19 maart 2024

Review: Hitman 2

Hitman 2 is alweer de zevende game in de serie. Hiermee doet het mee aan de trend om vervolg-nummering zo verwarrend mogelijk te maken. Dat gezegd te hebben is Hitman 2 een prima vervolg op de game uit 2016.

In tegenstelling tot veel andere franchises die rond de eeuwwisseling zijn ontstaan, weet elke Hitman game wel goed te scoren. Dit zal wellicht te maken hebben dat er nooit wordt afgeweken van de formule die in de eerste game gezet is. In tegenstelling tot andere franchises heeft Hitman een relatief simpel doel. Je krijgt wat tools en wordt in een kleine open wereld gegooid. Met deze tools dien je je doelwit om te brengen. Het mooie aan de Hitman games is dat je tientallen mogelijkheden hebt om dat te doen. Verkleed je als de kok en vergiftig zijn (of haar) eten. Infiltreer zijn kantoor en plaats een bom. Saboteer iets in de omgeving en zorg dat het doelwit, of iemand anders, deze sabotage in werking zet. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat hier zo mooi aan is, is dat je elk level keer op keer opnieuw kan en wilt spelen.
Hitman 2

Hitman

De Hitman game die uitkwam in 2016 werd oorspronkelijk uitgegeven in episodes. Elke maand kwam een episode uit, met een kleine pauze in de zomer. Later kwam ook een complete versie in de winkel te liggen. Heb je de eerste Hitman compleet, in welke vorm dan ook, dan krijg je deze levels ook in Hitman 2. Heb je de eerste game niet, dan kun je deze als uitbreiding voor €20 aanschaffen. Je krijgt dan alle locaties en DLC van de game uit 2016. Volgens IO Interactive zijn deze ‘remastered and enhanced’. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heel veel verschil kon zien ten opzichte van de Definitive Edition. Wel zagen reflecties en lichteffecten er wat beter uit. Heb je de eerste game in de tweede ‘ingeladen’, dan kun je het hele verhaal van begin tot eind als één geheel spelen.
Dat laatste punt is wellicht ook kenmerkend voor de game. Het voelt niet zozeer als volwaardig vervolg, maar meer als seizoen 2. Dit is zeer zeker niet slecht, en het is de prijs nog steeds waard. De ‘2’ achter de titel geeft echter iets meer het gevoel dat er veel nieuws te verwachten is. Er is dus niet veel vernieuwing, maar de ruwe randjes zijn wel wat bijgewerkt. Zoals het spreekwoord gaat: “If it ain’t broke, don’t fix it.”
hitman 2

Om het heel plat te zeggen, het verhaal in Hitman 2 is als het verhaal in een porno-film. Het is leuk dat het er is, maar het is niet waarom we het spelen. Dat gezegd te hebben, het verhaal dat er is, wordt prima verteld. Door het beperkte aantal locaties is er dan ook weinig ruimte om een verhaal te vertellen. Je krijgt een introductie waarom je iets moet doen. Vervolgens krijg je te horen wat je moet doen.
Dat wil niet zeggen dat het verhaal slecht is. Het sluit mooi aan met de andere delen en is zeker boeiend. Plot-punten zijn hier en daar wel wat moeilijk om aan elkaar te knopen. Doelwitten voelen ook vaak redelijk gedistantieerd van het verhaal. Maar wel pluspunten voor de James Bond / Mission Impossible achtige feel en ontwikkelingen in de dynamiek tussen Agent 47 en Diana Burnwood. Als je de twee games back-to-back speelt voelt het ook mooi als één geheel aan. Zeker als je de eerste game ingeladen hebt in dit deel.
hitman 2

Modes

Naast alle verhaal missies heb je toegang tot meerdere andere modes. In contracts kun je zelf scenario’s bedenken binnen de bestaande gebieden. Ook kun je creaties van andere spelers downloaden. Elusive Target geeft je om de zoveel zijn een nieuw doelwit om te doden. De eerste hiervan zal door niemand minder dan Sean Bean vertolkt worden. Ook zijn er nog de Sniper Assassin en Ghost modes. De tweede dient als multiplayer, waarbij je tegen iemand anders speelt om zoveel mogelijk doelen te doden in dezelfde spelwereld.

