Review: Heavy Rain / Beyond Two Souls Collection

Heavy Rain / Beyond Two Souls Collection

Er zijn van die spellen die je ziet en denkt: die moet ik spelen wanneer hij uitkomt! Vervolgens komt het spel uit en heb je even net het geld niet om de game te halen of heb je er gewoon simpelweg niet de tijd voor en denk je, “ik haal hem later wel”. Dit gebeurde mij met Heavy Rain en Beyond Two Souls ten tijde van de PlayStation 3. Voor mij was het dan ook de ultieme aankondiging van de afgelopen E3 dat deze twee games alsnog door mij gespeeld zouden worden… en deze keer écht dankzij de Heavy Rain / Beyond Two Souls Collection!

Voordat ik begin met de recensie van de games moet ik zeggen dat deze spellen mij zeer aanspreken. Zoals ik al in een DG Thinks heb behandeld vind ik het hele idee van een game spelen gebasseerd op je keuzes supervet. Quantic Dream is een grootmeester geworden in het genre interactieve, verhalende games met deze twee titels. In deze review behandel ik afzonderlijk beide games.

Heavy Rain

Heavy Rain kwam oorspronkelijk zes jaar geleden uit op de inmiddels antieke PlayStation 3 en is ontwikkeld door het Franse bedrijf Quantic Dream. In het spel moet jij op zoek gaan naar een moordenaar, de origami killer, die een aantal misdaden heeft gepleegd in de stad. In het verhaal neem jij de controle over de vier verschillende hoofdpersonages, die elk een eigen verhaal hebben en een connectie hebben met de moordenaar. De keuzes die jij tijdens het spelen maakt van het spel bepalen de invloed van scènes die zich nog moeten gaan afspelen. Dit concept is niet nieuw natuurlijk en wordt tegenwoordig steeds meer gedaan. Wat wel erg fijn is in de spellen van Quantic Dream is dat je technisch gezien gewoon niet game-over kunt gaan. In Telltale haar games is het soms zo dat je nog wel eens game-over kunt gaan als je een bepaalde knoppen combinatie niet goed uitvoert en het stuk opnieuw moet spelen, iets dat natuurlijk niet helemaal de bedoeling is van dit soort spellen. In Heavy Rain heeft het fout indrukken van een combinatie of dergelijke gewoon verdere gevolgen voor de rest van de game die je speelt. Dit is ingame ook heel goed uitgevoerd. Wel is het zo dat je stukken en scenes terug kunt spelen wanneer je het spel hebt voltooid.

Als je het spel opstart krijg je een menu te zien waarin je de audio kan instellen, de ondertiteling enzovoort kan allemaal in het Nederlands. Natuurlijk gebruik ik gewoon de Engelse audio met onze eigen moedertaal als ondertiteling. Maar dat je hiernaar gevraagd wordt in het begin van het spel is zeer positief, gezien meeste games niet de keuze geven of dat de audio afhankelijk is van de taal waarop je console staat.

Graphics bij games uit dit genre zijn altijd een beetje aan de matige kant. De games van Telltale zijn nog altijd geen parels en laggen daarnaast ook vaak. Life is Strange blinkt ook niet bepaald uit om de ontzettend gave graphics. Daarnaast moeten we natuurlijk bij dit spel ook rekening ermee houden dat de game origineel uit is gebracht op de PlayStation 3. Toch kan ik zeggen dat deze game op Until Dawn na de mooiste graphics op het scherm zet die ik tot nu toe heb gezien in dit soort spellen. De gehele sfeer is tijdens het spelen fantastisch en helpt erg mee om je te betrekken bij het spel. Helaas merk je ook bij dit spel wel dat het komt uit een tijd van de PlayStation 3. Een aantal keer had ik helaas last van wat vertraging tijdens het bekijken van cutscenes en dat haalde me dan ook een beetje uit het spel. Wat wel beter kon was de gezichtsuitdrukking van de personages. Deze voelde met de tijd mee een beetje statisch aan en gaven niet de emotie van het moment weg. Ook op deze manier verliest het verhaal zijn momentum.

