Review: Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn is de nieuwste aanwinst voor de Playstation 4 en voor Guerrilla Games een gloednieuwe game die sterk afwijkt van hun oorspronkelijke creaties en daarmee de meest gewaagde, maar gelukkig ook, meest succesvolle titel tot nu toe.

Van Killzone, naar Horizon Zero Dawn. Zie jij het voor je? Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik voor het eerst een andere game van Guerrilla op het witte doek zag verschijnen tijdens de E3, maar niets was minder waar. Een beetje teleurgesteld, maar toch vol hoop leefde ik toe naar meer informatie over de game en de uiteindelijke release. Was het ’t wachten waard? Ja.

Nature retaking the world

De Post Apocalyptische wereld

We zien ontzettend veel games met een post-apocalyptische wereld, maar vaak lijken deze ontzettend op elkaar en laten deze meer zien wat de ravage heeft aangericht. Horizon Zero Dawn pakt dit iets anders aan en laat een wereld zien waarin de natuur de ooit dichtbevolkte steden weer overneemt en waarin de mens niet meer bovenaan de voedselketen staat. De manier waarop dit is uitgepakt in deze game is super vet. Het is zo mooi in kaart gebracht dat je dit keer zelfs niet het gevoel krijgt dat je alles en iedereen aan kunt, want ja “ik ben de held van het verhaal”, maar is het deze keer meer alsof je in een nieuwe wereld terecht komt, vol met gevaren, waar je je kansen bij velen encounters nog maar even goed moet gaan uit rekenen.

HZD

De wereld zit vol met gevaren en deze bestaan voornamelijk uit reusachtige machines waarvan de meeste sterk op dinosaurussen lijken. Sorry, ik zal het eens herhalen: reusachtige robot dinosaurussen. Ja, dat is waar jij het voornamelijk tegen op zult nemen in deze game en de manier waarop je dit kunt doen, is zo onwijs goed in elkaar gezet dat zelfs Monster Hunter hier een wijze les uit kan halen.

Next-gen combat

Zwakke plekken kennen we, verschillende wapens kennen we, maar Horizon Zero Dawn gaat opnieuw een stukje verder met alle combat mechanics die we tot nu toe hebben mogen mee maken in verschillende games. Alle machines in Horizon Zero Dawn hebben een of meerdere zwakken plekken die je kunt spotten door je vizier te gebruiken. De zwakke plekken van de machine worden dan aangegeven en blijven even zichtbaar zodra je je vizier uit zet. Vaak zijn de zwakken plekken te herkennen aan canisters e.d, maar vaak zijn er ook zwakke plekken die niet meteen opvallen.

Horizon Zero Dawn

Door de zwakke plekken te raken doe je extra schade en door de canisters of andere delen van een machine er af te schieten doe je nog meer schade. Ook zullen functies van de machine wegvallen zodra je deze er af schiet. Een corruptor kan bijvoorbeeld geen kanonnen meer gebruiken als je zijn missile launcher van z’n rug af schiet.

Een andere manier om meer schade aan te brengen aan je targets is door de beplating van het lijf af te schieten. Er zijn speciale pijlen die de beplating makkelijker verwijderen van een machine, waarna je vervolgens met andere pijlen weer extra schade kunt toebrengen omdat ze geen pantser hebben.

Als je even geen zin hebt om pijlen op machines te lossen kun je er ook voor kiezen om ze uit te schakelen door middel van vallen of door de machines vast te ketenen aan de grond met een speciale tool. Je kunt vijanden laten struikelen door een draad te spannen, deze draad kan je bijvoorbeeld krijgen met een elektrische schok zodat ze tijdelijk niks kunnen doen en jij van dichtbij een sterke melee aanval kunt gebruiken, of om verder weg een pijl te lossen op een zwak punt. Een ander draad is weel explosief waardoor jouw target simpelweg veel schade oploopt zodra ze door het touw lopen. Je vijand vast ketenen aan de grond, zoals bekend uit de E3 trailer is nog steeds een ding alhoewel ik zelf heb gemerkt dat machines dit niet snel toe laten en alleen als je snel genoeg bent en geen last hebt van andere machines die je op je af stormen, lukt dit je misschien wel een paar keer.

