Review: Football Manager 2016

football-manager-2016_1_1004x626 (745 x 292)

Sportgames en jaarlijkse uitgaves, het is niets nieuws. Ook Sports Interactive brengt jaarlijks rondt het einde van het jaar een nieuwe Football Manager uit waar wij de rol van Frank de Boer of Philip Cocu op ons kunnen nemen. Maken de veranderingen het weer waard om dit nieuwste deel weer te kopen is de vraag of kan je beter blijven bij het vorige deel.

Football Manager is heel anders dan de jaarlijkse andere sportgames die uitkomen. Dit spel richt zijn pijlen meer op het coachen van je team in plaats van het spelen van wedstrijden. Jij moet de club leiden en door jouw tactiek moeten er wedstrijden worden gewonnen. Voordat we verder gaan met de review wil ik zeggen dat wij gebruik hebben gemaakt van Speltype Football Manager tenzij anders vermeld. Dit is dezelfde die ook bij de vorige delen aanwezig was en biedt de volledige simulatie-ervaring. Ook is voor deze review gebruik gemaakt van een pre-release Beta-versie en kunnen er dus nog zaken veranderen wanneer de game 13 november finaal gaat.

Welkom Manager

CoachFM

Wanneer we het spel beginnen zien we gelijk een kleine maar grappige vernieuwing. Voor het eerst in Football Manager is het mogelijk om je eigen coach te maken welke zelfs visueel aanwezig is tijdens wedstrijden om instructies door te schreeuwen aan spelers en mee te doen met het vieren van een doelpunt van zijn team.

Een dag als manager van PSV

HomeMenuFM
In het speltype Football Manager ben ik begonnen met het leiden van PSV en net zoals vorige delen worden er weer een aantal zaken in het begin geregeld. Zo kan je een bespreking met je spelers opzetten om het moraal omhoog te werken en kan je kennis maken met de mensen die met jouw moeten gaan werken. Wat nieuw is in dit deel is dat er meer vragen worden gesteld tijdens de persconferenties die je moet bijwonen. Ook is het mogelijk voor managers die zonder club zitten interviews te geven zodat zij weer sneller bij een club terecht kunnen komen.

Die eerste wedstrijd

DeWedstrijdFM

Als alles is ingesteld is het tijd om de eerste wedstrijd te spelen en een kijkje te nemen naar de graphics van het spel. De eerste wedstrijd is een oefenwedstrijd waarin PSV het opneemt tegen Nottm Forest. Wanneer je de opstelling maakt wordt door middel van cirkels aangegeven of een taak en een positie goed bij de speler past. Dit maakt het allemaal een stuk visueler en makkelijker om zo een goede opstelling en tactiek te maken.

De graphics tijdens wedstrijden zijn al jaren een zwaktepunt bij Football Manager en hoewel het spel weer een klein stukje mooier is geworden dan vorig jaar blijft het toch te weinig. Natuurlijk is het zo dat bij een simulatie van het coachen van een voetbalteam graphics tijdens de wedstrijd niet het belangrijkste zijn maar het zou toch wel fijn zijn als Sports Interactive eens een echte boost zou geven aan de graphics van zijn games.

Tijdens de wedstrijd kun je natuurlijk ook het team nog proberen te coachen zoals in de vorige delen. Je kunt van formaties wisselen en spelers tijdens de rust nog eens extra toespreken, afhankelijk van je toespraak kan dit zowel positief, als negatief uitpakken op de moraal en het spel van een speler. Je ziet dat Football Manager hier eigenlijk de koning in is al jaren en hoewel ze het makkelijker hebben gemaakt voor nieuwe spelers met toevoegingen als assistenten die je taken overneemt, of die je tijdens de wedstrijd helpt zit er nog genoeg uitdaging in voor de gamers die dit spel al jaren spelen.

De statistieken in dit spel zijn groter dan ooit en zo kun jij de gehele wedstrijd nog beter analyseren zodat de fouten die zijn gemaakt tijdens een wedstrijd in de toekomst kunt voorkomen. Dit bevestigd nog maar eens dat Football Manager 2016 visueler dan ooit is en het zich na al die jaren op nog zoveel punten weet te verbeteren.

