Review: Gravity Rush 2

Gravity Rush 2 review

Gravity Rush kwam natuurlijk voor het eerst uit op de Vita. De game was toen al gelijk een van de betere games die op de handheld speelbaar was. Het besturen van Kat, het veranderen van de zwaartekracht, het vliegen en vechten door grote steden in de wolken bleek een unieke ervaring. Vandaar dat er meer moest komen. Gravity Rush 2 is er dan nu.

Gravity Rush 2 gaat weer verder met Kat. Na de gebeurtenissen van het eerste deel ontwaakt Kat in een voor haar onbekend gebied. De mijnwerkers vangen haar op. Dat betekent natuurlijk dat Kat zich schuldig voelt en daarom begint te werken in de mijnen om zo de bevolking te voorzien van gravity ore die ontzettend belangrijk zijn voor de zwevende steden in de wereld van Gravity Rush 2.

Gravity Rush had dan ook echt een sequel nodig. Het einde van het verhaal liet spelers met veel vragen achter. Deel 2 komt dan ook met antwoorden.

Gravity Rush 2 review

Gravity Rush 2 is echter niet zomaar een vervolg. De game stijgt boven alle verwachtingen uit. Daarbij wordt ook het verhaal weer sterk verteld. De game heeft een flink stuk meer diepte dan het eerste deel. Kat heeft wederom een (misschien wel nog groter dan in het eerste deel) gigantisch gebied tot haar beschikking om doorheen te vliegen, springen of rennen. Daarin zitten dan ook veel unieke challenges en side missions verstopt. Het grootste deel van de game bestaat uit het vreedzaam door gebieden heen vliegen terwijl je geniet van het mooie uitzicht. Wanneer er echter een vijand opduikt, komt de superheld in Kat tevoorschijn.

Dit is dan ook waar de game uitblinkt tegenover het eerste deel. De combat is flink uitgebreid. Spelers die de demo hebben gespeeld hebben al ervaring op kunnen doen met de nieuwe gravity styles. Gravity styles zijn verschillende stijlen waarin Kat kan vechten. Door te swipen op het touchpad van de PS4 controller kun je eenvoudig van stijl switchen. In Lunar Style beweegt Kat op een luchtigere manier. Ze is sneller, zweeft en kan gebruik maken van teleporterende, en ontzettend snelle aanvallen. Daarbij komen nog de variaties op haar sprongen.

In Jupiter style wordt Kat een stuk zwaarder door de nieuwe uitrusting. Dat zorgt er dan ook weer voor dat haar aanvallen een stuk harder aankomen. Daarbij kan ze nu, in plaats van het normale gooien van objecten, een flinke bal aan objecten verzamel die je vervolgens als een sloopkogel op je vijanden kan afsturen.

Opmerkelijk aan deel 2 is ook de variatie in vijanden. Waar je in deel 1 het grootste deel van de tijd tegen de zwarte blob achtige monsters, die in sommige gebieden Nevi maar in andere gebieden Scarabs worden genoemd, vocht, krijg je nu ook veel te maken met menselijke vijanden. Dit kunnen soldaten, rebellen of zelfs criminelen zijn. Deze vijanden maken dan ook weer gebruik van hun eigen arsenaal aan wapens en soms zelfs reusachtige robots.

Hoewel het vaak nog steeds een simpel stappenplan volgt (zoek de gloeiende weakspot, val deze aan en herhaal), is de combat in deel 2 een stuk pittiger. De uitdaging is dan ook volop aanwezig.  Ook de open world is er weer. Met meer dan 20 episoden en meer dan 40 side quests is er dan ook altijd genoeg te doen. Daarbij voegen de online features nog toe aan de game. Dit is op zeer unieke wijze gedaan. Spelers kunnen elkaar uitdagen voor challenges, elkaar vragen om foto reviews of hints geven voor online treasure hunts. Dit helpt je allemaal om Dusty Tokens te verzamelen. Deze kun je dan weer gebruiken voor nieuwe costumes of andere extra’s.

