18 maart 2024

Review: Impulsion

Logo Impulsion Playdius Driving Force Games

Een nieuwe game die je laat denken aan Portal maar toch totaal anders is, we hebben het over dé speedrun game Impulsion. Een First-Person Platformer met een hoge moeilijkheidsgraad

Driving Force Games heeft samen met Playdius een nieuwe game uitgebracht. De nieuwe First-Person Platformer heeft veel weg van een First Person Shooter alleen zonder vijanden. Je vijanden zijn laserstralen en encrypte muren.
Impulsion Speed Gameplay Level
Baan je zo snel mogelijk naar de andere kant van het level om een hoog mogelijke score te halen. Gamers die een neiging hebben om alles perfect te halen zullen met deze game toch wel wat moeite krijgen.

Wij hebben Impulsion gespeeld..

Het spel neemt je mee door een stel levels van hoge moeilijkheidsgraad. Levels zijn te behalen door het momentum van je character hoog te houden, natuurlijk heb je ook wel wat hulpmiddelen. Je momentum is één van de belangrijkste middelen om een level te behalen, zonder dit kom je niet ver. Om je snelheid hoog te houden krijg je pistolen die twee kleuren kunnen schieten, blauw en rood. Blauw maakt je sneller en laat je hoger springen, rood maakt je langzamer maar geeft je een tweede sprongkans. Dit is een unieke gameplay aspect; je kan namelijk je pistolen ook gebruiken om obstakels in het level sneller of langzamer te laten bewegen.

Impulsion kent ongeveer 30 levels die zeer uitdagend zijn. Misschien denk je nu: “Nogal weinig, niet?”. Het aantal levels duidt niet het tempo aan waarop jij alle levels hebt gehad. Soms kun je blijven steken op een moeilijk punt in een van de eerste levels.. niet dat mij dat is gebeurd. Ook is het spel zodanig gebouwd dat het een competitive en speedrun modus heeft. Hierbij speel je het level zoals je normaal zou doen, alleen is dit keer een timer aanwezig. Zo kunnen spelers onderling gaan strijden voor de snelste tijd in een specifiek level. We kunnen het spel dus mogelijk gaan verwachten op het Awesome Games Done Quick festival. Een online festival waarop allerlei games gespeedrunt worden voor een goed doel. Natuurlijk klinkt de speedrun modus leuk maar probeer eerst alle levels door te spelen.
Het spel is genadeloos. Checkpoints bestaan niet in deze game. Dit betekent dus dat je alle levels in principe zonder fouten moet behalen. Dit is zeer frustrerend maar ook uitdagend tegelijk. Zo heb je de eerste helft van een level onder de knie en kom je niet voorbij één specifieke obstakel. Toch heeft het iets verslavends en wil je continu opnieuw blijven proberen.

De technische kant

Impulsion is een vrij kleine game. Zijn download grootte is ongeveer 2,5 gigabyte. Zoveel ruimte heeft iedereen wel over op zijn computer of laptop. Omdat de game is gebouwd in de Unreal 4 Engine zijn de graphics in het spel ook goed, zoals bijna iedere game die in deze engine wordt gemaakt. Overal een leuk gezicht maar bijzondere dingen zijn niet aanwezig.
De audio in het spel is niet veel bijzonder. Ook maakt Impulsion gebruik van een announcer genaamd Archie, net zoals GLaDoS in de Portal games. Hierbij hoor je dus quotes of uitleg van een bepaald level of obstakel. Het vervelende is echter dat zodra je respawned weer dezelfde uitleg te horen krijg. Ook zal Archie je belachelijk maken of uitlachen zodra je door iets wordt geraakt. Omdat je snel in dit spel fouten maakt, moet je vaak respawnen. Dit betekent dat je Archie’s dialogen heel vaak te horen krijgt, er zijn niet veel in het spel aanwezig dus je hoort al vrij gauw dezelfde uitspraken. Dit irriteerde mij zodanig dat ik het volume level van de announcer uitgezet heb.
Muziek is ook aanwezig in het spel. Een mix tussen Electro en Drum and Bass vult het achtergrond geluid als jij aan het rennen en springen bent door een level. De aanwezige muziek irriteert niet en past precies bij het snelle tempo dat Impulsion met zich mee brengt.

Impulsion is een leuke game die door vrijwel iedereen opgepakt kan worden. Het is een echte First Person Puzzel game op hoge tempo. De moeilijkheidsgraad van de besturing is heel makkelijk, de levels zijn een ander verhaal. Gemaakt in de Unreal 4 Engine brengt de game een goed visueel aspect met zich mee, de audio en muziek zijn ook aanwezig. De announcer was echter wel irritant maar dat heb ik uitgezet, geen irritaties meer dus.
Voor €12 euro bezit jij de game op Steam. Zeker een leuke game om je tijd mee te doden want je blijft spelen ookal ga je vaker af.

• Verslavend, je blijft een level spelen totdat je hem gehaald hebt
  • Grafisch goed, vergt een minimale systeem om het spel goed te spelen