Review: Final Fantasy XV

final fantasy xv review

Tien ellendige jaren heeft het geduurd voordat Final Fantasy XV, destijds aangekondigd als Final Fantasy Versus XIII, in de winkels lag. In die jaren heeft de game een totaal andere wending gekregen. Is de decennium lange ontwikkelingstijd het waard geweest?

Final Fantasy XV – a game for fans and first-timers. Zo luidt het titelscherm, wanneer je de game opstart. Opmerkelijk genoeg vat dit het spel in één zin samen. De game is toegankelijk voor nieuwkomers, maar bevat genoeg nostalgie voor fans van het eerste uur.

In den beginne

Deeltje 15 vertelt het verhaal van prins Noctis, die met zijn drie maten onderweg is naar zijn bruiloft met Oracle prinses Lunafreya. De reis wordt afgelegd in een hippe wagen, de Regalis, een auto waarin de speler veel tijd zal doorbrengen. Tijdens zijn reis ontdekt Noctis dat het koninkrijk van zijn vader aangevallen is door een buurland en dat zijn vader, alsmede Noctis en zijn verloofde Lunafreya, dood zijn verklaard. Vanaf hier begint de tocht naar het terugvorderen van zijn koninkrijk.

Meet the squad!

De mainstory is, zoals we van Final Fantasy gewend zijn, zwaar beladen en dramatisch: het vertelt een klassiek heldenverhaal, waarin de speler de rol van held vertolkt. Er is echter genoeg plaats voor luchtigheid, want de hele game voelt aan als een roadtrip waarin vier vrienden lief en leed met elkaar delen. De vier jongens zouden overigens niet misstaan in een boyband, want voor elke dame (of heer, wij oordelen niet) is er iets wils! Leadzanger is uiteraard onze held Noctis, de emo van de groep. Met zijn “mom, this is not a phase!”-kapsel en emotionele woede uitbarstingen, is hij de droom van elke My Chemical Romance fan uit het jaar 2006. Overigens is dit ook het jaar waarin de game aangekondigd werd. Ik zie alvast de connotatie.

final fantasy xv

Noctis wordt vergezeld door drie maten; bodyguard Gladiolus, adviseur Ignis en jeugdvriend Prompto. Gladiolus gaat graag naar de sportschool en is niet bang om zijn six-pack aan de vrouwtjes (of mannetjes, wij oordelen niet) te tonen. Uiteraard draagt hij een lederen jasje (zonder t-shirt, mag ik dat benadrukken?) met een ketting, heeft hij een litteken en tattoos en verheft hij het matje tot het equivalent van stijl. Ignis, daarentegen, moet de intelligente man van het stel voorstellen en wordt daardoor als slinky met bril afgebeeld. Hij draagt ook afzichtelijke zilveren handschoenen, want naast slim is hij ook een smooth criminal. Prompto heeft geen maffe outfit of kapsel (voor Final Fantasy standaarden, althans), maar zou in de Final Fantasy XV boyband de jonge, verlegen twink zijn. Ik raad je vooral aan om die term te gaan googlen.

De vier kameraden reizen stad en land af en de interactie tussen de vier is zoals je bij een echte vrienden roadtrip verwacht. Er worden grapjes gemaakt en elke avond wordt er een biertje gedronken bij het kampvuur. Partymembers zijn altijd een belangrijk onderdeel van de Final Fantasy franchise geweest. Ook dit deel maakt duidelijk dat je nooit in je eentje een held kunt zijn.

Een uitzicht om van te kwijlen

The open road was nog nooit zo letterlijk vertaald in een game als in Final Fantasy XV. Wát is het uitzicht mooi! Het rondrijden in de Regalis voelt soms een beetje te opdringerig aan. Je wil eigenlijk helemaal niet rondrijden, maar het gebruiken van de auto is sneller dan lopend van A naar B. Echt rijden doe je ook niet eens, want er is geen mogelijkheid tot sturen, louter gas geven. Meestal laat ik Ignis rijden, zodat ik ongegeneerd van het uitzicht kan genieten. In shops kan je cd’tjes aanschaffen met soundtracks van vorige Final Fantasy delen, die je vervolgens in de Regalis laat afspelen. Nostalgisch beluister ik de opening themes van mijn favoriete delen, VII en X, terwijl ik aan de horizon prachtige landschappen zie, met vrolijke Chocobo’s en vijandige Cactuars.

final fantasy xv

Murder on the dancefloor

Het combatsysteem in Final Fantasy XV is snel en naadloos, als een goed gechoreografeerde dans. Dynamisch slaat Noctis in het rond met zijn wapen, terwijl zijn partygenoten hem bijstaan in gevechten. Elke partymember draagt zijn eigen steentje bij, maar alleen Noctis wordt door de speler bestuurd. Je kunt gebruik maken van verschillende wapens, maar ook van elemental spells, die je zelf kunt craften. Door middel van EXP vergaar je meer HP en MP. Deze verdien je door het winnen van gevechten of het voltooien van quests. AP (ability points) kun je ook verdienen door middel van quests en andere handelingen. Deze punten kan je vervolgens weer uitgeven in de ascension tree, waarmee Noctis en de rest van de party vaardigheden kunnen vrijspelen.

De combat is snel en in real-time. Hierdoor mist enige strategische uitdaging, die bij de oudere Final Fantasy delen zo aanwezig was. Dit snelle combatsysteem maakt de game echter wel eigentijds, en daardoor ook zeer toegankelijk voor nieuwkomers van de franchise. Square-Enix heeft dit zeker in het achterhoofd gehouden bij de ontwikkeling van de game. Persoonlijk mis ik de turn-based battles, maar ik kan me voorstellen dat de nieuwe generatie gamers niet zit te wachten op dit soort langzame gameplay. Jammer, want de gevechten missen hierdoor enige diepte en voelen meer als een ”moetje” dan als een uitdaging.

Het ultieme campinggevoel

Een roadtrip zou een roadtrip niet zijn zonder kamperen langs de weg. In Final Fantasy XV kan je niet alleen overnachten in hotels of campers; je kunt ook een haven opzoeken. Dit is een speciale campingplaats waar je met de squad kunt overnachten. Tijdens het rustmoment ontvang je een overzicht van de vergaarde EXP en kan je levelen.

Elke partymember heeft een speciale skill, die tijdens de roadtrip ontwikkeld kan worden. Zo is Noctis niet vies van vissen en houdt Ignis van koken. Hij leert nieuwe recepten wanneer je nieuwe ingredienten vindt of koopt, of wanneer Ignis zelf een nieuw gerecht ziet of proeft. Een van de leukste skills is de foto skill van Prompto. Hij legt de herinneringen van jullie reis vast in tastbaar materiaal.

final fantasy xv

Final Fantasy XV is inderdaad een game voor zowel nieuwkomers als fans. De personages, het verhaal en de omgevingen rieken naar nostalgie en nemen ons mee naar een klassiek Final Fantasy verhaal, waarin we eventjes de echte wereld vergeten. Ook voor nieuwkomers is deze ervaring aanwezig. Zij zullen zelfs méér van deze titel genieten, omdat het dynamische combatsysteem dit toestaat. Voor de doorgewinterde fan zijn er echter genoeg knipoogjes naar het verleden aanwezig.

+ Prachtige omgevingen waarin je jezelf kunt verliezen
+ Hechte band met partymembers
+ Grote open wereld waarin genoeg te zien en te doen is