Review: Just Cause 3 Gold Edition – vrijheid en nog meer vrijheid

Just Cause 3 Gold Edition

Just Cause 3 werd in september 2015 al uitgebracht door Square Enix, afgelopen maand kwam de Gold Edition uit voor deze game. Om dit te ‘vieren’ brengen wij een frisse review op deze editie. Mocht je dus nog denken om de game te halen, lees dan zeker verder!

De Gold Edition verschilt niet veel van de normale. Het grote verschil ligt hem vooral in het feit dat de Goude editie alle uitbreidingen bevat. Buiten dat krijg je nog een aantal wapens en skins. De DLC bestaat uit; Sky Fortress, Mech Land, Sea Heist en de Weaponized Vehicle Pack, Explosive Weapon Pack, Reaper Missile Mech en de Kousavá Rifle. De game kreeg toen al veel aandacht en dit is dus een mooie maar late toevoeging.

DLC
Omdat de Gold Edition alle DLC bevat, wil ik op dit puntje direct inspringen. Qua marketing weet ik niet of het zo slim is geweest om nu nog zo laat een Gold Edition uit te brengen van een game, het idee erachter zal hem waarschijnlijk hebben gelegen in het kader van ”De game is van 2015 en er zijn genoeg mensen die het hebben gemist, zie het als een reminder” en dat snap ik dan ook weer wel! De allereerste DLC, Sky Fortress, brengt je echt in een Sci-Fi setting en deze werd goed ontvangen. De andere twee DLC hetzelfde verhaal, ze brachten gewoon extra content, wapens en andere gekke shit in het spel. Dit maakte het er alleen maar leuker op, niet veel nadelen op dit gebied dus. De game gaf je vrijheid en toen nog meer vrijheid.

Story
In de main-game speel je als Rico Rodriguez, de man die alles kan, letterlijk alles.. Je speelt op Medici, een kapot-groot eiland die bestuurd wordt door een kwaadaardige dictator. Jij, als de man die alles kan, gaat dit fixen. Dit doe je op de meest gekke manieren en met de meest waanzinnige wapens. Je kan je de wapens of uitrusting niet gek genoeg bedenken. In de Sky Fortress DLC krijg je een upgrade op je wingsuit die hem veranderd in een Jetpack met down-syndroom.

Door de open wereld is er ook genoeg te doen in de map zelf. Door de drie DLC is er natuurlijk alleen maar meer te doen in Medici. Ter land, ter zee en in de lucht zoals de Season Pass al zegt. Het fijne aan deze game is dat er enorm veel vrijheid is, waarom? Dat zullen we uitleggen in het volgende kopje. De story gaat natuurlijk niet zo diep als andere games omdat Just Cause zich meer focust op gameplay, content en vrijheid. Dit kan beiden als voordeel en als nadeel worden gezien.

Just Cause 3 Gold Edition

Op dit gebied is Just Cause altijd al ijzersterk geweest. Ik heb de game gespeeld met een controller (PS4) en vond dit fijner dan de originele versie die ik speelde op PC. Omdat de game zoveel vrijheid bied in wat je doet en hoe je het doet (denk een een uitgebreide GTA) is het gewoon fijner om deze te spelen met een mooie Dualshock in je handjes.

De game had vroeger aardig wat bugs en deze zijn onderhand natuurlijk verholpen. De game heeft gewoon superveel actie. Je kan met je grappling hook overal komen. In de DLC wordt je uitgerust met alleen nog maar meer wapens en andere gekke spullen. Je kan je het zo gek niet bedenken en het kan in deze game. Daarom is en blijft de game gewoon goed! Denk aan even lekker iemand aan een ton vastbinden en deze lanceren;

Just Cause 3 Gold Edition

Voor een game uit 2015 blijft het een diamantje voor de ogen. Medici is groot, echt groot en heeft veel verschillende gebieden. Overal waar je komt is er wel iets wat opvalt aan dat stukje. de DLC gaven mooie nieuwe content die er natuurlijk net zo top uitzag. Van een gewoon eiland naar ruimteschepen en rare robots, nogmaal; je kan het je zo gek niet bedenken en goeie ouwe Rico maakt het mee.

Geluiden en explosies
De game brengt qua muziek gewoon de standaard actiemuziek die het natuurlijk altijd goed doet bij het publiek. Wat het leukste is qua graphics en geluid is de explosies. Explosies zien en voelen echt geweldig in de game. Dit zeg ik vooral omdat veel games falen in het goed brengen van explosies. Petje af!

De game is nog steeds gewoon een topper om te spelen en door deze Gold Edition nu gespeeld te hebben ben ik er ook achter gekomen dat de game tijdloos is. Je kan hem bij wijze van over 5 jaar spelen en het nog tof vinden, omdat er zoveel te doen is op de meest debiele manieren en met de meest gekke spullen. Iedereen die eens opzoek is naar een spel waar je ”all-out” kan gaan raad ik zeker aan om de game een kans te geven, mocht je dit in 2015 niet al gedaan hebben!

+ Geweldig grote wereld
+ Genoeg content door de DLC
+ Lekker betaalbaar voor de uren die erin worden gestopt