Review: Furi (Switch) – Esthetisch en uitdagend

Furi Switch Review

Nintendo kwam afgelopen week met een Direct Mini, hierin werden een boel ports vanaf de Wii U en 3DS naar de Switch aangekondigd, samen met een aantal eShop games. Eén van deze games is Furi! Wij mochten de game reviewen.

Furi is voor de gamers natuurlijk al een bekende titel omdat deze eerder al uit is gekomen voor op de Playstation 4, Xbox One en PC. Nu is het tijd voor de Switch versie en deze liet zeker niet liggen. Furi is een uitdagende platformer met flink lange en moeilijke boss-battles. Om Furi in een paar zinnen te proppen doet de game geen recht. Essentieel gezien is het een reeks aan brute boss-fights maar de game heeft een goede verhaallijn, esthetische graphics en ga zo maar door. Bekijk hier beneden allereerst even de Switch aankondiging.

Narratief stabiel

Furi presenteert zichzelf op een geweldige manier. In de game volg jij een mysterieuze man wiens naam ik niet ga noemen vanwege spoilers. Deze man zit vastgeketend en word flink gemarteld. Dit is de opener voor de game, als jij word bevrijd en een manier vind om te ontsnappen uit deze hel, begint het verhaal. Er zijn tien eilanden met bosses die jij moet verslaan. Je moet deze navigeren en zo ook het verhaal volgen. Je bent gewapend met een energie pistool, een zwaard en je hebt de mogelijkheid om te ‘dashen’.

In de game vecht je tegen bazen die onzichtbaar worden, platformen verwoesten, projectielen schieten, aanvallen blokkeren en ga zo maar door. De meeste stages hebben circulaire en kleine arena’s waarin je de gevechten zal uitvoeren. Er zijn ook locaties die met de graphics spelen en shiften naar een 2D perspectief. Alle gevechten voelen geweldig, uitdagend en ze zijn ook zeer zeker niet kort.

Furi Switch Review

Een voldaan gevoel

Zoals ik al zei, de gevechten die jij zult moeten overwinnen zijn niet even makkelijk. Ik heb battles gehad die mij een poging of 20-30 kostte voordat ik hem van begin tot eind geleerd had. Je moet niet denken dat je zomaar door de game heen kan blazen. Geduld is een karaktereigenschap die je zal moeten hebben of moeten aanleren om de titel uit te kunnen spelen. Zelfs op de normale moeilijkheidsgraad zal de game een flinke uitdaging zijn. Dit is ook één van de aspecten die Furi anders maakt dan andere games. Het verslaan van een boss geeft je een voldaan gevoel, na uren proberen, bestuderen en leren heb je dan eindelijk de kill. De camerahoeken zijn soms een beetje lastig en ook daar zal je even aan moeten wennen op bepaalde momenten.

Timing is een groot element in het verslaan van vijanden. Als een boss op je af rent of springt zal je snel de keuze moeten maken: ”Ga ik dodgen/dashen of probeer ik het met een parry?”, die vraag zal je jezelf vaak gaan stellen. Het timen hiervan kan zorgen voor een opening die je dan weer de kans geeft om extra damage te doen. Een voor- en nadeel van Furi is dat je vanaf het begin van de game volledige toegang hebt tot al je tools en ‘skills’. Ook bepaalde flashes of bewegingen geven je de kans om te zien wanneer je jezelf kan verdedigen en hoe je dit moet timen. In een game die ongeveer 10-12 uur kost om uit te spelen, kan jij jezelf alsnog helemaal verliezen. Dit heeft één reden, de sfeer!

Furi Switch Review

Een esthetisch plaatje

Moeilijkheid is iets wat Furi anders maakt dan andere games. Maar er is nog een tweede aspect dat dit doet: de sfeer. Met sfeer bedoel ik de muziek en het grafische stukje van de titel. De elektronische en energieke muziek is gecomposeerd door Carpenter Brut & Danger. De composities passen perfect bij de game en maken de sfeer. Ook de grafische kant past perfect bij wat de developers willen brengen naar de gamers. De kleuren, de gebieden, alles is esthetisch en geeft een geweldige sfeer. Sommige details hadden iets beter uitgewerkt mogen worden maar buiten dat heeft de game een eigen stijl, en het werkt!

Cutscenes is zowat het enige waar ik over val. Deze zijn soms iets te langdradig en niet altijd even oppompend. Buiten dat had er ook wel iets meer met bepaalde arena’s gedaan mogen worden in het kader van design, sfeer en het spelen met de omgeving. Buiten dit heeft Afro Samurai maker Takashi Okazaki een geweldig personage in de game gezet.

Furi Switch Review

Furi on-the-go

Wat Furi op de Nintendo Switch zo tof maakt is het feit dat je de game nu mee kan nemen. Je kan de game volledig on-the-go spelen, in de trein, achterin de auto of lekker op de bank terwijl je ouders of partner hun favoriete serie aan het kijken zijn. Buiten dat kan je de game natuurlijk ook docked en op jouw scherm of TV spelen. De game werkt lekker met de Switch Joy-Cons en werkt net iets beter met de Pro Controller. De FPS is lekker en vloeiend en ik heb geen drops of prestatieproblemen gemerkt. Het lijkt erop dat de Switch zichzelf opnieuw bewezen heeft in het kunnen handelen van port titels.

Furi Switch Review

Furi is en blijft een goede titel, alleen ditmaal kan je hem meenemen en spelen waar-ever jij dat leuk vind. De Switch port loopt soepel en ik heb geen enkel prestatieprobleem gehad tijdens het spelen. Furi is een game die je moet leren, een titel die je zal frustreren maar een voldaan gevoel zal geven na het verslaan van een boss. Voor de prijs van twintig euro is deze titel het geld meer dan waard. Narratief en grafisch gezien is de game een topper op wat kleine dingetjes na. Buiten dat duurt de game ongeveer tien tot twaalf uur om uit te spelen en dat voor de lage prijs. Als jij toe bent aan een uitdaging die je ook nog een ander beeld van games kan geven, dan is deze titel zeker een poging waard. Je kan hem oppikken voor elk platform met de Switch al laatste toevoeging.

– Uitdagend
– Een goede verhaallijn
– Esthetisch en apart op grafisch gebied