Review: Historische online veldslagen in Total War: Arena

Total-War-Arena-Header

Rome: Total War is een strategische game die tenminste een decennia faam heeft gemaakt. Speel zelf voor Ceasar en verover Europa met je Romeinse leger. Je verovert dorpen en steden. Maar los van je troepen verplaatsten over een map, kon je ook je legers in veldslagen aansturen. In Total War: Arena wordt de focus gelegd op het laatste. Naast een beschreven review, hebben we de gameplay en een overview van de game gemaakt op onze Youtube kanaal. Voor jullie gemak vinden jullie hieronder de video.

Overview

Total War: Arena is een strategische game die zich focust op de veldslagen die je met je troepen kan aangaan. Je hebt de keuze uit een flink aantal commanders voor je troepen. Ceasar, Hannibal, Alexander de Grote en Arminius behoren onder andere aan deze selectie commanders. Elke commander kan je levelen tot level tien. Met elke level dat je commander stijgt, kan je nieuwe troepen vrijspelen. Elke commander heeft daarnaast een eigen voorkeur voor een bepaalde soort eenheid. Als je dat combineert met je commander haal je er de meeste profijt uit. Je kan kiezen uit cavalerie, zwaard of speer infanterie, boogschutters of belegeringswerken. Als je je drie troepen geselecteerd hebt, ben je klaar om te beginnen aan een veldslag.

TWA-Commander-Lobby

Er zijn twee game modi aanwezig. De eerste is PvE en de ander is PvP. In de PvE speel je samen met negen andere commanders tegen tien commanders van de computer. Deze gamemodus is handig voor iedereen die het spel voor het eerst speelt, of geen ervaring heeft met de Total War games. De PvP game modus speel je tien versus tien. Na de eerste paar veldslagen kom je er gauw achter dat nauw samenwerken met de andere commanders echt een vereiste is. Er is een ingame chat aanwezig, en je kan lijnen uitzetten op de map. Maar ervaring leert dat dit nog geen handige systeem is voor een game van dit formaat. Een ingame voice chat had de game een stuk makkelijker gemaakt om met je andere commanders te communiceren. Gelukkig is de game op dit moment in een gratis open beta. Hierdoor kan je als je het spel leuk vindt, makkelijker je vrienden overhalen om het spel te spelen.

TWA-ingame

In de veldslag aangekomen, bestaat de map uit twee primaire punten en twee secundaire punten. De primaire punten zijn de basissen van de teams. Doel van de game is dan ook de basis van de ander veroveren. Of als je bloedlustig ben, het verslaan van alle commanders. De secundaire punten zijn de look outs. Deze plekken bieden, wanneer overgenomen, extra zichtsveld over het slagveld. Hierdoor kan je de tegenstander van een grotere afstand zien aan komen. Tijdens de game kan je gebruik maken van het terrein. Bosstukken, straten en hoge gras kunnen allemaal je verplaatsingen verbergen. De maps waarop je speelt zijn vrij groot. Hierdoor heb je genoeg ruimte om te flanken als je cavalerie hebt gekozen. De maps zijn ook lekker veelzijdig, hierdoor is geen enkele veldslag hetzelfde en werkt niet elke strategie een tweede keer.

Graphics en besturing

De game ziet er super strak uit. De animaties van alle troepen op de veldslag zien er goed uit. De gebieden en flora in de game zijn prima. De game is niet van hoogstaande grafische klasse, maar de kwaliteit die we gewend zijn bij de Total War games zit er gewoon in. Alles ziet er overzichtelijk uit, zowel ingame als in de lobby. In het begin was het wel even zoeken hoe het vrijspelen van nieuwe troepen in zijn werk gaat. Maar zodra je dit gevonden hebt, spreekt alles voorzich en kan je de rest gauw genoeg vinden.

De besturing is vrij simpel en goed uitgewerkt. Met de muis kan je je troepen selecteren en besturen. Je kan ze zowel los van elkaar als gegroepeerd verplaatsten. Met de keybinds kan je nog extra commands geven aan je troepen.

TWA-Ingame

Total War: Arena is een welkome online game in de Total War serie. De keuze aan commanders en troepen is reuze. Je kan veel verschillende combinaties maken, waardoor je elke veldslag met een andere strategie in kan gaan. Dit is één van de sterkste punten aan de game. Het voelt in eerste instantie als een repetitieve game, maar zodra je verschillende combinaties maakt voelt de game veelzijdiger aan. Het toevoegen van eventuele ander game modi zou fijn zijn. Een kleinere groep commanders of games met enkel alleen cavalerie bijvoorbeeld, zou de game nog meer variatie geven. Het gebrek aan in game spraak communicatie is wel een echte gemis. Je speelt tien tegen tien en dan is communicatie van grote belang om veldslagen te winnen. Het alleen toevoegen van een type chat en lijnen trekken is onvoldoende naar mijn idee. Grafische en de besturing is weer gewoon goed. Total War: Arena levert simpelweg de kwaliteit af die van deze serie gewend zijn. De game is zeker een aanrader voor de fans van deze serie en voor de mensen die houden van strategie en geschiedenis.

• Variatie aan commanders en troepen
  • Goede besturing
  • Grafisch goed