Met een overwinning op zak

AnalyzeFM

Nadat de eerste wedstrijd is gespeeld kun je de statistieken van een wedstrijd nog eens nalezen en wordt er een persconferentie gehouden waarin je vragen beantwoord over deze wedstrijd. Voor we naar de nieuwe speltypes gaan kijken kan ik je alvast vertellen dat het klassieke speltype zelfs in haar beta vorm weer erg volledig aanvoelt en een genot is om te spelen. Je ziet duidelijk dat Sports Interactive zich jaarlijks wilt verbeteren en dit deel is nog visueler dan de vorige delen wat het allemaal heel prettig maakt om te spelen.

Football Manager Touch

OpslaanCloudFM

Football Manager Touch is de versie voor mensen die het liefst wel Football Manager willen spelen maar niet alle taken op zich willen nemen. Het spel gaat een stuk sneller tussen wedstrijden en legt veel minder focus op randzaken van het coach zijn. Bij alle versies van Football Manager Touch zit cross-save inbegrepen en dat betekend dat wanneer jij je save opslaat in de cloud je verder kunt spelen op je tablet of andersom. Een welkome en makkelijke toevoeging aangezien tablets steeds meer deel uit maken van ons en we zo dus niet meer achter de computer hoeven zitten of de laptop op schoot hoeven te houden om onze dosis Football Manager binnen te krijgen.

Op moment van schrijven konden we niet de cross-save optie testen aangezien de game voor tablets op een later tijdstip beschikbaar wordt gemaakt. Tot nu toe staat deze release voor het einde van kerstmis gepland.

Maak je eigen club

Zowel in Football Manager Touch als in het normale Football Manager is het dit jaar mogelijk om je eigen club te maken. Hierin kun je kiezen uit een zestal logo’s en kun je een naam geven aan je club en jouw stadion. Vervolgens kun je een team samenstellen waar je elke speler mag uitkiezen zolang je maar onder een bepaald budget en teamspelers zit(op moment van schrijven is dit 75,72 miljoen euro en een maximale van 30 spelers). Daarna speelt het spel afhankelijk of je Touch of normaal hebt gekozen volledig zoals je dit mag verwachten van Football Manager.

Je eigen droomteam

Op moment van schrijven hebben we wegens gebrek aan mensen die de beta speelde dit niet kunnen testen maar een grote toevoeging dit jaar is Football Manager Fantasy Draft. Hierin kun je met jouw vrienden een competitie of toernooi opzetten en een budget krijgen van maximaal 350 miljoen euro op moment van schrijven. Vervolgens kun je weer jouw manager en club aanmaken zoals je dit zelf wenst en wordt je in een draftronde gegooid waar iedereen die meedoet steeds een minuut krijgt om een speler toe te voegen aan haar team. Een toevoeging welke naar mijn mening erg fijn is en zeker iets toevoegd aan de Football Manager van dit jaar.

In het begin van de review stelde ik de vraag of je dit jaar Football Manager wel moest halen als jij het deel van vorig jaar al in je bezit hebt. Sports Interactive lijkt elk jaar zich enorm in te zetten om de game te verbeteren en eigenlijk het enige punt waar ze elk jaar tekort schieten is de graphics tijdens het spelen van wedstrijden. Wanneer je een voetbal simulatie wilt spelen waar je de leiding hebt over een club dan kom je eigenlijk altijd uit op Football Manager welke na alle jaren op eenzame hoogte is gekomen. Met de toevoeging van nieuwe speltypes en het verbeteren van zaken die al aanwezig waren is het wel duidelijk dat voor iedereen die fan is van dit soort spelen de portomonnee weer getrokken zal moeten gaan worden. Maar ook voor nieuwe spelers die dit spel nog nooit eerder aandurfde omdat er zoveel tijd en opties zijn is het nu mogelijk om in te stappen met speltypes welke visueler zijn en zonder teveel randzaken.

– Fantasy Draft
– Lagere drempel om in te stappen met Football Manager Touch
– Het totaalplaatje van coaching bij een club