Review: Fire Emblem Warriors

Fire Emblem Warriors

Fire Emblem Warriors is de eerste Fire Emblem game waarin fans niet worden teruggehouden in combat door turn-based mechanics, maar eindelijk er op los mogen hakken en real-time.

De echte vraag luidt: Is deze Warriors titel een waardige toevoeging aan de Fire Emblem franchise? Is het wederom een Warriors titel, met dit keer een Fire Emblem sausje? Of is het geen van beide? Laten we even een kijkje nemen naar Fire Emblem Warriors!

Iedereen die bekend is met de “Warriors” games van Koei Tecmo weet waarschijnlijk hoe de games in elkaar steken en ook grotendeels hoe de nieuwste toevoeging aan de serie zal verlopen. De formule van de Dynasty Warriors is eigenlijk nooit veranderd. Af en toe wordt er gespeeld met wat ingrediënten waardoor het ene deel iets pittiger is dan de andere, of net iets anders smaakt.

Niet heel erg lang geleden zagen we nog dat The Legend of Zelda werd meegesleurd in Warriors en dit sausje smaakte er goed. De game was weliswaar een port, maar voor veel spelers een eerste kennismaking met de Dynasty Warriors achtige gameplay.

Fire Emblem Warriors

En dan nu, Fire Emblem

Zoals verwacht speelt de game bijna als elke andere Warriors titel. Je maait grote groepen monsters neer zonder enige moeite tot je bij een objective komt waar je daadwerkelijk pas aan de tand gevoeld wordt. Het voelt een beetje als grasmaaien, alleen zitten er soms van die vervelende onkruid hoopjes waar je iets langer met de grasmaaien over heen moet gaan. Natuurlijk is het veel leuker dan grasmaaien, maar alle monstertjes die met honderdtallen worden opgeveegd bieden weinig weerstand, net als gras dus.

De uitdaging ligt hem pas bij het managen van het slagveld. Over het slagveld zal jij jouw personages moeten verspreiden. Op ieder moment kan je door een simpele druk op de knop van personage wisselen om de getijden van de slag te keren. Let je hier niet op? Dan kan het zomaar eens gebeuren dat je aan een kant van het veld een mooie vooruitgang boekt, terwijl je aan de andere kant finaal wordt overlopen.

Dit is werkelijk het moment waarop Fire Emblem Warriors zijn charmes uit de kast trekt. Je wisselt van personage om de tegen-aanval in te zetten en direct heb je toegang tot een compleet nieuwe ability set. Ieder personage heeft namelijk een uniek wapen met unieke aanvallen. Een snelle aanval, een krachtige aanval en een super aanval die je kunt gebruiken zodra een balkje zich vult. Deze vult zich simpelweg door te “grasmaaien”.

Fire Emblem Warriors

Tactische hack & Slash

Het managen van je squad op het slagveld is niet het enige waar je goed op moet letten. Fire Emblem spelers zijn misschien wel bekend met de term: “dood”. Mocht je de game in de moeilijkere modus spelen dan kom je hier ook mee in aanmerking. Alhoewel de gevreesde “Perma-death” niet in zijn volle glorie aanwezig is, zal het in deze Warriors game op een gepaste wijzen worden toegepast om een beetje het Fire Emblem sausje te versterken. De game spelen in deze mode is volledig optioneel overigens. Doe je het liever wat kalmer aan met minder ernstige gevolgen is dat ook prima. Voor ieder wat wils!

Een volgende smaakverfijner is de combat-triangle uit de Fire Emblem serie. Dit werkt een beetje als steen-papier-schaar, maar is het niet per se zo dat steen altijd wint van schaar. Als schaar ben je daarentegen in een flink nadeel als je moet opboksen tegen een steen. Uiteraard gebruiken de personages in Fire Emblem Warriors geen stenen, papiertjes of scharen, maar maken ze gebruik van zwaarden, speren en bijlen. Speer verslaat zwaard, zwaard verslaat bijl en bijl verslaat speer. Erg handig om te weten, maar gelukkig laat de game aan de vijanden ook zien of je wel of niet in het voordeel bent.

Fire Emblem Warriors

Ziet er prima uit

Fire Emblem Warriors is niet de mooiste game die de Nintendo Switch te bieden heeft. Met prachtig uitziende games als Breath of the Wild of Super Mario Odyssey komt deze Fire Emblem Warriors niet het beste uit de bus. Maar dit wilt niet zeggen dat de game er slecht uit ziet. De standaard monsters en de upgraded varianten van de wezens zijn niet moeders mooiste, maar de personages die je kunt spelen zien er daarentegen heel erg goed uit. Het is een verschil van dag en nacht, dit zorgt voor een soort contrast. Wat in mijn ogen voor een mooi effect zorgt. Daarnaast zien ook alle aanvallen en vooral de super-aanvallen er ontzettend gaaf uit.

Fire Emblem

Ben jij een fan van Dynasty Warriors, of games in deze genre? Dan is deze titel wellicht iets voor jou. Ook als Fire Emblem fan is deze game een verfrissende blik op de franchise. De game speelt lekker soepel en grafisch ziet het er allemaal prima uit. De muziek in het spel zorgt voor een fijne sfeer die erg goed past bij de snelle manier van combat en je oplettendheid om op tijd in te grijpen. Heb je echter niets met de eerder genoemde franchises? Dan is het maar de vraag of Fire Emblem Warriors een game is die je  leuk gaat vinden. Het verhaal in het spel is namelijk erg minimalistisch en het draait echt volledig om de gameplay.

Is Fire Emblem Warriors nou een re-skin van Dynasty Warriors, of is het compleet iets nieuws? Het antwoord ligt een beetje aan de persoonlijke kant. Uiteraard bevat het de core-elementen van een Dynasty Warriors game en ziet alles er Fire Emblem-ish uit. Tot zo ver de re-skin, maar aan de andere kant bevat het een aantal unieke Fire Emblem features zoals de eerder genoemde death-mechanic.

+ Bomvol actie
+ Tactische Hack & Slash

– Verhaal