Zoals altijd draait ook dit deel om stealth. Je kan wel ergens naar binnen rennen en je doelwit neerschieten, maar dan zul je heel veel moeite hebben om weer levend weg te lopen. In de meeste stealth games draait het om een basis binnen te komen, intel te vinden of simpelweg door een gebied heen komen. In Hitman draait het vooral om efficiëntie. Het is niet de bedoeling dat je de ene na de andere NPC doodt en een kist gooit. Zo kun je een level wel uitspelen, maar het geeft weinig voldoening. Agent 47 is een professional. Bovendien geeft het ook minpunten op je level-score.
Het gebied leren kennen en de patronen herkennen van zowel je doelwit als andere mensen in de spelwereld is een must. Met elke keer dat je een gebied (uit)speelt, kun je andere startlocaties en gadgets cq wapens kiezen. Ook krijg je de optie om verschillende mission stories te spelen. Naarmate je door een gebied speelt, kun je intel verzamelen. Dit kun je doen door naar informatie te zoeken, of gesprekken af te luisteren. Met deze intel krijg je inzicht in deze mission stories. Deze geven variatie in de manier waarop je je doelwit kan elimineren, maar je hebt uiteindelijk minder vrijheid als je deze wilt voltooien. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad krijg je hints, of zelfs objectives, om deze mission stories uit te voeren.
hitman 2
Ook krijg je een flinke hoeveelheid challenges die je per gebied kan halen. Sommige zijn generiek, zoals “dood je doelwit door hem te verdrinken” of “trek een koks outfit aan”. Andere zijn specifieker en wijzen je naar bepaalde opties die uniek zijn aan deze spelwereld. Naast dat het leuke doelen zijn om te halen, dient het dus ook als een hint systeem.

Presentatie

Op momenten voelt Hitman 2 een beetje aan als een launch game van de huidige generatie. Gezichten zijn statisch, physics reageren regelmatig raar en animaties kunnen wat stijf zijn. Daarentegen zijn de omgevingen mooi en speciale effecten prachtig. Licht, schaduwen en omgevingseffecten zien er prachtig uit. Water, glas en spiegels geven zeer geloofwaardige weerspiegelingen weer, waar zelfs NPC’s van bewust zijn. Dit voegt tevens een extra gameplay toe. Deze weerspiegelingen worden wel in een lagere resolutie weergegeven. Op de Xbox One X, PlayStation 4 Pro valt dit niet zo op. Op de standaard versie van de consoles kunnen deze dus ietwat pixelig overkomen.
Hitman 2
Klik op afbeelding voor grotere versie
Als we kijken naar de verschillen tussen de vier consoles, is Xbox One X weer de duidelijke winnaar. De standaard Xbox One staat daartegenover weer stevig onderaan. Elke console draait op een andere resolutie. Xbox One op 900, PS4 op 1080, PS4 Pro op 1440 en Xbox One X op volwaardig 4K. Voor elke console is er de mogelijkheid om de framerate vast te zetten op 30 fps. Hogere framerate oogt soepeler, maar de dips zijn dan wel merkbaar. Vastzetten op 30 fps maakt dit dan stabieler. Op Xbox One X kan er ook gekozen worden tussen meer detail of een hogere framerate.
Geluid is over het algeheel goed. Gesprekken en geluidseffecten zijn scherp en passen zich goed aan aan omgevingsomstandigheden. Ook de surround plaatsing is goed. Ik had echter graag gezien dat geluiden van NPC’s, zoals voetstappen, beter hoorbaar zouden zijn. Vooral in surround was dit een welkome toevoeging geweest, zodat je beter bewust bent van wat achter je gebeurt.
hitman 2

Hitman 2 nodigt uit om keer op keer opnieuw te spelen. Verschillende manieren vinden om je doelwit uit te schakelen is gewoon erg leuk. Als je alles in het gebied enigszins hebt leren kennen en je bent dan een hele tijd bezig om in één keer die perfecte uitvoering van een level te doen, geeft flinke voldoening. Ook de mission stories geven wat meer focus in tegenstelling tot het telkens maar zoeken wat je eventueel kan doen. Presentatie had iets meer aandacht mogen hebben, maar de speciale effecten maken hierin veel goed. Daarbij is gameplay natuurlijk altijd belangrijker, en deze is gewoon solide.

• Integratie vorige game
  • Goede herspeelbaarheid
  • Gameplay en mogelijkheden

• Animaties en character models ondermaats
    • Weinig verhaal

Hitman 2 is nu te koop voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.

Gespeeld op Xbox One X
8.3/10

Lars jj

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

Bekijk alle berichten van Lars jj →