Review: Hyrule Warriors: Legends

Hyrule Warriors: Legends

Hey Listen! Hyrule Warriors: Legends is pas uitgekomen voor de 3DS en wij hebben deze gespeeld zodat we jullie kunnen vertellen waarom je deze game wel of niet voor jouw 3DS moet aanschaffen.

Voordat we de review instappen wil ik eerst even een paar dingen duidelijk hebben gemaakt voor de mensen die NIET bekend zijn met de Zelda serie, maar toch dachten van: hey, laat ik deze review eens lezen.

Dit is niet Zelda

Dit is niet Zelda. Dit is Link

Dit is wel zelda

Dit is Zelda

Hyrule Warriors: Legends

Hyrule Warriors: Legends is een bijna directe port van Hyrule Warriors die in 2014 al verschenen is voor de Wii U maar is iets aangepast. Hierdoor ziet het er natuurlijk iets minder gelikt uit dan de Wii U versie. Daarnaast heeft de Legends versie ook een aantal nieuwe characters waaronder de vrouwelijke Link: Linkle.

De game is een mix tussen de bekende serie The Legend of Zelda en Dynasty Warriors. Het is niet de eerste keer dat een bekende serie een likje van Dynasty Warriors krijgt, maar ondanks de sterk verschillende stijl van de twee games is de combinatie aardig goed gelukt.

Het eerste minpuntje dat meteen opvalt nadat je een aantal minuten in het spel zit, is dat de opening cutscene er prachtig uitziet op het schermpje van de 3DS, maar wanneer je vervolgens voor het eerst het spel induikt je merkt dat die graphics van de cutscenes te mooi waren om waar te zijn. Het spel is niet behoorlijk lelijk, want voor de grootte van de game en de kracht van de 3DS ziet het spel er prima uit. Het is alleen jammer dat je na de cutscenes eventjes teleur gesteld wordt als de game opgestart is.Legends Gameplay

Een leuke toevoeging aan de game is de Adventure Mode, waar ik later dieper op inga. In deze mode maak je deels gebruik van de “oldschool” Zelda graphics die we gewend zijn van de NES.

NES graphics

3D

De 3D elementen in deze game vallen niet zo zeer op en zijn ver van storend (als je voldoende afstand van het schermpje houdt). De game zelf bevindt zich allemaal op het zelfde niveau en de HUD springt een beetje naar de voorgrond toe. Ook alle meldingen zoals de resterende tijd of “Victory” en “Defeat” komen naar voren toe.

De Gameplay in dit spel is anders dan verwacht in een Zelda game maar alles wat je zou verwachten van een Dynasty Warriors game. Je kiest een character uit, kiest een Scenario, en gebruikt vervolgens combo’s om je vijanden af te slachten. Er zijn verschillende combo’s mogelijk als je het spel voor de eerste keer speelt maar via een unlock systeem kun je verschillende combo’s “kopen”. Dit werkt als volgt:

Badge Market

Via de Badge Market kun je door middel van verschillende items die je krijgt door monsters te verslaan en Rupees, de currency in Zelda games, nieuwe vaardigheden of perks ontgrendelen. Dit doe je per Character. Je kiest dus eerst je personage uit, vervolgens ga je naar de Badge Market en kan je ervoor kiezen om Badges te craften die jou een bonus geven.

• Attack Badges – Deze badges maken jou offensief beter door je nieuwe combo’s te leren, je speciale aanvallen langer te laten duren etc.
  • Defense Badges – Deze badges maken jou defensief beter door de schade die je krijgt van een bepaald type te verminderen etc.
  • Assist Badges – Deze badges maken jouw algemene gameplay iets makkelijker door een “keep” sneller te veroveren etc.
Badge Market

Zo ziet de Attack Badge Tree uit.

Badges kun je na iedere Scenario craften voor zoveel personages als je wilt. De Badges worden echter steeds duurder en je items raken uiteraard ook op dus na een tijdje moet je goed nadenken welke personage je gaat versterken en waarmee je ze gaat versterken.

Modus

Er zijn drie verschillende game modi beschikbaar in Hyrule Warriors: Legends. Uiteindelijk werkt het allemaal precies hetzelfde, maar ik zal ze toch eventjes opsommen.

