Review: Final Fantasy XV: Windows Edition – Open voor iedereen

Final Fantasy XV Windows Edition

De console-liefhebbers mogen ‘m al van eind 2016 spelen, inclusief elke DLC die onderweg naar vandaag uitkwam. Nu is het tijd voor de PC spelers om mee te doen. Final Fantasy 15 verscheen een week geleden voor de computer spelers, wat vonden wij hiervan?

De Final Fantasy XV: Windows Edition, zoals Square hem heeft genoemd, kwam samen uit met de Royal Edition. Deze Royal versie gaf console spelers een algeheel betere game met bug fixes, quality-of-life veranderingen en een ‘director’s cut’ op de verhaallijn. Deze editie haalt al het mindere uit de originele game en brengt het uit met alle DLC erbij. Veel fans vinden het een beetje laat hiervoor, maar het geeft potentieel nieuwe spelers de kans om de game in volle glorie op te pakken. Met de Windows Edition zorgt Square Enix ervoor dat de game nu voor iedereen toegankelijk is.

ffxv pc graphics

The Basics

Final Fantasy is een lange reeks aan games, films, series en anime shows. Je kan het meer een genre opzich noemen, maar we houden het voor nu op JRPG als het aankomt op de nieuwste game. Square heeft altijd een unieke kijk op combat gehad en bracht een mix van turn-based en time-based gevechtsstijlen. Je moet snel reageren, tactisch denken maar je hoeft niet als een malle te ontwijken want dat doet de game al voor je. Toen kwam Final Fantasy 11, de eerste grote MMORPG voor de franchise. Deze flopte uiteindelijk wel degelijk en kwam terug als Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Deze MMO wordt tot op de dag van vandaag gezien als misschien wel de beste in zijn genre, of in ieder geval gelijk aan de toppers als World of Warcraft, Guild Wars 2, The Elder Scrolls Online en Runescape. Wat bijzonder was aan deze titel, was dat de combat niet traditioneel FF was, maar koos voor de standaard RPG stijl. Een heleboel achtergrond verhaal, maar waar wil ik nu heen? Nou, dat is Final Fantasy XV.

Deze game bracht in 2016 de beste graphics op dat moment, de meest toegankelijk, unieke vorm van action combat en een geweldig verhaal. Een visueel schouwspel was het, en de Windows Edition brengt dit nog een treetje hoger, maar daarover later meer! Je volgt Noctis, die onderweg is naar zijn toekomstige vrouw. Noctis zal uiteindelijk zijn vader moeten opvolgen om te rulen over het koninkrijk. Je reist met drie bekenden op weg naar je lover, maar die weg duurt langer dan gehoopt. In het begin van de game (de eerste helft om precies te zijn) heb je veel vrijheid, je kan gaan en staan waar je wilt. Je kan overal met je auto heen, side-quests oppakken, gatheren en tot de verste hoeken exploreren. Maar de game heeft uiteindelijk ook een verhaal dat gevolgd moet worden. Vanaf het moment dat je ongeveer op de helft zit veranderd de game meer in een rollercoaster. Een baan die je dedicated volgt en waar je niet meer vanaf wijkt. Vanaf dat moment komt het verhaal tot een langzame conclusie.

ffxv pc graphics

We’re going on a trip

Noctis, Gladiolus, Ignis en Prompto. Dit zijn de vier hoofdpersonages. Square bracht een tijdje geleden een update uit waarin je zelf kan kiezen als wie jij speelt. Deze ‘comrades’ update was één van de zoveel updates die de game kreeg. Ieder personage kreeg zijn eigen verhaallijn om te volgen, dit werd in episodes uitgebracht. De game kreeg zelf een crossover met Assassin’s Creed. Maar goed, genoeg over de updates, over naar het broederschap.

XV voelt als een echte kampeer trip met je boys. De chemie tussen alle personages is daadwerkelijk geweldig. Er is voldoende humor, de personages zijn goed op elkaar ingespeeld. Ik persoonlijk vind de game nog steeds fijner met Japanse spraak maar zelfs de engelse dubs zijn top ingesproken! Ieder personage heeft diepgang met een eigen DLC (verhaallijn). Nou, jullie weten ondertussen wel genoeg over de game, hij is  dan ook al van 2016. Maar wat maakt deze versie nu zo anders?

ff xv group picture

PC tegenover console

Ja, ja, de eeuwenoude wedstrijd tussen ‘master race’ en consoles. Wij doen er niet aan! Beiden versies hebben zo hun charmes. De console versie blijft gewoon altijd lekker lopen, kampt met weinig tot geen prestatieproblemen en is nu met de royal versie completer dan ooit. De Windows Edition daarentegen brengt natuurlijk de mogelijkheid tot volledige 4K support en überhaupt al hogere grafische instellingen. Je merkt natuurlijk wel een degelijk verschil op grafisch gebied, de Windows versie is een stuk mooier. Daarentegen fakkelt deze versie wel met wat prestatie issues.

De port zal na een aantal patches waarschijnlijk dicht bij perfectie liggen, maar is dat nu nog niet. De game startte bij mij niet op in fullscreen en ik moest een instelling in een file aanpassen om de game aan het lopen te krijgen. Toen hij eindelijk inlaadde, kwam ik erachter dat de tekst in het Japans was! Tot mijn geluk was er nog een vriend van mij op Discord, die Japans schrijft en spreekt, hij heeft me geholpen de instellingen te veranderen. Toen de game eenmaal liep merkte ik dat hij best veel opeist van je processor. Toen ik ging opnemen met OBS dropte de fps tussen de 40-50. Buiten dat kunnen mid-range computers de game wel aan op 1080p, dit is een groot pluspunt als het aankomt op toegankelijkheid. Laten we hopen dat de kinderziektes die zich nu voordoen snel een fix krijgen, daar gaan we natuurlijk wel van uit! Buiten dat waren de controls voor je muis en toetsenbord goed afgesteld op toegankelijkheid voor spelers.

Final Fantasy XV blijft de toffe game die in 2016 uitkwam. Beiden de Royal en de Windows Edition smijten het onnodige eruit en brengen een volledig pakket voor de game. Veel fans vinden het laat, maar voor de potentiële spelers die altijd twijfelde is dit juist de perfecte kans om de game op te pikken. De DLC zijn geweldig geschreven en maken de kopieën volledig. Het blijft een leuke kampeer trip met je beste vriendjes!

• True 4K en zoveel fps als je wensen kan
  • Grafisch adembenemend
  • Vloeiende combat