Review: Hitman, de show stelen in Parijs

hitman man

De nieuwe Hitman game van Square Enix, of moet ik zeggen.. Hitman games? Want het is namelijk één game die je koopt in stukjes. Je betaalt een keer 15 euro voor de intro en vervolgens 10 euro per missie. Of je koopt het hele pakket in één keer zodat je goedkoper uit bent. Maar als je de game in één keer koopt, moet je toch wachten tot alle episodes uit komen om er volop van te genieten.

Tijdens het spelen van deze game heb ik een beetje het gevoel alsof ik in een culinair restaurant zit. Je krijgt iedere 10 minuten een bordje met een klein beetje eten. Noemt het een 7-gangen diner, en wanneer je naar buiten loopt heb je nog steeds honger. Bij Hitman is dit namelijk niet veel anders. Je krijgt een missie, en vervolgens moet je een aantal weken wachten tot de volgende missie verschijnt. Deze geeft je vervolgens weer een paar uur speelplezier waarna je weer kunt wachten tot de volgende episode uitkomt.

How to Hitman™

De game begint met een vrij lange tutorial waarin je letterlijk geleerd krijgt how to Hitman. Tijdens de eerste training loop je hand in hand met de vertelster door de trainingsmissie en moet je al kleurend tussen de lijntjes uitvoeren wat zij zegt.

How to Hitman

Zo doe je Hitman.

In de volgende trainingsmissie die hetzelfde is als de eerste trainingsmissie mag je je eigen gang gaan en de missie aanpakken zoals jij dat wilt. Er zijn genoeg mogelijkheden om jouw doel te behalen, niet allemaal zijn ze even subtiel, maar dat maakt ook helemaal niks uit. Als je target dood is, is die dood en maak je je snel uit de voeten voordat iemand je ziet.

Paal beklimmen

Hier ziet die bewaker me toch niet.

Too sexy for my shirt

De eerste missie van Hitman is meteen een pittige opdracht. Je moet twee bekende personen uit de modellenwereld voor eeuwig laten slapen, op een druk bezocht evenement. Deze twee personen zijn niet zomaar twee bekende personen, maar zijn eigenlijk heel gevaarlijk. Daarom moet jij in opdracht van MI6 hier een stokje voor steken en er voor zorgen dat de wereld een stukje veiliger wordt.

Zoals ik al eerder heb vermeld kan jij jouw missie op verschillende manieren aanpakken. Het begint zelfs voordat jij het veld in gaat door middel van je missie planner. Hierin kun jij kiezen wat voor items jij mee wilt nemen op jouw missie, waar je de missie begint, en welke items er voor jou worden binnen gesmokkeld zodat jij deze tijdens jouw missie kunt opzoeken. Helaas heb je de eerste keer niet zo heel erg veel keus en moet je het voornamelijk met de default planning aanpakken.

Hitman planning

Na je eerste playthrough zal je al wat meer opties in je planning hebben omdat je tijdens je playthrough challenges kunt uitvoeren. Deze challenges variëren van het vermoorden van je target in een bepaalde vermomming, tot het vinden van rattengif in de kelder, tot het vermoorden van je targets door middel van een spectaculaire explosie. Als je deze challanges hebt voltooid krijg je Mastery punten. Een X aantal punten zorgt ervoor dat je Mastery level omhoog gaat. Hiermee speel je nieuwe mogelijkheden vrij in je planning.

Nu is het tijd voor het echte werk. Je missie begint, je targets zijn duidelijk. Wat nu? Dat is geheel aan je zelf. Ben je meer van het sluipen, en steek jij je vijanden met een brievenopener in de hals of laat je ze verzuipen in het toilet. Of ga je voor de frontale aanval en dump je een kroonluchter op de eikels?

Als je mijn aanpak zou nemen dan ga jij je vermommen als de supermodel Helmut Kruger. Steel z’n outfit, verstop zijn lichaam ergens in een doos, laat je make-up doen en je kunt zo goed als overal binnensluipen zonder dat iemand daar problemen mee heeft. Neem een kijkje in het rond en beslis dan wat de beste aanpak is om jouw targets te laten verdwijnen.

Helmut Kruger

’s Nachts Hitman, overdag een supermodel.

Weet jij niet zo goed hoe je het gaat aanpakken en wil je een zetje in een van de richtingen die je uit kunt? Dan kan je er voor kiezen om een “opportunity” aan te zetten. Dit zijn kleine missies in jouw missie die er voor zorgen dat je dichtbij jouw target kan komen, een afleiding creëert of nieuwe informatie krijgt. Tijdens het wandelen door de omgeving kan je nieuwe “opportunities” ontdekken door pratende mensen of waarnemingen. Zoals de poster van Helmut Kruger.

Zo’n missie duurt misschien niet heel erg lang als je een goede aanpak gevonden hebt, maar dat betekent niet meteen dat je snel bent uitgespeeld. Als je na één playthrough de game aan de kant schuift en gaat wachten tot de volgende episode, dan is dit misschien geen geschikte game voor jou. Door middel van de uitdagingen, de opportunities en de vele mogelijkheden in dit spel, moedigt Hitman jou aan om de missie meerdere keren te voltooien.

Hitman Complete

Het spel ziet er niet heel bijzonder uit, maar ziet er ook verre van lelijk uit. Een beetje avarage dus. Het enige probleem dat ik ben tegen gekomen in Hitman is dat mijn beeld af en toe gaat stotteren voor een kleine seconde. Dit gebeurt vooral in plaatsen waar het heel druk is, zoals de catwalk, de hal in het begin en de dansvloer. Verder heb ik geen moeite gehad met alle settings op het hoogst (GTX 970). Daarnaast vind ik dat de obers in het spel op een hele vreemde wijze het eten bereiden…

ober wat doe je?

Lastig zo, zonder mes.

Deze nieuwe Hitman game is geschikt voor jou als je het geen probleem vindt om een aantal weken te wachten op een vervolg zodra er een nieuwe episode uit komt; het leuk vind om dezelfde missie meerdere keren te herhalen met verschillende tactieken; creatief bent met moordpogingen.

+ Heel veel mogelijkheden
+ Goede replayability
+ Vrijheid tijdens je missie