Review: Hyrule Warriors: Definitive Edition – Nog een keer!

Hyrule Warriors Nintendo Switch

One Piece Pirate Warriors, Dynasty Warriors en Fire Emblem Warriors. Dat zijn drie titels die we niet meer uit onze kop kunnen bedenken ondertussen, Warriors games! Hyrule Warriors is daar de vierde titel van, en die is nu uit voor de Nintendo Switch.

Hyrule Warriors kwam eerder al uit op de Wii U en de 3DS. Mensen vragen zich nu dus waarschijnlijk af of het zich waard is om de game een derde keer te kopen voor de Nintendo Switch? Het korte antwoord: Ja. Maar waarom is dat dan zo? Nou, dat heeft met een aantal aspecten te maken! Natuurlijk zijn de meeste mensen altijd wel in voor een toffe cross-over, denk zo ook aan de One Piece Pirate Warriors games. Ook games als Kingdom Hearts en Super Smash zullen dit jaar de cross-over spotlight stelen. Hyrule Warriors: Definitive Edition is een port van de Wii U versie uit 2014, maar deze game is volledig compleet en bevat meer inhoud dan de vorige.

hyrule warriors definitive edition

Hakken, Kappen en Strategie

Warriors games kunnen op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Voor sommigen is het hersenloos lol hebben en de volledige Hack ‘n Slash ervaring, voor anderen is het een tactisch hoogstandje en voor sommigen natuurlijk een Zelda game met hun favoriete personages en personages die ze in andere Zelda titels niet kunnen spelen. Dat is het leuke aan zo’n simpel spel als dit. Het kapot meppen van 100 vijanden tegelijk om vervolgens te finishen met een speciale aanval voelt onwijs goed en met de graphics en engine van de Switch is dit natuurlijk een hoogstandje. Buiten dat is de game ook tactisch waar het nodig is. Jij moet je eigen kamp beschermen, en je vijanden doen dat ook. Je moet uitkijkposten overnemen en jezelf groot houden tegenover tientallen hordes aan vijanden.

Natuurlijk ditmaal in een Zelda jasje met een hele boel speelbare karakters, sommigen die in geen enkele andere titel gespeeld kunnen worden. Speel personages als Princess Ruto, Midna, Impa en Ganondorf. Zelfs personages als Young Link en Ravio zijn beschikbaar. Een cross-over ervaring zoals je hoopt dat een cross-over ervaring zal worden.

Story Time…

Het verhaal van Hyrule Warriors is natuurlijk geen culinair hoogstandje, maar lekker simpel en passend bij het thema! De altijd-boze heks Cia wilt alle tijdperken binnen het Zelda universum overnemen. Zo opent ze een speciale poort. Het is aan Link, Zelda en al hun maten om dit te stoppen voordat het te laat is. Zoals ik al zei, niets bijzonders, maar het werkt! Buiten dit verhaal kan je nog side-stories volgen. Als je de game al voor de derde keer speelt, dan zal je er snel achter komen dat je de tutorial niet kan overslaan, voor iemand die nieuw is natuurlijk heel fijn! De tekst in deze titel is ietwat aan de kleine kant en was voor iemand met mijn gamer-ogen soms wel even moeilijk te lezen.

hyrule warriors definitive edition characters

Een grootse improvement tegenover de Wii U versie is dat je nu tussen bepaalde personages kan wisselen in een gevecht. Je bent meestal met drie personages in een slagveld en je kan wisselen wanneer jij wilt, al is het soms beter om te wachten tot een specifiek moment. Dit zorgt ervoor dat gameplay niet snel zal vervelen en dat jij alle personages wel een keer gespeeld zal hebben. Soms unlock je personages pas halverwege een gevecht in de story mode. Ieder personage heeft normale, zware en speciale aanvallen. Het goed timen van deze aanvallen op bosses zorgt voor strategische gevechten. Wat ook tof blijft, is het timen van bepaalde aanvallen om een boss ‘vulnerable’ te krijgen. Sommige baasjes doen hun ogen op een bepaald moment blootleggen, daar kan jij dan je wapen insmijten zodat de vijand een momentje stunned is.

In de My Fairy modus kunnen spelers hun feeën grootbrengen. Deze feeën zullen je ondersteunen in gevechten en je potentie op winst verhogen. Je kan de fairy volledig customizen met verschillende outfits. In de Free Mode kan je elk verhaal-gevecht opnieuw spelen met personages naar keuze en je Fairy zal je goed versterken hierin. Bepaal hoe jij speelt!

Soepel, soepel, soepel!

Hyrule Warriors loopt heerlijk op de Switch met een stabiele 60 FPS.  De enige momenten dat er even een throttle kwam, was in bepaalde cinematics. De gameplay zelf is zo soepel als dat ik gewend ben van de constant-verbeterende Warriors titels. Je kan nu de fee Ocarina teleporteren naar verschillende plekken binnen het slagveld, in combinatie met het schakelen tussen bepaalde personages zorgt dit voor tactische spelletjes. Warrior games zijn altijd een chaos, maar geen chaos waar jij je niet doorheen kan boren!

hyrule warriors definitive edition

De game loopt erg soepel op de Nintendo Switch in beiden docked en handheld. De 720p in docked gecombineerd met 60 frames per seconde zorgt voor geweldig vloeiende en uitziende gameplay outdoors of tijdens het poepen. De 1080P in docked mode zorgt voor net dat extra beetje crisp op grafisch gebied en de game ziet er niet adembenemend, maar wel fantastisch uit. De muziek zorgt voor een remix van bekende Zelda tracks met een tintje rock eraan. De Wii U versie was al een top ervaring, maar de Switch laat wederom zien waarom dit de beste hybride is die ooit is gemaakt.

Hyrule Warriors: Definitive Edition is daadwerkelijk de waardige definitieve editie van een toffe reeks aan games. De cross-over tussen Zelda en het Warriors universum zorgt voor een leuke ervaring met veelzijdige gameplay en genoeg personages. Deze game laad wederom de kracht van de Switch als hybride console/ handheld zien. Ben jij een fan van de Warriors serie, of van het Zelda universum? Dan is deze game zeer zeker een must have. Met de tijd waren er wat kleine bugs maar niets wat mij daadwerkelijk stoorde of wat vaker terugkwam. Tijd om jullie Switch te pakken en om te beginnen met rammen boys and girls!

• Split-screen is superleuk
  • Visueel in orde
  • Switch performance