Review: Gears of War 4 – nog Epic

Horde 3.0 - Overkill

Gears of War 4 is de eerste game uit de serie die niet gemaakt wordt door Epic Games. The Coalition is aan de beurt om met de Gears serie aan de slag te gaan in Gears of War 4. De uitgever had al even mogen oefenen met de Ultimate Edition welk het complete eerste deel bevatte met betere graphics maar nu is dit echt hun debuut.

Voor veel mensen was Gears of War misschien wel de eerste console shooter. Vele zien dit ook als de beste uit de serie, hier val ik ook onder. Toen ik las dat er van ontwikkelaar werd gewisseld was mijn eerste reactie dan ook totaal niet positief. De review is geschreven uit de ogen van de console versie op de Xbox One. Met Gears of War 4 heb je een nieuw programma genaamd ‘Xbox Play Anywhere’. Wanneer je dan digitaal het spel koopt kun je deze op jouw Xbox One spelen. Maar heb je ook een PC versie en andersom. Iets dat we alleen maar met open armen kunnen ontvangen natuurlijk omdat je eigenlijk twee spellen krijgt, voor de prijs van een.

Singleplayer – Ode aan de serie

Wanneer een spellenreeks van eigenaar wisselt is het altijd maar de vraag of deze dezelfde kwaliteit kan bieden als dat het vorige bedrijf dit deed. Gears of War behoort tot de grootste series uit het gaming tijdperk en dus was de druk enorm voor The Coalition.

In de singleplayer speel jij JD Fenix, zoon van de legendarische held Marcus Fenix. Samen met vrienden moet jij het opnemen tegen vijanden. Wanneer je de singleplayer begint zul je merken dat de graphics fantastisch te noemen zijn. Je kunt het zeker zetten binnen de top drie spellen op de Xbox One. Zelf heb ik geen HDR televisie maar daar maakt dit spel ook nog eens gebruik van waardoor alles er nog beter uit moet zien. De serie lijkt aardig op de vorige delen als in dat er enorm veel actie is. Dit is niet erg want Gears of War staat hier om bekend, het duurt enkele minuten in het spel voordat je weer in die vertrouwde actie zit.

Gears of War 4

Het is niet erg dat in de singleplayer gebruik wordt gemaakt van schieten, naar het volgende punt lopen en weer schieten er zit namelijk wat afwisseling in zoals bijvoorbeeld horde’s verslaan, later hierover meer. Wat ook erg positief opvalt aan het spel is dat de conversaties nog steeds erg scherp zijn. De humor is niet verloren gegaan met het wegvallen van de vorige makers en dat is misschien wel het grootste compliment dat wij aan The Coalition en Microsoft kunnen geven.

In de singleplayer kun je co-op spelen via Xbox Live of lokaal. Het is zelfs mogelijk als Xbox One gebruikers ( en andersom dus! ) met computer gebruikers te spelen. Je kunt dit doen in de Campaign, de Horde modes en de Co-Op versus

Versus Multiplayer

de multiplayer van de Gears of War serie is altijd een erg belangrijk deel geweest van de serie en met Gears of War 4 is dit niet anders. Je kunt multiplayer spelen in ranked matches en unranked matches. Het leuke bij de eerste is dat je wordt geplaatst bij mensen rondt jouw level. Een enorm goeie zet want dit betekend dat beginners het makkelijker horen te hebben en dat hogere levels voor een grotere uitdaging komen te staan.

De multiplayer van het spel is nogsteeds enorm leuk om te spelen. Voor dit deel heeft The Coalition een paar nieuwe modes toegevoegd: Dodgeball, Arms Race en Escalation.

Gears of War 4

“Gears 4” Forge Multiplayer Map Outside View

Dodgeball:

In deze modes is het zo dat wanneer je een vijand vermoord jij een teammaat mag terug reviven. De speler die je hebt vermoord die is dan langs de lijn en kan niet meer mee doen. Het is een leuke afwisseling om te spelen alleen houd ik zelf niet echt ervan dat je na een keer vermoord te worden al langs de lijn komt omdat ik normaal gezien vrij snel af ga.

Arms Race:

Arms Race is een teamgebasseerde “gun game” waarin je begint met het ene wapen en dan wisselt bij een bepaald aantal kills. Wanneer je team drie kills heeft wordt het wapen gewisseld en je wint wanneer er drie kills zijn gemaakt met alle dertien wapens. Het fijne aan deze modes is dat je dus ook een beetje wapens kunt gaan uittesten zodat je die weer kan gebruiken in competatieve game modes.

Escalation:

Deze modes is bedacht voor het e-Sports volk welk hier interesse in heeft. Je moet ringen veroveren en daar krijg je punten voor. Wanneer jij 210 punten hebt of alle drie de dringen hebt gepakt win je. Het is erg slim bedacht dat wanneer je drie ringen hebt je ook wint. Dit gaat namelijk tegen dat wanneer je er twee hebt dat het team die massaal gaat verdedigen.

Al met al wordt de multiplayer dus nog een stuk leuker gemaakt met afwisselende modes. Je kunt hier dus zeker heel wat tijd in gaan steken.

Horde 3.0

Gears of War 4

Horde 3.0 – Turret

Horde is erg populair binnen de Gears series. In de 3.0 versie kun je kaarten verdienen voor personages en zo kun je betere items kopen en vaardigheden voor jouw characters. Daarnaast is in deze modes de “Fabricator” optie nieuw. Voor de mensen die Horde niet kennen kom je in een five player co-op match en speel je tegen een maximale 50 waves van vijanden. Je kunt een speler kiezen in de volgende klasse: Soldier, sniper, scout, heavy en engineer. Welk elk weer hun eigen vaardigheden heeft.

Een mooi debuut

Toen de aankondiging kwam dat Gears of War 4 weg ging bij Epic Games was ik sceptisch over de toekomst van de serie. The Coalition heeft echter enorm goed werk afgeleverd en dat is terug te zien door de gehele game heen. Kijken we naar de Halo serie welke pas bij Halo 5 het goed oppakte heeft The Coalition een veel betere start gemaakt. De toekomst van de Gears serie is zeker in goeie handen van dit bedrijf en er is weinig op de game aan te merken. Mede door Xbox Play Anywhere krijg je veel waar voor je geld.

+ Een goed debuut voor The Coalition
+ Goeie graphics
+ Oude bekende in de singleplayer