Legend Mode

Deze mode is eigenlijk de belangrijkste, want hierin speelt het verhaal zich namelijk af. Je selecteert een Scenario op moeilijkheidsgraad Easy, Normal of Hard, selecteert vervolgens je favoriete “Legends” characters en hun wapens. Vervolgens word je in een grote map gegooid met verschillende kampen die beheerd worden door jouw soldaten of door monsters. In iedere Scenario zijn de doelen iets anders maar het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer. Verschillende kampen veroveren, mini-bosses verslaan en uiteindelijk de grote baas van de Scenario omleggen.

Door iedere Scenario te spelen ontgrendel je nieuwe Legends, wapens en items om te gebruiken voor je volgende Scenario’s. In iedere Scenario vind je ook verschillende items die je nodig hebt voor de Badge Market.

Free Mode

Spreekt voor zich, denk ik. Je kunt een willekeurige Scenario spelen die je al gespeeld hebt met een Legend naar keuze. Het verschil tussen Free mode en een Scenario opnieuw spelen in Legend Mode is dat je in Free Mode alle Legends kunt kiezen en in Legend Mode alleen de Legends kunt kiezen die toen ook bespeelbaar waren.

Adventure Mode

In deze mode moet je de Dark Ruler van Hyrule vinden en verslaan. Dit doe je door verschillende vlakken te verkennen en de missie uit te voeren die bij dat vlak hoort. Dit kan bijvoorbeeld zijn: versla 300 monsters binnen 5 minuten. In deze mode vind je nieuwe wapens en spullen die je kunt gebruiken voor je Scenario’s. StreetPass is ook beschikbaar in deze game mode.

Het spel biedt genoeg mogelijkheden aan gameplay toe, iedere Legend heeft zijn of haar eigen krachten en wapens waardoor je steeds kunt afwisselen en nieuwe wapens kunt uitproberen om de spanning er in te houden tijdens een Scenario. Soms duren deze namelijk wat langer dan plezierig is door terugkomende mini-bosses die je moet verslaan voordat ze jouw kasteel veroveren. De game is getest op een New 3DS en wij hebben amper last gehad van prestatie problemen terwijl de game minder soepel zal spelen op een oudere 3DS.

Story

Het verhaal is niets nieuws voor een Zelda… Of een klassieke Nintendo game. Red de dame in nood. In dit geval dus Zelda en in Mario’s geval is dat Peach. Daarbij moet de badguy ook gestraft worden natuurlijk. Dat is in Link’s geval Ganondorf. Echter biedt Hyrule Warriors: Legends na de traditionele storyline nog een bonus verhaal gebaseerd op The Wind Waker waarbij velden komen die zijn afgeleid van Windfall Island, Dragon Roost Island, Forsaken Fortress en de Wind & Earth Temple.

Story Legends

Geluid

De muziek in Hyrule Warriors: Legends is bekend uit de vorige Zelda games. De standaard Soundtrack die met de tijd meegaat is weer duidelijk te herkennen in deze game. Het leuke is dat je de Oldskool soundtrack weer te horen krijgt tijdens een stukje in de Adventure Mode, waar ook de oude art-style wordt gebruikt. Daarnaast zijn de sound effects in het spel ook niet meer dan bekend uit de Zelda serie en was het allemaal weer een prettige ervaring om de o zo oude geluidjes weer terug te horen.

Ondanks de mate van herhaling Hyrule Warriors: Legends blijft het leuk om te spelen. Voornamelijk door de rotatie tussen characters en wapens hou je diversiteit in de steeds herhalende missies. Wat mij het meeste stoorde aan de game was de tutorial spam die vooral in het begin je gameplay enorm belemmerde. Contant een stukje tekst in je beeld die je moest doorlezen en weg klikken om verder te spelen. Na een poosje had ik er wel genoeg van en klikte de hulp schermpjes weg en ging ik zelf wel uitzoeken hoe het een en ander in zijn werk ging. Buiten deze irritatie is het een vrij eenvoudig spelletje met genoeg diepgang voor de strategische speler die simpel genoeg is gehouden voor de breinloze hack-and-slashers. Je kunt met hier en daar een begrenzing zelf weten hoe jij de slagvelden gaat aanpakken waardoor de herhalende missies niet altijd even saai zijn.

+ Genoeg speelplezier in verschillende modi
+ Diverse characters met uitgebreide aanpassingen
+ Noemenswaardige port met uitbreidingen