Besturing

Belangrijk in dit soort games is dat de besturing vertrouwd en goed aanvoelt. Tijdens het begin van het spel kwam ik een aantal dingen tegen waar ik gewoon heel erg moest wennen. Zo moet je de R2 knop van je controller ingedrukt houden om te kunnen lopen en heb ik een goeie vijf minuten proberen uit te zoeken hoe ik een deur open in het begin van het spel om er vervolgens achter te komen dat de knop waar ik naar keek de ‘kijk naar buiten’ interactie was en niet de ‘doe de deur open’ interactie. Deze zat een stukje naar links. Of dit laatste een fout van mij is of dat het gewoon vrij nutteloos is dat “naar buiten kijken” toe te voegen weet ik niet. Aan het begin van het spel word je door middel van een handleiding precies verteld hoe alles in elkaar steekt en kun je zelfs al een beetje oefenen met toetsencombinaties, essentieel voor later in de game.

Een ander iets waar ik mij aan stoorde in het begin was het gebruik van de motion controlls bewegingen die je soms moest uitvoeren. Ik snap dat dit natuurlijk een kwestie van smaak is, maar als ik mijn games op een manier speel zoals ik een serie kijk, wil ik ook lui op de bank zitten. Ik heb totaal geen zin in het op en neer bewegen van de controller tijdens het spelen: iets dat wel van je wordt gevraagd. Het zou ontzettend fijn zijn geweest als ze hier een optie voor hadden kunnen maken om alles gewoon uit te zetten. Aan het lopen met behulp van de R2-knop was ik zo gewend. Motion controlls zijn echter iets waar ik mezelf ontzettend aan kan ergeren.

Beleving

Ontzettend belangrijk voor een game is natuurlijk de beleving. Kan je een beetje meevoelen met de personages en word je meegezogen in het spel. En dit is waar Heavy Rain ontzettend uniek in is tegenover andere spellen in zijn soort. Hoewel je bij Heavy Rain, net zoals bij zoveel games, een band met de personages kunt krijgen, is Heavy Rain uniek in het feit dat de beleving veel sterker is dan bij meeste games. Je hoeft niet een spel te doorlopen in de volgorde die de maker voor jouw kiest. Wanneer jij de opdracht krijgt iets te doen maar je wilt even eerst televisie aanzetten dan kan dit gewoon. Het zijn kleine dingen zoals deze die de game net een beetje extra geeft. Wat wel voor mij persoonlijk een puntje van irritatie was is dat de game voor qua tijd niet helemaal lekker zit. Zo zit er technologie in de game die niet echt overeen komt voor mijn gevoel met het jaar, 2011, waarin het verhaal afspeelt. Natuurlijk is en blijft het een game en moet ik misschien niet zeuren. Maar de eerste keer dat er zo technologisch geavanceerd apparaatje tevoorschijn kwam zette het mij toch aan het denken en was ik er even uit. De kleine momentjes, zonder te veel te willen spoileren, zijn wel ontzettend uniek en ik raad ook iedereen aan wanneer hij deze game speelt om echt de tijd te nemen in de verschillende gebieden in het spel.

Al met al is Heavy Rain een geweldige game om te spelen en misschien wel de game waar het hele genre ooit mee begon. Quantic Dream heeft goed werk afgeleverd en het is enorm leuk om de game te kunnen spelen op de nieuwe generatie consoles. Wel zijn er een paar kritiekpunten tijdens het spelen maar wat belangrijker is, is dat het hele plaatje lijkt te kloppen. Van verhaal tot aan personages die er zijn, is dit spel een ware achtbaanrit.

Beyond Two Souls

Het tweede spel in het pakket is Beyond Two Souls en kwam oorspronkelijk uit op de PlayStation 3 op 11 oktober 2013. Het spel gaat over Jodie Holmes, een jongemeid die een speciale gave heeft. Tijdens het spelen speel jij als Jodie en ervaar je verschillende momenten uit haar leven. Ook hier is het zo dat je tijdens het spelen een aantal lastige keuzes krijgt

Ik wil het toch weer apart noemen voordat ik in ga op de overige kopjes: ook in het begin van deze game krijg je weer de keuze uit verschillende audio’s en ondertitelingen. Wanneer je de afgelopen jaren spellen hebt gespeeld als Dead Rising 3 waar de audio gelijk staat aan bepaalde instellingen op je console is het echt heel erg fijn dat er gewoon een keuze is en er niet de gedachte heerst dat de Nederlanders het spel echt wel in hun taal willen spelen.

