Review: Guild Wars 2: Path of Fire – Balthazar Mania

Path of Fire Balthazar

Het is inmiddels al een aantal weekjes geleden sinds Path of Fire, de nieuwe expansion voor Guild Wars 2, uit kwam. Er was een stuk meer te doen ditmaal, tegenover Heart of Thorns. Maar hoe was de algehele ervaring? Dat kan je hier lezen, in onze review over: Guild Wars 2: Path of Fire!

Na de Living World Season 3 verhaallijn was het tijd voor een nieuwe expansion. Path of Fire kwam al vrij snel daarna, twee maanden na de aankondiging ongeveer! Dit was een goede verrassing tegenover Heart of Thorns, die een vrij lange content-loze periode achter zich liet. ArenaNet pakte het heel anders aan dit keer, wat naar mijn mening een hele vooruitgang was. Bij HoT kwam er wekelijks één Elite Specialization aankondiging, terwijl ArenaNet nu een twintig-minuten lange aankondiging hield met alle informatie die ons hartje begeerde! Bekijk hier beneden even de launch trailer, mocht je die nog niet gezien hebben.

Balthazar Vs Kralkatorrik [SPOILERS]

Zoals jullie al kunnen zien, zal dit eerste stukje spoilers bevatten voor de story van Path of Fire, dus jullie zijn gewaarschuwd! Living World Season 3 bracht verschillende verhaallijnen uit de franchise naar de spotlight, zo versloegen we de laatste Mursaat, Lazarus. Hiermee roeide we het laatste van dit ras uit, dit met behulp van Livia, een belangrijk personage uit Guild Wars: Eye of the North. Dit was nadat we erachter kwamen dat de Lazarus die al in de story zat, eigenlijk Balthazar was, de God van vuur en oorlog. Tijd om hem te volgen, en zo snel mogelijk uit te schakelen! We kwamen erachter de Balthazar in de Crystal Desert zat, dus we trokken onze woestijn-outfit aan en gingen op zoektocht. Al snel kwamen we erachter dat het volgen van een God veel vereiste van de Commander (jouw personage).

De expansion ging zich dus om de motieven van Balthazar, maar ook over Kralkatorrik, de Crystal Dragon. Balthazar was uit op wraak, omdat de andere goden hem van zijn troon hadden gestoten, en het was aan Dragon’s Watch om hem te stoppen! Er waren veel grote momenten en ook een aantal throwbacks naar Guild Wars 1. Het moment waarop Vlast zichzelf opofferde voor jou, en we via zijn Memory Fragments erachter kwamen dat hij een bericht achter had gelaten voor Aurene. Het moment dat Balthazar jouw personage vermoord en je via de Underworld je weg terug moet banen naar je echte lichaam om zo jezelf tot leven te wekken. Het moment waarop je Balthazar volgt in een laatste poging om hem te stoppen, je achter je kijkt en Kralkatorrik daar in de lucht ziet hangen. Al deze momenten, samen met nog zoveel meer, maakte de story een redelijk korte maar erg geweldige ervaring. Dit was tegenover Heart of Thorns een zoveel beter geschreven verhaal.

Path of Fire Elder Dragon

Wat een topdesign!

Master the Mount

Heart of Thorns introduceerde het Mastery systeem. De level cap is en zal altijd 80 blijven, dit is waar Masteries hun debuut maakte. Dit is een manier om je characters te progressen zonder de level cap te verhogen. ArenaNet introduceerde dit om spelers toen der tijd meer uit de eerste expansion te laten halen. Zo kon je Gliding leren of leren te praten met bepaalde rassen in de jungle. Dit maal heeft Path of Fire iets anders voor ons in petto: Mounts!

Mounts zijn dus de nieuwe Masteries. Als mensen denken aan mounts binnen een MMORPG, dan denken ze al snel aan games als WoW, waar deze majestic beesten dienen als een speed-bonus, of om mee te vliegen. ArenaNet heeft andere plannen.  Mounts dienen in deze game niet zomaar als een speed-bonus, maar ze hebben allemaal hun eigen skills en Masteries om te levelen. Je hebt ze nodig om door de Crystal Desert te exploreren en ze maken oude content ook een stukje leuker en toegankelijker voor jouw alt-characters. ArenaNet kondigde vier mounts aan, met een vijfde ‘geheime’ mount die later door spelers werd gevonden in-game. Voor dat we gaan praten over wat de mounts wel niet allemaal kunnen, gaan we ze eerst even hier beneden bewonderen.