Gravity Rush 2 review

Het meest opvallende aan deel 2 is echter de boss battles. Deze lijken in veel gevallen op die van deel 1. Echter zijn er toch een aantal die uitblinken. Je zult het zo nu en dan moeten opnemen tegen enorme bosses of de snellere, kleine bosses. Dit kunnen er soms meerdere tegelijk zijn.

Story

Het verhaal is wederom complex en kent dan ook een aantal verrassende wendingen. Aan het begin van de game is Kat haar partner, de kleine zwarte kat met speciale gaven, Dusty kwijt. Het eerste deel van de game ben je dan ook vooral bezig met het herinneren van Kat’s verleden. Dit biedt nieuwkomers een korte samenvatting van deel 1. Gravity Rush 2 is dus prima te volgen voor spelers die niet bekend zijn met de eerste game.

Voordat je Dusty vindt, leeft Kat een slaaf-achtig kamp. Dit duurt gelukkig niet lang. Al snel krijg je de kans op Kat’s unieke krachten uit te proberen. De intro werkt echter prima om de nieuwe characters en de nieuwe conflicten te introduceren. Enkele characters uit deel 1 keren dan ook weer terug. (ook in de side quests)

Wanneer je klaar bent met de intro maak je kennis met een gescheiden maatschappij waarin de rijken boven de wolken wonen, en de armen moeten zien te overleven in een grijs gebied dat ver onder de andere steden ligt. De armen worden dan ook afgetekend als dieven. Gedurende het verhaal leer je dan ook het gat tussen de twee groepen te overbruggen en zie je dat de armen niet zo slecht gezind zijn.

Na een flink aantal uur (ik heb zeker 3 dagen bijna een nacht doorgespeeld) komt het verhaal tot een einde. Deze keer laat het einde je met weinig vragen aan. Voordat de game tot haar einde komt krijg je nog een bezoekje aan het verleden van Kat, waarin veel wordt uitgelegd. De grootste mysteries krijgen in dit deel van de game antwoorden.

Presentatie

Gravity Rush 2 voel zelden saai aan. Enkele stealth based missies kunnen wat langzaam aanvoelen maar ook hier maakt de presentatie een hoop goed. Het zou eigenlijk niet eens nodig zijn om je bezig te houden met het verhaal. De omgeving is wederom prachtig en bevat deze keer ook erg veel variatie. De armere mensen wonen in een soort zwevende sloppenwijk terwijl de rijkere mensen afgezonderd zijn in de hoogte. Deze mensen bezitten natuurlijk allemaal een privé eilandje met daarop reusachtige woningen. Tussen de twee in kun je enorme steden met wolkenkrabbers vinden. De wereld is daarnaast ook ontzettend levendig. Je beeldscherm zal het grootste deel van je tijd in Gravity Rush 2 gevuld zijn met een breed scala aan kleuren en levendige characters. De visuals zijn dan ook weer erg sterk en de game geeft gegarandeerd een vrij gevoel.

Gravity Rush 2 is rijk aan verhaal. Zowel het grote verhaal als de kleinere en persoonlijke verhalen die je tegen zult komen in de side missions. Deel 1 had al genoeg te bieden. Deel 2 gaat echter nog verder met nieuwe gameplay elementen, unieke online features, komische challenges en indrukwekkende boss battles. Het valt niet te ontkennen dat Gravity Rush 2 een flinke verbetering is. De game zal je dan ook lang bezighouden (zelfs als je enkel de main story doorspeelt). Kat is dan ook een uniek character en toont, door de simpele maar effectieve voice acting, ontzettend veel emotie. Het is niet moeilijk om voor te stellen dat er uit deze games nog best wel eens een film kan ontstaan. Kat is een complex meisje met veel diepgang. Dit laat ze dan ook vaak zien. Dat zorgt er dan weer voor dat het verhaal (en de side missions) ontzettend meeslepend zijn.

+
 Een ontzettend sterk verhaal
+ Vlotte gameplay en unieke combat