Review: Gran Turismo Sport

GT Sport

Het heeft even geduurd maar na 4 jaar is het dan eindelijk zover. We mogen aan de slag met een nieuwe Gran Turismo.

De game begint al goed met een mooie intro video met klassieke beelden van races en race auto’s. Bekijk hieronder alvast de intro video:

Game modes

Er zijn een aantal modes om te spelen. Zo is er natuurlijk arcade en campaign maar is er ook de sport mode en een lobby. Campaign is niet zoals we gewend zijn in andere games en bestaat uit een Driving School, Mission Challenge en Circuit Experience. Driving School zegt eigenlijk al genoeg. Hier leer je hoe je een auto moet besturen. Vrij saai maar een mooie manier om snel geld en experience te verdienen. Mission Challenge gaat een stap verder in het leren van technieken. Allemaal leuk voor een beginner maar ben je een doorgewinterde racer dan sla je deze snel over. Voor de echte racer is er de Circuit Challenge, hier kun je per sectie van een track leren waar je moet remmen, gas geven en welke lijn dat je moet volgen.

Arcade is een offline mode die bestaat uit single player race, time en drift trial, custom race en een 2 player split screen. Allemaal wel bekend en vergt geen verdere uitleg lijkt me zo.

Waar het echt interessant begint te worden is bij de Sports mode. Dit is een online mode en bestaat uit dagelijkse races en championships. De dagelijkse races bestaan op dit moment maar uit 3 verschillende races in verschillende classes. Hopelijk gaat dat in de toekomst nog uitgebreid worden want dit gaat lijkt mij na een tijd wel vervelen. Voordat je aan deze races mag meedoen moet je wel eerst een tweetal racing etiquette video’s bekijken over hoe te gedragen tijdens het racen. Je word niet alleen volgens skill level ingedeeld maar ook is er een sportsmanship rating. Dus speel je graag botsautotje dan wordt dit ook bestraft.

Heb je hier geen zin in dan kun je naar de lobby gaan en zelf een online race opzetten of iemand joinen en mocht je dit willen er lekker onbezorgd op los beuken.

GT Sport

Cars en tracks

Gran Turismo Sport heeft ten opzichte van zijn voorgangers een redelijk summier aanbod aan auto’s en tracks. Met een aantal van 160 auto’s denk je toch dat het er aardig veel zijn maar dan kom je erachter dat de meeste auto’s wel 2 tot 7 keer in de game zitten. En ja, deze verschillen wel een beetje in uiterlijk en hoe ze reageren maar toch had ik graag wat meer variatie gezien. Aan de ene kant ben ik wel weer blij dat je niet hoeft te beginnen met de boodschappen wagentjes. Zo is de eerste auto die je krijgt dan een Audi TTs maar die is snel vervangen door een andere auto met het geld die verdiend is in de Campaign mode.

Hetzelfde zien we terug in het aantal tracks. De game bevat 20 tracks waarvan er maar in totaal 6 echt bestaan. Ze verdubbelen het aantal tracks door de rijrichting om te draaien maar het geeft niet echt een bevredigd gevoel.

Ze noemen zich “the real driving simulator” en dat klopt ook. Het is absoluut geen arcade racer en elke fout word dan ook gepast afgestraft. Ga je buiten de baan en raak je het gras dan verlies je traction en raak je in een slip. Rem je te laat dan vlieg je uit de bocht. En je merkt goed dat de controle van de auto bij verschillende snelheden ook anders is. De game heeft genoeg hulpmiddelen zoals automatisch remmen en gas geven, indicators waar je het beste kunt rijden of wanneer je moet remmen. Dit alles kun je natuurlijk ook uitschakelen en helemaal zelf rijden. Hier is niks op aan te merken en alles werkt perfect. Ben je geen veteraan in simulator racen dan kun je deze hulpmiddelen het beste rustig aan afbouwen. Heb je alles onder controle dan kun je ook nog je auto anders gaan afstellen.

GT Sport

Deze review werd gespeeld op een standaard PlayStation 4. Hierop zag de game er al heel mooi uit. De auto’s zien er van binnen en buiten verdomd strak uit en is helemaal niks op aan te merken. De omgevingen zien er mooier uit dan ooit en de lucht is net echt. Maar wat voor mij er echt uitspringt is de lichtval en schaduwen. De races worden geracet op meerdere tijden van de dag en dat merk je ook goed. Bij een laaghangende zon word je wel eens verblind. Ook heb je nog wat mooie details zoals reflectie in de ruiten van de auto’s.

Gran Turismo Sport is een game die op sommige punten niet aan de verwachtingen voldoet. Maar al met al een hele mooie en vermakelijke game die wat weinig variatie bevat. Online is ijzer sterk en werkt perfect vanaf dag 1 zoals het hoort.

+ Graphics zijn top
+ Besturing zoals het hoort
+ Splitscreen multiplayer