stuk lastiger. Waar ik mij offline vrij makkelijk kon redden is het toch het spelen tegen andere mensen waar je niveau pas echt vastgesteld wordt. In Ultimate Team maak jij jouw droomteam door middel van kaarten. Deze kun je kopen uit pakketten of individueel vanaf de transfermarkt. Het is een succesformule al vanaf FIFA 2009 en de meeste spelers kopen het spel puur voor deze modes.

Nieuw binnen deze modes is de zogeheten FUT Champions. Hierin krijg je een aantal keer de kans om een bepaald toernooi te winnen. Wanneer je deze wint kun je meedoen in de weekend league voor mooie prijzen. Tijdens het potje online kwam ik op een gelijke stand uit en werden er strafschoppen genomen. Dit is compleet onder handen genomen dit jaar. Je moet nu zelf een aanloop nemen en er zijn zoveel meer mogelijkheden. Probeer dit zeker te oefenen want de eerste paar keer zul je hem niet onder de knie hebben.

Ook nieuw zijn de Squad Building Challenges. Hierin krijg je opdrachten om een team samen te stellen en daar krijg je weer beloningen voor. Wees hiermee gewaarschuwd dat de spelers die jij erin zet en submit verdwijnen uit jouw club. Hiermee is ondergetekende dus een compleet team kwijtgeraakt.

Ultimate Team blijft de parel van FIFA. Het is een modus waar je honderden uren in gaat steken om het beste team te maken.

The Journey

FIFA 17

Groots is er door EA mee geadverteerd voor dit jaar, The Journey. Voor het eerst een verhaalmodes binnen het populairste voetbalspel. In The Journey kun jij kiezen uit alle Engelse Premier League clubs. Voor de review heb ik gekozen voor Liverpool, misschien voor mij wel de mooiste club op de wereld.

Jij speelt het verhaal van Alex Hunter. En zelf wil ik in deze review totaal niet in gaan op verhaal elementen. Ik vind dat iedereen die FIFA koopt de verhaalmodus een keer zelf moet doorspelen, al is het maar omdat EA geweldig de sfeer van een voetballer heeft weten neer te zetten. Iedereen die op voetbal heeft gezeten weet nog wel dat zij op een koude zaterdagochtend op het veld stonden, de ouders schreeuwend aan de zijlijn terwijl jij gewoon plezier wou maken. Elke jongeman heeft op een punt wel de droom om een topvoetballer te worden. En waarom het zo lang heeft geduurd voordat iemand een poging heeft gedaan dit gevoel in een verhaal te stoppen van een spel, daar kan ik eigenlijk niet bij.

Niet alles is top

FIFA 17

Zoals je in de review kunt lezen ben ik aardig positief over het nieuwste FIFA deel. Dit is wel eens anders geweest voor mij in de vorige FIFA delen. De game heeft een hele lange tijd kleine wijzigingen doorgevoerd. Dit jaar is er ontzettend veel vernieuwd. Toch is niet alles positief. Tijdens het spelen van de potjes merkte ik dat in welke formatie dan ook werd gespeeld er weinig middenveld was. De bal ging vrij vlot naar voren en achteren maar in het midden miste ik de actie. Ook is het zo dat, hoewel de vernieuwde dode spelmomenten goed zijn, het jammer is dat je bij sommigen wel terug kunt schakelen naar de oude camera positie maar bij een corner dit niet kan. Het zou vooral enorm wennen zijn en hopelijk blijft dit nu weer een paar jaar op deze manier.

Apart wil ik nog twee zaken noemen die mij tegen vielen. Ik vind het commentaar, zelfs op Engels, toe aan vernieuwing. Dit verandert vrij weinig elk jaar waardoor je de zinnen kunt dromen. Ook vind ik dat met het groots adverteren van de Frostbite Engine dat er veel meer uit de graphics gehaald kon worden. De rivaal van Konami ziet er wederom dit jaar beter uit, al maakt FIFA grote stappen dit jaar. Wat EA Sports biedt is een beter totaalpakket, als voetballiefhebber kom je ook dit jaar weer bij deze game terecht.

King of the hill

Elk jaar horen we dat Pro Evolution Soccer stappen maakt op FIFA. Dit jaar kan het gat echter een stuk groter zijn geworden. FIFA heeft een nieuwe verhaalmodus en vele verbeteringen. Het totaalpakket wat EA biedt samen met de licenties iets waar geen enkele voetbalgame tegenop gaat kunnen. Het spel is een stuk dynamischer geworden en dit maakt de potjes ook een stuk leuker om te spelen. De toevoeging van coaches op het veld is leuk om te zien en brengt je meer in de sfeer van een echte voetbalwedstrijd. En het is natuurlijk leuk om de Oranje dames in het spel te zien.

Soms raad ik mensen nog wel eens aan om een jaar FIFA over te slaan (zoals ik dit bij bijna elke jaarlijkse game doe) maar EA heeft ontzettend hard gewerkt om aan de top te blijven, dit spel moet je spelen!

+ De ultieme voetbalgame op dit moment
+ The Journey is een geweldig verhaal
+ Ultimate Team