Review: Homefront: The Revolution

Er zijn veel grote FPS/TPS titels dit jaar en vorig jaar uitgekomen, zoals The Division en Destiny en er liggen nog vele titels in het verschiet, zoals Call of Duty en Battlefield. Allemaal welgeliefde shooters denk ik toch zo, maar kan de nieuwe Homefront: The Revolution zich in deze lijst mengen? Lees hier mijn mening over de game!

Ik heb Homefront: The Revolution binnen en na het spelen van de eerste game was ik wel benieuwd naar deze opvolger. Ik was over de eerste best wel te spreken. Het was geen perfecte game maar ik had er veel plezier mee. Ik ging The Revolution spelen en merkte dat het toch net niet was wat ik ervan verwachtte, en ik zal jullie uitleggen waarom.

Homefront: The Revolution

Bugs, bugs en nog eens bugs
Ondanks dat de game (op de PC versie althans) redelijke graphics bood met veel detail, was er een aantal dingen dat de game iets minder maakte en dit kwam vooral door de bugs, balans en frame drops. Af en toe in een deur of muur glitchen zou niet een probleem moeten zijn, maar als je om de zoveel meter weer iets ziet dat niet klopt, ga je je toch afvragen wat er aan de hand is. Soms liep je ergens en vroeg je je af waarom het zo stil was. Vervolgens spawnen er ineens tien vijanden om je heen, uit het niets?! Ook was er dan nog het probleem dat als je een vijand zag en om hem heen liep, dat hij ineens verdween.

Movement bugs maakten de game soms ook moeilijk. Je klimt als een oud vrouwtje en wanneer je dan over een hek wil springen, sta je ineens zonder enige animatie al halverwege de straat… Naast de bugs en frame drops vond ik de balans in de ”multiplayer” ook niet geweldig. De multiplayer in Homefront: The Revolution is geen Player-versus-Player, maar je kunt bepaalde missies samen spelen met andere mensen. Nu was het waarschijnlijk het idee dat je samen moest werken, maar uiteindelijk ging iedereen meer kills proberen te maken op een Rambo manier, want hoe meer punten en kills je maakt, des te meer in-game currency je krijgt.

Homefront: The Revolution

De game laat wel veel potentie en variatie zien
Ondanks de bugs enzovoort heeft de game wel een boel originele aspecten en variatie in de gameplay zitten. De wereld is semi-open, dus je kunt zelf bepalen hoe je missies aanpakt. Dit is een heel populair iets tegenwoordig en dat doet de game goed! Ook is het belangrijk goed te kiezen welke wapens je waar gebruikt, want je kunt niet elk wapen zomaar overal gebruiken. Als je bijvoorbeeld een super-wapen uit vijandelijke handen moest krijgen, kreeg je het wapen eerst tegen je in actie te zien, wat ik persoonlijk heel tof vond!

Iets wat deze game ook goed doet is de aparte setting. Je bent met een revolutie bezig en in het begin zijn de wapens die je hebt en krijgt ver van modern, terwijl je vijanden juist high-tech wapens hebben en ook dit is iets wat Homefront uniek maakt. Wat ik persoonlijk toch wel één van de leukste opties in-game vond, is het aanpassen van je wapen on-the-go. Stel je voor, je hebt een pistool, maar wilt toch een Uzi, geen probleem! Met een aantal drukken op de knoppies kun jij de bovenkant van je handpistooltje eraf mieteren en er de kop van een Uzi opzetten. Een voorbeeld hier beneden:

Homefront: The Revolution

De game heeft een crafting systeem, die jou bepaalde wapens en accessoires laat creëren. Je kunt bijvoorbeeld bommen en hacking gereedschap maken. Veel mensen hoopten dat dit een ingewikkelder systeem zou zijn en niet te voor de hand liggend, wat het helaas wel is. Het craften van spullen redelijk simplistisch en kan een peuter nog voor je doen. Wat dan wel weer mooi is om te zien, zijn de toffe wapens die je kunt unlocken, zoals de Tactical Crossbow en de Jerry Rigged Mine Launcher.

En het verhaal dan?!
Homefront: The Revolution speelt zich af in een wereld waar Korea een hoogmacht is en de volledige controle over de USA heeft. Jij volgt Ethan Brady, een nieuwe Resistance member. In de eerste paar scenes wordt je al flink in elkaar geschopt en lijkt het verhaal vrij verwarrend en diep, maar later wordt het verhaal zo vlak als maar kan. Wat een heel mooi verhaal had kunnen zijn, liet uiteindelijk geen ”held/voorbeeld” zien, geen plot vooruitgang en duidelijk verhaallijnen en qua de acties die jouw personage (Ethan) uitvoert, is het allemaal vrij onpersoonlijk naar de speler toe.

Terwijl jouw land één grote sloop is geworden, lijkt het verhaal zich eerder te focussen op kleine akkefietjes die uiteindelijk uitlopen op een totale oorlog, wat ik dan wel weer leuk vond om te zien. Maar het verhaal bood voor mij niet genoeg diepte om me tot het einde volledig te boeien. Een goede game laat plot-twists, persoonlijke acties en emoties van de protagonist zien en heeft op zijn minst wel één herkenbare ”slechterik” die je vaker blijft zien. Helaas bood Homefront: The Revolution dit niet allemaal zoals ik het hoopte. Alhoewel ik volledig kan begrijpen dat mensen, die gewoon een leuke aparte shooter willen spelen, er veel plezier aan kunnen hebben.

Homefront: The Revolution

Grafisch niet het mooiste, maar wel uniek!
Homefront: The Revolution is ver van een lelijke game en alhoewel graphics niet het allerbelangrijkst zijn, kan het wel een flink verschil in sfeer creëren. De game laat vooral op de console versie wel nog wat bugs zien als het gaat om de omgeving en sommige dingen zijn niet helemaal afgewerkt maar ondanks dat, vond ik de game er (op de PC) goed uit zien! De game brengt een leuke sfeer met zich mee en je merkt voor de volle honderd procent in wat voor een omgeving jij je bevind. Amerika is flink naar de klote en dat kun je goed zien.

Homefront: The Revolution

Een mooie grafische semi-open wereld die veel mogelijkheden biedt.
+ Wapens customizen on-the-go.