Review: Judgment – Detective werk voor dummies

De laatste jaren slaat ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku Studio zijn slag in het westen met de Yakuza series. De ruige vechtersbazen en de Japanse onderwereld werden een hit waarvan wij geen genoeg van konden krijgen. Vanwege de vraag naar meer, is de spin-off genaamd Judgment de wereld in geroepen.

In Judgment speel je niet meer aan de kant van de onderwereld, maar als een detective genaamd Takayuki Yagami die onderzoek verricht naar een seriemoordenaar die connecties heeft met de Yakuza. Zal de game de verwachtingen van de Yakuza reeks tegemoet komen of slaat het de plank finaal mis?

Yakuza maar dan van de andere kant

Het verhaal speelt zich af in het bekende Kamurocho, waar drie onopgeloste moorden op yakuza leden leiden tot een groot complot.
Het verhaal begint met een kleine introductie van Yagami in het verleden. Hij is werkzaam bij een advocaten bureau en heeft zojuist de onschuld bewezen van een cliënt die beschuldigd was van moord. Een dag nadat Yagami’s cliënt op vrije voeten is, word hij opnieuw opgepakt. Dit keer voor het vermoorden van zijn vriendin en het in brand zetten van haar appartement. Deze gebeurtenis zorgt ervoor dat Yagami stopt als advocaat en verder gaat als detective. Zijn reden ‘als ik geen onderscheid kan maken tussen personen die schuldig en onschuldig zijn, verdien ik het niet om een advocaat te zijn’.
Het verhaal houd je geboeid, is niet moeilijk te volgen, bevat complexe morele vraagstukken en blijft spannend tot het einde.

Judgment speelt zich volledig af in het oude Kamurocho en het heeft er nog nooit zo mooi uitgezien. Toch had ik graag een andere omgeving gezien. De fictieve buurt van Tokyo is nog altijd een geweldige gamelocatie, maar fans van de serie kennen het inmiddels uit hun hoofd. Andere delen nemen je naast Kamurocho ook mee naar nieuwe steden, die hele andere interessante culturele aspecten van Japan laten zien. Ook op andere punten merk je al snel dat dit toch wel een spinoff is. De hoofdgames zijn rijker en gevarieerder in zowel content als in schaal en bevatten meer interessante activiteiten.

Zwijg van de tijger!

Wat gevechten betreft is het precies de formule die je verwacht van een Yakuza game, alleen dan iets minder soepel.
In gevechten beschik je over de Crane en Tiger stance. Crane gebruik je tegenover meerdere vijanden en Tiger een tegen een. Beide stances maken gebruik van rush en finisher attacks om je vijanden van kant te maken. Door het gevecht heen vul je de EX gauge op waarmee je extravagante Bruce Lee aanvallen kunt uitvoeren. De snelle gameplay die je van Yakuza Kiwami 1 & 2 gewend bent, hoef je hier niet te verwachten. De gevechten van Judgment voelen een stuk slomer aan. Hoewel Yagami de eerste in de serie is die echte martial arts gebruikt, voelen zijn bewegingen stijf en onnodig aan. Deze problemen kunnen enigszins opgelost worden door bepaalde upgrades waardoor je animation cancels kan uitvoeren, maar deze pakken het hoofdprobleem niet aan.
De manier waarop Yagami interactie maakt met zijn omgeving is helaas ook niet in orde. Yagami kan allen lopen en rennen in andere woorden langzaam en snel, maar niks er tussenin. In gebouwen zorgt dit voor behoorlijke frustraties omdat je praktisch geforceerd bent te gaan lopen, de camera werkt in gebouwen niet goed mee en als je tegen een muur of object stuit onderbreekt het je flow.

Sherlock Homes zonder Watson

Het enige punt waar Judgment zich echt mee probeert te onderscheiden, is het feit dat je een detective speelt. Je moet bijvoorbeeld zoeken naar sporen, mensen ondervragen, bewijs presenteren, achtervolgingen uitvoeren, vermommingen aannemen of juist personen traceren. Helaas zijn al deze elementen vrij summier uitgewerkt, hierdoor worden de elementen die het spel juist moeten onderscheiden van zijn voorgangers als een minpunt ervaren. Met name de missies waarin je al sluipend mensen moet achtervolgen lijken uit een Assassins’s Creed-game van tien jaar geleden te komen. De AI is voorspelbaar en het achtervolgen van een doelwit zelf wordt niet dieper of interessanter dan enkel ‘volg je doelwit op een afstandje’. De game heeft tig van dit soort missies en ze zijn allemaal hetzelfde. Verder komt de nieuwe ‘inspectie-modus’ ook niet zo goed uit de verf. Yagami moet soms vanuit een first person perspectief op zoek naar aanwijzingen, maar dit doe je vooral door bijna willekeurig rond te kijken met de camera. Bij het ondervragen van mensen heb je verschillende dialoogopties, maar je kunt in principe niets fout doen of de koers van het verhaal wijzigen. Kortom, het is allemaal niet goed genoeg uitgewerkt. De nieuwe mechanieken voelen als een aanhangsel.

De game bevat gelukkig ook nog altijd die absurde elementen waar de franchise om bekend staat. Zo moet je bijvoorbeeld een viezerik genaamd Ass Catchem vangen. Even later raak je bevriend met een Amerikaan die door de straten van Kamurocho rent verkleed als een ninja. De game neemt zichzelf dus ook totaal niet serieus en dat is heerlijk.

Verdict

Oh Judgment wat wil ik toch van je houden, maar je voorgangers hebben de lat te hoog gelegd. Het bezit alle elementen die nodig zijn om er een geweldige ervaring van te maken, maar de uitvoering slaat net de plank mis. Van de gevechten tot de detective elementen en zelfs het ontdekken van de wereld, alles laat net wat te wensen over.
Persoonlijk denk ik dat als de game wat meer ontwikkeltijd had en sommigen concepten wat beter waren uitgewerkt Judgment een meesterwerk zou zijn. Hoe dan ook, als je fan bent van de Yakuza serie is het spel zeker het proberen waard. Voor de nieuwkomers onder ons zal dit echter een hit or miss zijn. Mocht het zo zijn dat Judgment een vervolg zal krijgen ben ik er in ieder geval van overtuigd dat het ijzersterk zal zijn.

Indien je interesse hebt in andere delen van de Yakuza serie, klik dan op de volgende link

Pluspunten

  • Meeslepend verhaal
  • Humoristische side quests
  • Grafisch erg mooi

Minpunten

    • Stroeve gameplay
    • Alweer Kamurocho
    • Detective elementen

Review exemplaar beschikbaar gesteld door Sega

Gespeeld op Playstation 4
  • 7.5/10
    Verhaal - 7.5/10
  • 6/10
    Gameplay - 6/10
  • 6/10
    Content - 6/10
6.5/10

Tags

Over: Rowdy Leers

Mijn naam is Rowdy. Ik ben een fanatiek redactielid van intheGame.nl en sta altijd klaar om met iemand een gamepje te spelen. Mijn game avonturen zijn begonnen op de gameboy en sega en ben sinds mijn 3e levensjaar mijn toekomst al verloren.

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek