Review: Ghost Recon Wildlands – Operation Coca Cola

Ghost Recon Wildlands

In Bolivia draait alles om die Coca, om die zakken vol met wit poeder. Dit hele land wordt geregeerd door El Sueño en zijn empire dat Santa Blanca heet. Kan Ghost Recon Wildlands zich daadwerkelijk een Ghost Recon titel noemen? Lees onze mening hier in de review!

Wildlands heeft naar mijn mening genoeg om aan te werken maar is buiten dat, zeer zeker geen slechte game! Er is genoeg te doen in Bolivia en wat ik daarvan vond is waar we het hier beneden over gaan hebben! Geniet om te beginnen even van de launch trailer!

Welkom in Bolivia!

Ik heb een aantal (MMO)RPG’s gespeeld in mijn tijd als gamer en ik moet zeggen; de map van Wildlands domineert een boel van deze RPG’s. Naar mijn mening is de map van Wildlands de beste feature die de game te bieden heeft! Bolivia is niet alleen onwijs groot met meer dan twintig regions, maar is ook nog eens levendig, actueel en verrassend qua gebeurtenissen. Er is genoeg te ontdekken, genoeg te doen en de wereld voelt levendig. Elke region heeft een verschillende sfeer en een ander thema. Je gaat deze gebieden stuk voor stuk af om de Santa Blanca kartel uit te roeien en te stoppen.

De map zit vol met verborgen wapens en collectibles, vijanden die je kunt ondervragen, fast travel-locaties, medailles, basissen, skill points en nog veel meer! Door het levendige gebied en de verschillende soorten mensen en vijanden die je tegenkomt blijft het leuk om te ontdekken en dingen te doen. Elk gebied heeft één kartelbaas en je uiteindelijk doel is het stoppen van El Sueño en zijn Santa Blanca kartel. Wens jij je een game die groots is, leuk is om te ontdekken en veel te bieden heeft qua content? Dan zit je bij Wildlands zeker goed!

Ghost Recon Wildlands

Zoals je op de map kan zien zijn er genoeg verschillende gebieden zoals een jungle, bos, woestijn, moeras en grotten. In elk gebied kun jij jouw gameplay aanpassen en gebruik maken van weersomstandigheden, objecten en van het gebied zelf (denk aan bomen, groten en kuilen). Door de fast travel is het makkelijk om van het ene gebied naar het andere te gaan. Welkom in Bolivia dus!

Overal ijs op de weg!

Één minpunt van Wildlands, en dat is naar mijn mening best een grote, is de besturing van voertuigen. Het lijkt wel alsof je zelfs als je op een verharde weg rijdt, nog steeds over ijs aan het glijden bent. Je moet echt een feeling krijgen om voertuigen goed te besturen, of het nu ter land, ter zee of in de lucht is. Met zo’n grote wereld als die van Bolivia is dit dus een groot minpunt, al zeg ik het zelf. Juist omdat de map zo groot is, zul je veel tijd besteden in voertuigen, ik persoonlijk hoop dat ze dit fixen, of in ieder geval de mogelijkheid geven om de besturing aan te passen naar bijvoorbeeld die van Watch Dogs 2.

Ghost Recon Wildlands

De voertuigen die ik echter snel onder de knie had en ook leuk vond om te gebruiken zijn motoren. De dirtbikes zijn echt wel mijn favoriet in deze game. Gelukkig zijn er genoeg voertuigen te vinden en staat overal wel zo’n mooie motor naar maar te zwaaien van een afstandje. Ik zelf had bij missies met achtervolgingen vaker problemen met de besturing van auto’s of helikopters en dit werkte uiteindelijk erg frustrerend.

Story en content; Plata o Plomo?