override machine

Als je een beetje kunt sluipen en dichtbij een machine kunt komen kan je ze ook (tijdelijk) overnemen. Zo kun je een Broadhead gebruiken als mount en andere machines weg beuken of een trap verkopen en kun je andere machines overnemen om machines in de buurt te laten aanvallen. Heel leuk om te zien hoe een Sawtooth een kudde aan mechanische herten omver maait.

sawtooth

RPG?

Alhoewel de game wordt geprezen als een Open-world RPG speelt de game meer als een heavy action game in een open wereld met hier en daar wat RPG elementen die soms wel en soms niet diep zijn uitgewerkt.

Er is namelijk ontzettend veel side-content bestaand uit side-missions, vijandelijke kampen leegruimen, fetch, uitdagingen, oude bunkers onderzoeken voor aanwijzingen over het verleden en nog veel meer. Je bent echt wel even zoet met deze game en al haar charmes. Toch er ook een aantal dingen die minder interessant zijn en misschien niet helemaal uitgewerkt zoals ik graag had gezien.

De manier waarop gear werkt is namelijk vrij simpel. Er zijn standaard gearsets verkrijgbaar met verschillende bonussen die je kunt aanvullen door er een soort van power up op te gooien. Deze power-ups kunnen bestaan uit verschillende dingen zoals extra verdediging tegen een bepaald element, extra armour, extra damage en noem maar op. Dit bied weinig customization aan met betrekking tot je armour, alhoewel je voor iedere situatie wel verschillende armours kunt gebruiken, had ik liever gezien dat je armour kon combineren en dat je exotische stukken in moeilijk bereikbare plaatsen kunt vinden etc. Hetzelfde voor wapens.

Skill tree

Een pluspunt voor customization gaat dan weer naar de talent tree waar je toegang tot hebt iedere keer als je level up gaat. Je kunt zo verschillende upgrades met skill points kopen die je avontuur weer wat eenvoudiger of aangenamer maakt. Of het nu is dat je een extra pijl kunt neerleggen als je je boog aanspant, geruisloos kunt sprinten, vijanden van boven of beneden kunt neerhalen, meer spullen looten van de omgeving, of de tijd langzamer kan laten gaan wanneer je inzoomt. Je kunt het allemaal zelf uitkiezen in een volgorde die voor jou het beste uitkomt.

Muziek

Iets wat we niet voorbij mogen laten gaan is de uitstekende muziek die opnieuw wordt verwerkt in een game van Guerrilla Games. Joris de Man heeft niet stil gezeten sinds Killzone en gelukkig maar want opnieuw hebben we prachtige soundtracks die passen bij de sfeer en de omgeving van deze post-apocalyptische wereld.

Horizon Zero Dawn heeft mij laten realiseren dat ik geen Killzone fan ben, maar een Guerrilla fan. Wat een meesterwerk hebben ze verricht met Horizon. Van top tot teen voelt de game fijn, leuk en erg interessant aan. Zelfs de side-content wordt niet repetitief en houd de afwisseling op een mooi niveau aanwezig. De game speelt als een RPG en het voelt merendeels ook aan als een RPG door de keiharde storyline die overal in de game aanwezig is. Het verhaal is boeiend, sleurt je mee en laat je zoeken naar antwoorden die je echt wilt weten. Waar komen de machines vandaan? Waar kom ik vandaan? Wat is er gebeurt met de mensen? Nog tientallen vragen zullen in je op komen terwijl je het verhaal uit probeert te pluizen. Horizon Zero Dawn is een game die iedere Playstation bezitter trots maakt en even laat herinneren waarom zij hebben gekozen voor deze console.

Samen met Uncharted 4 bekroon in deze game tot de must haves van de Playstation 4.

+ Post-apocalyptische wereld
+ Storyline + side activities