Het krijgen van je beesties

Veel fans dachten dat het krijgen van een Mount een hele opgave zou zijn, nou, dat is niet het geval! Je krijgt de Raptor, je allereerste mount, al bij de eerste Story Instance. De anderen kan je krijgen via Heart Vendors als je een Task voltooid. Deze kosten een paar Trade Contracts en Gold. De vijfde en tevens ‘geheime’ mount kost wel aardig wat tijd en geld. Je hebt 250 Gold nodig, je moet de verhaallijn afmaken en een hele boel Bounties of andere dingen doen om deze te krijgen. Maar als je dan eindelijk dit mooie, vliegende beestje hebt, dan kan je niet meer stoppen met vliegen. Mounts voelde voor mij als de leukste toevoeging van de hele expansion. Je hebt ze nodig om door de nieuwe maps te exploreren, maar je kan ze ook gebruiken om oude content te spelen. Ik heb nog nooit met zoveel plezier World Completion gedaan dan met een Mount aan mijn zijde. Maar welke Mounts zijn er dan allemaal?

De Raptor

Dit is de eerste die je krijgt. Zoals je in de diashow hierboven kan zien, staan de Mounts op volgorde van ontvangst. De Raptor draait om het ver springen over een gat tussen bergen of een kapotte brug. De Raptor is de snelste mount, net iets voor de Jackal, en daarmee is deze ook heel fijn om door oude content heen te blazen. De Masteries voor meneertje verspringer zorgen ervoor dat de afstand van sprongen groter wordt, en dat je je buff kan delen met andere spelers op hun Mounts. Elke Mount heeft een attack die je kan gebruiken om gevechten met vijanden te openen. Zo kan de Raptor met zijn staart vijanden bij elkaar slaan om vervolgens meteen combat-mode in te vliegen.

De Springer

De Springer wordt ook wel gezien als een konijn. Zoals je waarschijnlijk al doorhebt is deze bedoeld om hoogtes te bereiken zoals dat nog nooit eerder in Guild Wars 2 kon. De Springer krijgt een soort burst als je de hotkey inhoud en zal vervolgens hoog springen. De Masteries baseren zich dus ook op het nog hoger kunnen gaan met dit konijntje. Bugs Bunny zijn opening-attack zorgt ervoor dat hij in de lucht springt, zich in een bolletje vormt en vervolgens naar beneden ploft om je vijanden een knock-down te geven. Het enige nadeel aan Nijntje is dat deze Mount soms een beetje moeilijk te handelen is op dunne balken of oppervlakken.

Guild Wars 2 Raptor Idle

De Idle Animations zijn een leuke toevoeging.

De Skimmer

Deze Manta-Ray zorgt ervoor dat jij over het water heen kan hooveren. Maar dat is niet de enige mogelijkheid. In Guild Wars 1 had je de Desolation, een stukje woestijn met hevige poelen aan toxic zand waar je niet doorheen kunt lopen. Toen der tijd in het eerste deel van Guild Wars gebruikte wij de Junundu Wurm als een soort Mount die ons opslokte om door de Desolation heen te exploreren. Nu neemt de Skimmer dit over! Bij de derde Mastery kan jij hoger hooveren om bepaalde eilandjes te bereiken.

De Jackal

Deze ‘Teleport-Wolf’, zoals heel Reddit hem noemde, is een wolf-achtige Mount die onstaan is uit losse magie bij elkaar gehouden door runestones. Deze stones zijn magisch ontworpen door de Djinn. Dit ras is ook weer een slimme lore throwback naar Guild Wars 1. De Jackal kan vooruit teleporteren om sneller vooruit te komen en om over bepaalde stukjes berg te springen. Het verschil tussen de Jackal en de Raptor ligt hem in het feit dat Dolfje Weerwolfje iets makkelijker te gebruiken is om op smalle of korte stukjes te landen. Buiten dat is de loopsnelheid van de Raptor sneller! De derde Mastery zorgt ervoor dat jij door zand-portalen heen kan springen om op plekken te komen waar je zelfs met de Springer niet kan komen.