Tijdens het opstarten van het spel krijg je de keuze om het spel in chronische volgorde te spelen of zoals het orgineel door de makers bedoeld is. Dit is gedaan omdat er kritiek was op de orginele manier van het spel. Omdat ik zelf geloof dat wanneer een spel bedacht wordt er een duidelijk idee achter zit wat je wilt overbrengen naar de speler heb ik gekozen voor de originele manier.

Net zoals Heavy Rain ziet dit spel er ontzettend mooi uit. Wel merk je hier gelukkig dat de makers van het spel niet stil hebben gezeten. De graphics zien er ontzettend goed uit maar wat belangrijker is is dat de gezichten betere emotie uitgeven als de spirituele voorganger in dit pakket. Het helpt toch net iets mee in de beleving als dit goed zit. Het is misschien ook een natuurlijk gevolg van dat technologie steeds beter wordt aangezien deze game een paar jaar later uitkwam. Wat ook erg belangrijk is, is toen ik het spel speelde, ik geen enkel moment ervaarde dat de game vertraging had. Waar ik bij Heavy Rain soms nog wel eens wat lag voelde, was dat bij Beyond Two Souls totaal niet het geval.

Besturing

Dit is eigenlijk waarom ik mensen aanraad eerst Beyond Two Souls te gaan spelen in plaats van Heavy Rain. Waar de besturing van de laatste mij nog wel eens ergerde, had ik met het spelen van dit spel totaal geen problemen. Af en toe werd je helaas nog gedwongen om met je controller heen en weer te zwingen maar dit was al stukken minder dan in Heavy Rain. Ook hoef je niet langer meer R2 in te drukken om te bewegen. Alles in Beyond Two Souls voelt gewoon net een stukje vertrouwder aan de games die er tegenwoordig op de markt komen. Het spreekt allemaal voor zich hoe het werkt en je hoeft niet langer bewegingen te doen die onnatuurlijk aanvoelen.

Beleving

Waar je bij Heavy Rain het verhaal door verschillende ogen bekijkt, speel je bij dit spel maar door de ogen van één enkel personage. Het is een kwestie van smaak en beide manieren werken uiteindelijk gewoon maar het helpt mee met de beleving als je het verhaal van begin tot eind meemaakt bij een enkeling. Wat wel bij dit spel is, en dat was jammer, is dat ik minder het idee had dat je echt de vrijheid had die je wel bij Heavy Rain terug vindt. Begrijp me niet verkeerd, de keuzes die je maakt zijn nog steeds die van jou, maar bij Heavy Rain had ik meer het gevoel dat je echt geen tweede kans kreeg bij het maken van keuzes en uitvoeren van opdrachten. Dit had ik bij Beyond Two Souls een stuk minder. De emoties van de karakters in het spel zijn wel een stuk beter aangepakt en dit helpt sterk mee met de beleving. Maar het gevoel van vrijheid en keuzes is toch heel belangrijk in deze games. Heavy Rain doet dit dus naar mijn mening iets beter. Maar het totale plaatje lijkt bij Beyond Two Souls weer beter te zijn.

Wanneer je beide games naast elkaar legt en je er maar één zou mogen spelen dan raad ik echt aan om te beginnen met Beyond Two Souls. De game voelt net iets completer en heeft niet de kleine ergernissen welk Heavy Rain wel heeft.

+ Ontzettend veel game voor je geld
+ Geweldige graphics voor het genre
+ Meeslepende verhalen
+ Visitekaartje van dit genre
– Installatiegrootte
– Heavy Rain heeft soms vertraging
– Gevoel van vrijheid is minder in Beyond Two Souls

Uiteindelijk zijn alle twee de spellen echt ontzettend boeiend om te spelen wanneer je fan bent van het genre. Wanneer je dit niet bent? Geen probleem. Dit zijn de spellen die je moet spelen om in dit soort type games te liefhebben. Het kaartje dat de industrie aan jou wil afgeven wanneer ze vertellen over hoe fantastisch dit genre is. Vergeet even de Telltale’s van deze wereld en kies deze games, die op een paar punten na prima in elkaar steekt. De Heavy Rain / Beyond Two Souls Collection is een aanrader voor iedereen en ligt vanaf 2 maart in de winkels.