Review: Injustice 2 – Een sterk verhaal en nog betere woordgrappen

Al jouw favoriete DC superhelden zijn weer speelbaar in het vervolg van Injustice: Gods Among Us. Injustice 2 brengt een hoop nieuwe dingen tegenover zijn voorganger, maar is het genoeg om daadwerkelijk een topgame te zijn? Ik denk van wel! Lees hier waarom.

In Injustice 2 kan jij natuurlijk jouw favoriete helden en schurken van het DC universum bespelen. Dit deel speelt zich niet zolang af na het eerste deel. Superman, die er rationeler uit ziet dan Batman, is klaar met de aanpak van meneer Wayne op de schurken die de wereld willen overnemen. Batman blijft erbij dat hij geen mensen wilt vermoorden en Superman is het daar niet zo mee eens. Bekijk eerst eventjes de trailer om een idee te krijgen van de game!

Een ‘ijzer’sterk verhaal
Brainiac, een naam die al genoeg zou moeten zeggen. Deze boze meneer wilt kennis verzamelen en zal alles doen om te krijgen wat hij wilt. Zo gaat hij planeten af en uiteindelijk vernietigd hij deze. In de opening van de game zien we Supergirl vluchten van Krypton, die, je raad het al.. vernietigd is door Brainiac. Verder zal ik natuurlijk niet teveel spoilen over de details. Het bekvechten van Batman en Superman is ondertussen nog steeds bezig, maar ze komen er al snel achter dat er belangrijke dingen gaande zijn. Brainiac vormt namelijk een team op: The Society.

Het verhaal wordt tof verteld en voelt stukken lekkerder dan bij Gods Among Us. NetherRealm heeft een super balans gevonden tussen de story en andere gameplay elementen en bewijst hier ook mee dat de game niet alleen maar een Grafische cleaning heeft gekregen. De voice-acting is top notch en de cinematics mogen er zeker wezen! Het enige wat mij soms een beetje stoorde in het verhaal was dat sommige fights best onnodig waren. Ze gingen bij wijze van al vechten als het aankwam op een gestolen pen. Met twaalf chapters en twee verschillende eindes is het een beter verhaal dan dat ik in een andere fighting game heb gezien.

Injustice 2 Brainiac Villain

Personages
In een game met veel kleurrijke en verschillende personages is het een zeer belangrijk aspect om even naar te kijken. Je kan in de game personages spelen als Blue Beetle, Batman, Superman, Supergirl, The Green Arrow, Robin en ga maar door. Alhoewel er ook wel een paar personages de game nog niet gehaald hebben: Ares, Deathstroke, Doomsday en ga zo maar door. Het kan natuurlijk zijn dat bepaalde personages nog in de DLC zullen verschijnen. De game vind een goede balans tussen de serieuze personages en de grappigere helden of schurken. Wat ik persoonlijk tof vond, was het introductie dialoog dat personages krijgen als ze tegen elkaar gaan vechten. Blue Beetle had de beste one-liners en woordgrappen en personages als Batman zijn zo donker al je ze verwacht.

Injustice 2 Blue Beetle

Progressie mag er zeker wezen

Iets wat je in fighting games vaak mist, is een goed progressiesysteem. Allereerst kan je personages levelen tot level 20. Om dit te verrijken heeft NetherRealm een loot systeem toegevoegd. Je kan dus dingen voor je personages verdienen en je kan deze ook aankleden met verschillende kledingstukken. Ook kleuren kan je aanpassen. Dit gaf mij veel voldoening omdat je de helden toch een stukje leuker kan maken en naar jouw stijl.

Om het voor de spelers divers en leuk te houden werd er nog iets nieuws toegevoegd. Je kan nu namelijk de Multiverse betreden. Deze wereld biedt een aantal ‘werelden’ met bepaalde doelen en objectives. Deze werelden werken op timers. Elke wereld heeft ook zijn eigen challenge voor jouw klaarstaan. Meestal eindigt deze met een eindbaas, die mij in ieder geval veel frustratie gaf. Eindelijk weer een game die een echte uitdaging bied!

Injustice 2 Character Screen

Door middel van het behalen van deze uitdagingen krijg jij Mother Boxes. In deze crates zitten dus weer items waarmee jij jouw personages kan versterken of een andere look kan geven. Dit gaf voor mij een erg verslavend effect omdat ik elk leuk personage dus ook die look wilde geven die ‘just right’ was. Zeer zeker een geslaagde kans hier!

Combat
Tegenover het eerste deel is de combat er zeer zeker flink op vooruit gegaan. Alles is vloeiender, de hitboxes zijn beter en het loopt allemaal gewoon stukken beter. Ook speciale aanvallen mogen er zeer zeker wezen, mijn favoriete is toch wel die van The Flash. Super Skills moeten sowieso toch wel mijn favoriete aspect van de game zijn, de manier waarop Firestorm jou door een vulkaan heen smijt is toch wel even episch. En wat is er nu beter dan die irritante kop van Superman in te smacken? In de single player kom je met de drie main attacks wel door het meeste van de story heen. Zo ga je met en met door krijgen hoe de combo’s werken en hoe je de super moves moet gebruiken. De learning curve in deze game legt de lat wel hoger qua moeilijkheidsgraad aangezien de game je nauwelijks uitlegt hoe je iets moet doen.

Injustice 2 The Flash Super Move

Online blijft de game natuurlijk altijd lekker competitief en uitdagend, driekwart van de tijd werd mijn gezicht met de vloer gelijk gemaakt, maar je leert de game zo wel direct op de harde manier! Het blijft bij fighting games als deze natuurlijk heerlijk om samen met vrienden te spelen met twee controllers, iets wat tegenwoordig zeldzaam is in de game wereld. Gelukkig kan het bij fighting games dus nog wel!

Injustice 2 is gewoonweg weer een voorbeeld voor andere games, een game die laat zien hoe sterk 2017 is in het gaming genre. Ik dacht dat ik na NieR: Automata en Persona 5 niet meer verrast kon worden met een meesterwerk, maar NetherRealm heeft me gelukkig positief verrast. Iedereen die van het DC universum, of van fighting games houd, GO GET IT! Er zijn weinig dingen in de game die me daadwerkelijk stoorde behalve het feit dat ik veel te slecht was voor de online multiplayer. Het meest verslavende aspect van de game was voor mij toch wel een aankleden van je personages met de mooie rewards die je krijgt uit de Mother Boxes of na elke uitdaging. En het vetste aspect waren de super moves die over-de-top waren! Oordeel natuurlijk zelf, maar het is zeer zeker een aanrader!

+
 Veel content
+ Graphics en audio zijn geweldig