De Griffon

Deze Mount werd na een aantal dagen spelen door spelers ontdekt. Hij zat eerder al tussen de gelekte afbeeldingen voor de expansion release, maar hij werd gemist tijdens de officiële aankondiging van Path of Fire. Mensen dachten dus dat de Griffon niet meer in-game zou komen. Maar het was een geheime Mount! Het kost ook 250 gold en best veel tijd om deze te krijgen. Maar een vliegende Mount in Guild Wars 2 is het beste design dat ik ooit in een MMORPG mee heb gemaakt. De Griffon is niet zomaar een vliegend mormel, maar het kost ook aardig wat skill om hem goed onder controle te houden, dit maakte mij ook erg enthousiast over de Mount.

Path of Fire Jackal

Andere Features

Path of Fire brengt nog meer met zich mee. Zo introduceerde de expansion het Bounty systeem. Elk stadje of groot kamp bevat nu een Bounty Board. Op dit bord kan jij een vijand kiezen die op een bepaald stuk van de map zich schuil houdt of gevaarlijke plannen smeedt, om deze vervolgens alleen of met een groep op te jagen. Je hebt Champion en Legendary Bounties. De Bounties geven boss-fights veel meer dynamiek en tactiek. Zo heb je bijvoorbeeld bosses die bepaalde dingen spawnen om hem te healen, deze zal je kapot moeten krijgen voordat ze de boss bereiken. Elke boss heeft een eigen manier van vechten of AoE’s waar je in moet staan om hem überhaupt de kunnen raken.

Het design van vijanden en andere exotische beesten in de Crystal Desert is ge-wel-dig! De Forged, het leger van Balthazar, zijn waarschijnlijk de tofste vijanden die ik bevochten heb qua design. De Awakened, het leger van Palawa Joko, gaf mij ditzelfde gevoel. Zo zit de woestijn vol met wonderbaarlijk-uitziende monsters, beesten en meer!

Als we het hebben over de Elite Specializations, de uitbreidingen voor alle classes, koos ik om te beginnen met de Firebrand. Dit is de Elite Spec. van de Guardian. Daarna heb ik de Deadeye (Thief) en de Weaver (Elementalist) gespeeld. Deze Specs waren allemaal gebaseerd op Lore uit de woestijn. Zo was de Spellbreaker gebaseerd op de Sunspears, en de Scourge op Palawa Joko’s magie. Dit gaf de Specs meer diepgang en achtergrond dan die van Heart of Thorns. Wederom een feature waar ik erg tevreden om ben.

De expansion bracht nieuwe rewards, nieuwe armor sets en wapen skins en ook een aantal nieuwe stat-sets. Buiten dat kreeg de game nog een extra Guild Hall boven Vabbi. Map Design was ook een heel groot pluspuntje voor mij. In de maps had je de Mounts ook daadwerkelijk nodig om alles te kunnen zien en exploreren. Alle maps voelde nostalgisch, maar wel alsof er daadwerkelijk 250 jaar voorbij zijn gegaan in-game.

Path of Fire had een ruwe start met veel crashes en een boel spelers die niet in de eerste instance kwamen gedurende de eerste 24 uur. Maar toen we eenmaal erin waren, was dat het wachten zeer zeker waard. De expansion bracht veel nieuwe, innovatieve en frisse features met zich mee. Buiten dat is er zeker 300% meer content dan dat Heart of Thorns bracht. De story was diep en super nostalgisch maar wel een beetje gehaast en kort soms. Buiten dat zou ik niks meer hebben verwacht van Path of Fire. ArenaNet heeft zichzelf overtroffen! Dit is de beste content die Guild Wars 2 ooit heeft gekregen.

+ MapDesign
+ Diepe en meeslepende verhaallijn
+ Nostalgisch