Review – Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds DLC

Horizon Zero Dawn The Frozen Wilds

De eerste DLC van Horizon Zero Dawn, The Frozen Wilds, brengt ons naar the Cut. The Cut is een besneeuwd gebied met een nieuwe stam, nieuwe machines en een nieuwe vorm van corruption. Het is dan ook weer de taak van Aloy om deze corruption te begrijpen en te vernietigen.

Horizon Zero Dawn is begin dit jaar uitgekomen en is toen goed ontvangen. The Frozen Wilds, de eerste DLC van de game, bouwt voort op het concept van de game en breidt dit uit met een nieuwe zone, een nieuwe questline en nieuwe machines. Om deze reden kan The Frozen Wilds gezien worden als een grote zeer uitgebreide side missie, waar je toch al gauw aardig wat uurtjes in kan stoppen. De meest opvallende verandering ten opzichte van de base game is dat het allemaal een stuk moeilijker is geworden. Maar dit bederft niet het spelplezier.

Het verhaal van The Frozen Wilds lijkt in grote lijnen op het verhaal van de base game. Je komt in een nieuw gebied terecht waar een corruption de machines agressiever heeft gemaakt en de inheemse stam moet in eerste instantie niks van je hebben. De corruption in het gebied van The Frozen Wilds, the Cut, wordt veroorzaakt door de Daemon. De inheemse stam, de Banuk, hebben geprobeerd om de bron van de Daemon aan te vallen, maar nadat ze meerdere keren hun beste strijders hebben verloren, zijn ze hiermee gestopt. Als Aloy the Cut binnenloopt, komt ze meteen in aanraking met de Banuk stam. Ze wordt in eerste instantie niet geaccepteerd, maar gaat al snel een rol spelen in de strijd tegen de Daemon.

Horizon Zero Dawn The Frozen Wilds

De keuze voor een verhaal dat het concept van Horizon volgt met belangrijke thema’s als buitensluiten en corruption is een slimme zet geweest van Guerrilla. Omdat de DLC zich afspeelt voor het einde van de base game zorgt het er namelijk voor dat het aanvoelt als Horizon Zero Dawn en niet een compleet nieuw concept. Je voelt je meteen thuis in het verhaal en dit maakt het mogelijk om snel de DLC in te kunnen duiken.

Machines

The Frozen Wilds heeft 4 nieuwe machines toegevoegd aan de game. De eerste nieuwe machine is een toren, die de corruption van de Daemon uitzendt. Deze torens moet je onschadelijk maken, zodat de corruption van de Daemon niet constant verspreid wordt. De gameplay rondom deze torens is op normal difficulty niet erg uitdagend. Het is in de meeste situaties mogelijk om een toren uit te schakelen zonder dat de omringende machines je tegenhouden.

Horizon Zero Dawn The Frozen Wilds

Er zijn ook 3 nieuwe machines waar je daadwerkelijk tegen moet vechten. Dit zijn de Scorcher, de Frostclaw en de Fireclaw. Ik kan jullie vertellen dat deze nieuwe machines geen grap zijn om mee te moeten vechten. Ze hebben een grote hoeveelheid aan hp, meerdere range aanvallen en doen een hoop damage. Je zult dus wel even goed moeten nadenken hoe je deze machines benadert en op welke manier je ze het beste kunt bestrijden. Ik speel de game op normal difficulty en merkte dat er voor mij al genoeg uitdaging zat in deze nieuwe machines dus op hard difficulty zal dit nog meer het geval zijn. Het enige nadeel van deze machines met veel hp is dat je soms meer tegen hp aan het vechten bent dan mechanics. Ik ben zelf niet een groot fan van deze manier om de moeilijkheidsgraad te verhogen.

Naast de nieuwe machines kom je ook oude bekende machines tegen, maar deze zijn nu door de Daemon corrupted. Daardoor zijn ze sterker en hebben ze meer range aanvallen. De toevoeging van de nieuwe machines heeft een positief effect op de DLC. Het zorgt ervoor dat de DLC meer uitdagend voelt dan de base game en daarmee het gevoel van prestatie als je een machine verslaat vergroot.

Nieuwe currency

Guerrilla heeft een slimme zet gedaan in The Frozen Wilds. Omdat een groot aantal spelers de base game waarschijnlijk heeft uitgespeeld en daarna nog een hoop collectibles gedaan heeft, zullen de meeste spelers een hoop metal shards verzameld hebben. Het zou natuurlijk jammer zijn als je de DLC in loopt en meteen alle nieuwe gear kan kopen. Dit zou het gevoel van progressie in de DLC verlagen. Om deze reden heeft Guerrilla gekozen om een nieuwe currency te introduceren in de DLC, namelijk Blue Gleam. Blue Gleam is een currency die alleen inthe Cut gevonden kan worden en alleen gebruikt kan worden bij specifieke merchants van de DLC. Deze merchants verkopen nieuwe armour en wapens. De nieuwe gear is belangrijk in de DLC, want de nieuwe bogen doen meer damage dan de beste bogen uit de base game. Het implementeren van deze nieuwe currency heeft ervoor gezorgd dat de completionist speler van Horizon Zero Dawn nog steeds moet sparen voor de nieuwe gear van de expansion en dus niet het gevoel van progressie verliest.

Horizon Zero Dawn The Frozen Wilds

Guerrilla Games heeft met The Frozen Wilds DLC een nieuw hoofdstuk toegevoegd die voortbouwt op het originele spel. Er zijn weinig grote veranderingen aangebracht, maar dit was te verwachten gezien het spel goed ontvangen was. De DLC geeft ons een nieuw gebied, nieuwe machines, nieuwe gear en een hogere moeilijkheidsgraad. Daarnaast geeft het ons vooral een nieuw stukje Horizon, dat nog steeds hetzelfde spelplezier oplevert als de base game. Het enige minpunt dat ik kan noemen, is er een die de base game ook al had. Het is nog steeds erg clunky om te klimmen in de game. Soms springt Aloy volledig mis of wilt ze maar niet verder naar boven gaan. Dit is echter een onderdeel dat niet in een DLC verbeterd zal worden, maar waarschijnlijk in het tweede deel van Horizon.

+ Leuk verhaal
+ Moeilijkere machines, meer uitdaging
+ Nieuwe currency