Laten we het hebben over de storyline van Wildlands. Zoals ik al eerder aangaf is het aan jou om de grootste kartel ter wereld te stoppen; de Santa Blanca. Deze wordt geleid door El Sueño, een groot-gebouwde man vol met tatoeages. De game zit vol met cinematics en objectieven voor jou en je team om te completen. Er is dus genoeg te doen, ondanks dat voelde de game voor mij al snel verveeld. Ja tuurlijk, de afwisselende gebieden hielden het zeker leuk, maar de content bleef hetzelfde. Ik heb dit gevoel eerder vorig jaar bij Mafia 3 ook gehad; Ga een gebied in, werk je weg omhoog, vermoord de kartelbaas, rinse repeat. En dan heb je nog het steel & fotografeer iets, vind deze medaille enzovoort.

Qua enemies liet de game me erg denken aan The Division. Elk gebied heeft andere soorten vijanden, maar uiteindelijk blijft het toch een beetje van hetzelfde. Je hebt je bazooka-dude, je vlammenwerper-joker en je standaard ganzenkop vijand. Niks nieuws dus als je andere Ubisoft games gespeeld hebt. Wel zijn er vijanden die je het zweet op de kop kunnen laten staan door bijvoorbeeld het uitschakelen van je drones of het dwarsbomen van je cover, dit hield het dan op momenten wel weer spannend. Al met al vond ik de content na een tijdje wel goed geweest.

Ghost Recon Wildlands

De story zelf was niet slecht, maar had net niet genoeg diepgang om me erin te sleuren. Dit kwam vooral door de personages van jou en jouw team. Ze hadden gewoonweg niet genoeg diepgang, buiten de soms grappige conversaties. Het idee van de story gaf mij een Narcos 2.0 gevoel, Plata o Plomo?! Soms geeft de game wel verrassende wendingen waardoor je ineens je vehicle kwijt bent en je je doelwit te voet moet gaan grijpen. Momenten als dat gaven de game dan weer een leuke twist.

Wapens en modificaties

De wapens in Wildlands zaten zeer goed in elkaar. Er zijn genoeg verschillende wapens om te unlocken en/of te vinden. De wapens hebben allemaal hun eigen omgang en iedereen zal zijn favoriete wapen hieruit moeten halen. Je kan je wapens on-the-fly aanpassen en daarbij kan je letterlijk elk onderdeel eraf halen of veranderen en erop zetten. Ook de geluiden kloppen, een sniperschot zonder demper dreunt lekker door de vallei, zoals het hoort! Alhoewel ik bijna altijd wel een demper gebruikte voor het stille effect.

Graphics zijn niet het allerbelangrijkste in een game, maar tellen zeer zeker wel mee! Wildlands laat op het gebied van performance en graphics een hoog niveau zien. Niet dat de graphics nu de beste zijn die ik ooit heb gezien, maar gezien de grootte van de wereld ziet de game er alsnog fantastisch uit. Daar bovenop werkt de game super, heb nog weinig tot geen issues gehad met fps of wat dan ook!

Samen kunnen we het aan!

Wildlands is een game die zeer zeker genoeg voldoening geeft om alleen te spelen. Maar toch blijf ik erbij dat een game als deze het leukste speelt met vrienden. Ook kun je zo weer nieuwe mensen ontmoeten natuurlijk. Ik ben in nog geen enkele random groep een onaardig persoon tegengekomen en vond de game een stuk leuker met een groep samen, of jij dat ook vind is geheel aan jou!

Ghost Recon Wildlands is zeer zeker geen slechte game. Ook al heeft de game aardig wat minpuntjes, deze kunnen in mijn ogen nog recht worden gezet. Al met al is de game perfect voor iemand die weer eens een boel uren in een spel wilt steken. Er is genoeg te doen en genoeg te zien. Hou jij van exploreren, veel content en een open wereld? Dan is Wildlands zeker voor jou! Alhoewel ik de game niet een echte Ghost Recon game vind, ligt het zeker binnen het goede straatje!

+ Grote wereld met veel verschillende gebieden
+ Veel te doen, genoeg content
+ Wapens on-the-fly aanpassen