Review: For Honor – Een tactisch schaakspel

For Honor PC specs

For Honor is een spel dat met veel belangstelling werd gevolgd door de gaming wereld en nu eindelijk in de handen is van gamers. Wij hebben de games ook gespeeld en in deze review lees je wat ik van het spel vind.

Drie facties

In het begin van For Honor krijg jij de keus om uit een factie te kiezen. Je kunt kiezen uit de samoerai, de vikingen en de ridders. Zelf heb ik voor de ridders gekozen, je haalt punten voor deze factie maar kunt nog wel met alle personages spelen ongeacht welke factie je kiest. Natuurlijk erg fijn want nu heb je de keus uit veel meer personages. De personages kun je nog aanpassen naar eigen smaak en de uitrusting is ook zelf te bepalen. De karakters zijn niet alleen visueel anders want elk personage heeft ook haar eigen sterke en zwakke punten. Het ene personage kan bijvoorbeeld veel schade geven bij een aanval maar is wel een stuk langzamer dan een ander personage. De snellere personage kan dan weer sneller aanvallen maar daar is het nadeel dat die niet veel health tot de beschikking heeft.

Er zit meer diepgang in dan je van tevoren zou denken. Zelf ben ik het grootste deel van de tijd aan de slag gegaan een normale ridder. Deze lijkt niet veel speciale kenmerken te hebben maar is overal gemiddeld in, maar het fijne is dus dat je met elk personage een paar potjes kan spelen om zo jouw favoriet eruit te pikken.

Iets dat je niet meer hoort te benoemen in 2017 maar wel een positieve trend is dat je ook vrouwelijke personages kan kiezen. Hulde hiervoor Ubisoft!

Drie speltypen

For Honor Season Pass

In de multiplayer zijn drie speltypen te vinden: Duels, Domination en Team Deathmatch. In Duels neem jij het op tegen iemand uit een andere fractie in een gevecht bestaande uit maximaal vijf rondes. Weg van alle chaos is dit puur een 1 vs 1 gevecht waar je de tegenstander goed moet lezen en een tactiek moet bedenken.

Dan heb je ook Team Deathmatch en Domination, welk de gamers wat bekender in de oren zou klinken. In de eerste heb je twee teams waarin je zoveel mogelijk kills moet halen. Het team dat aan het einde van de wedstrijd de balk vol heeft die krijgt de kans om de tegenstander de genade klap uit te delen. Wanneer de balk vol is ga je namelijk in een soort van laatste kans. Als je de tegenstander hierin dood dan kunnen zij ook niet meer terug in het spel komen. Domination is ook een bekend goed, twee teams welk drie punten moet gaan innemen binnen het level. Bij beide speltypes zijn ook nog AI bots te vinden wat het geheel erg levendig maakt. De meeste punten krijg je natuurlijk wanneer je een speler uitschakelt. Een AI levert maar maximaal vijf punten op, een spelen vermoorden al gauw 35.

Wat wel negatief opviel was dat wanneer een speler besloot het spel te verlaten in Domination en Team Deathmatch het spel stil werd gelegd totdat er een nieuwe speler was. Dit haalt tempo uit het spel en ik snap waarom het wordt gedaan. Maar het haalt je wel even uit het spel en is wat irritant als je naar een laadscherm zit te kijken.

Singleplayer

For Honor heeft naast een grote multiplayer focus ook nog een singleplayer modes welk je rondt de zes uur aan speelplezier levert. Je speelt hierin het verhaal van de drie facties. Zelf heb ik het gevoel dat dit spel het echt met de multiplayer moet hebben. Daar waar het enorm veel content heeft. Toch is de singleplayer niet verkeerd als je wat wilt oefenen en toch een soort verhaal wilt hebben bij de personages. Zelf vond ik de singleplayer van de Knights het minst leuk. Deze leek een beetje alsof ik een tutorial aan het spelen was. Maar als je wat tijd over hebt zou je zeker een gok moeten wagen eraan.

For Honor

Gevecht systeem

Het parade paardje van For Honor blijft het gevecht systeem. Hier is enorm veel aandacht aan besteed en het is eerlijk gezegd ook totaal iets anders dan ik kan opnoemen. Als ik een vergelijking mag maken dan zou dat gaan naar de Dark Souls serie. Tijdens het spelen ben je steeds je volgende zet aan het bedenken en moet je constant alert zijn op wat je tegenstander doet. In je gedachten ben je echt de opties aan het wegstrepen. Een tactisch schaakspel is waar dit spel naar streeft en dat heeft het enorm goed voor elkaar. Tuurlijk zijn er nog wat minpunten, wanneer jij bijvoorbeeld je tegenstander ‘stunned’ kan jij hem een richting uitgooien. Vaak tijdens het spelen betrap ik mij erop dat ik dan de tegenstander van een berg afgooi. Een instant kill levert dit op.

Het voelt allemaal gewoon goed aan en het vertrouwd worden met de personages en controls is iets dat niet iedereen waardeert. Maar wanneer je dit onder de knie krijgt is er op moment van schrijven geen game welk een beter gevecht systeem biedt. Wanneer je een tegenstander bijna af hebt gemaakt kun jij ervoor kiezen een executie uit te voeren, elk met hun eigen animatie.

For Honor

Ubisoft begint het gehele online wereldje goed te begrijpen. Na het succes van Rainbow Six Siege en The Division lijkt ook dit spel een hit te worden. Het mooie aan dit spel is dat het compleet anders is dan de spellen die ik de afgelopen tijd heb gespeeld. Het voelt enorm uniek in zijn soort en met een goed vechtsysteem. Net als bij The Division moet je spelers tevreden kunnen houden over een langere periode met evenementen en nieuwe content. Of dit Ubisoft gaat lukken is de vraag, maar de basis ligt er bij For Honor. De gevechten kunnen nog wat tweaks gebruiken zoals je tegenstander de klif af kunnen gooien naar mijn mening. Maar voor de rest is het een heel solide stuk werk en enorm leuk om te spelen.

+
Een top combat systeem
+ Enorm veel content