Review: Just Dance 2019

Het einde van oktober ligt om de hoek te loeren, alle spoken, skeletten en aliens liggen achter die hoek te wachten tot Halloween nadert, maar dat is niet het enige wat om die hoek ligt, nee mensen… Just Dance 2019 is gearriveerd!

Het duurde even voordat onze generale impressie over de game tot een conclusie kwam, gezien Just Dance 2019 heel erg veel, en dan bedoel ik ook echt heel erg veel nummers bevatte. Maar, hier zijn we dan! Kan de game dit jaar innovatief blijven en toch de sfeer behouden die het zou moeten behouden? Lees het in onze review! Maar eerst, even een trailertje.

Back in full effect!

Zoals je al verwachtte, het grote geheel van de game is precies zoals het altijd geweest is, je volgt on-screen dansers en danseressen stap-voor-stap terwijl hun de dansjes op al jouw favoriete nummers uitvoeren. Hoe beter jij met hun meedoet, hoe meer punten je scoort en hoe sneller je naar het volgende nummer kan gaan! Alle bewegingen die jij maakt, worden in dit geval gevolgd door de Joy-Con van de Nintendo Switch die jij op dat moment in je klauwen hebt. Hoe accuraat je bent, dat ligt geheel aan je lichaam! Het is supertof dat er games uit blijven komen die proberen het gezonde uit de gamers te halen. Ook blijft Just Dance één van de leukere games op feestjes of om je vriendin uit haar geïrriteerde hormonenbuien te krijgen.
Just Dance 2019 Review
Zoals gebruikelijk kun je kiezen uit een boel liedjes vanuit het menu, de moeilijkheidsgraad staat erbij vermeld en je krijgt ook met een korte teaser een generale impressie van dat specifieke nummer. Ook zie je hier hoe veel sterren je al behaald hebt bij dit nummer, mits je deze al eens gespeeld hebt. Niemand zal in één keer alle nummers halen, waardoor de herspeelbaarheidsgraad flink verhoogd zal worden voor spelers. Al snel speel je andere secties van de game vrij, zoals online mode en een afspeellijst functie. In deze ‘Playlists’ kan je kiezen van voorgeprogrammeerde lijsten of zelf een lijst van je favoriete nummers maken. Dit maakt het een stuk makkelijker om de nummers die jij het tofst vind eruit te filteren.
Grafisch en esthetisch gezien pakt Just Dance dit jaar weer flink uit. Ze behalen de beste dansers vanuit de hele wereld en zorgen voor een geweldige sfeer bij ieder nummer. Dit is een combinatie van UI, dansers, achtergronden en de effecten in het algeheel. Je kan dit alleen doen, met vrienden in local multiplayer of online tegen spelers over de hele wereld. Alles is slim uitgewerkt en ultra-kleurrijk. De energie is ook lekker aanwezig bij ieder nummer en je merkt dat de dansers alles uit de kast halen om de sfeer bij ieder nummer op de juist manier over te brengen.
Just Dance 2019 Review

Unlimited

Just Dance wilt ook van een paar dingen af, zo kan jij jouw smartphone niet meer gebruiken als controller. Maar er is nog een klein probleempje, niet voor iedereen, maar wel voor velen; Just Dance Unlimited. Als jij de game koopt, krijg je sowieso een maand gratis, zo krijg je toegang tot over vierhonderd nummers, wat absurd veel is! Dat klinkt mooi, en dat is het ook, het aantal nummers en de keuzen tussen nummers uit oudere games is een super functie om toe te voegen. Helaas zit veel hiervan achter een pay-wall. Dit is op zichzelf niet heel duur, voor twintig Euro per jaar heb jij toegang tot alle 400 nummers. Het jammere is wel, dat als jij dit niet doet, het aantal speelbare tracks gereduceerd word naar 40. Als jij dit geen probleem vind, dan is deze extra service wel geweldig om te hebben, gezien alle Just Dance games voor deze ineens voor jou beschikbaar worden gesteld en je unlimited gebruik kan maken hiervan!

Ondanks dat er soms kleine buffer-foutjes in de online mode kunnen zitten, is de nauwkeurigheid fantastisch. Alles wat jij doet wordt precies zoals jij het doet gespiegeld naar de game, hier door zal er geen oneerlijkheid komen in de volledige game. De afspeellijst zit vol verschillende genres. Zo zie je bijvoorbeeld, dat er steeds meer K-Pop naar de game komt, met artiesten als BIGBANG, Blackpink en meer! Ook is er House, R&B, Hip-Hop en Pop aanwezig.
Buiten dat heb jij toegang tot nummers van over de hele wereld en zo kan je ook nieuwe liedjes blijven ontdekken voor jezelf en je naasten. Er zijn zelfs nummers het het Eurovisie Songfestival beschikbaar, wat voor velen een grote plus is. Je hebt het waarschijnlijk al gespot, maar een klein aantal nummers zijn hier boven te zien in de Spotify afspeellijst.
Just Dance 2019 Review

Just Dance zal dit jaar niet veel innoveren en komt ook niet zonder kleine foutjes. Al met al doet de game precies wat het moet doen en waar het voor bedoeld is. De sfeer is er, de genres zijn er en de gameplay werkt ondanks wat kleine buffer-foutjes zoals het hoort! Ook het aantal nummers is erg hoog, mits jij bereid bent te betalen om de extra service te betalen. Ondanks dat deze niet duur is zal niet iedereen hier even blij mee zijn. Buiten dat, heeft tegenwoordig ook iedere game een season pass, alleen hier word het iets anders vernoemd.
Kijk je over die kleine aspecten heen dan is Just Dance 2019 gewoon wederom een sterke game in een franchise die ver van dood is. Ubisoft heeft ooit een origineel concept opgezet door mensen te laten bewegen als dit, iets wat de Wii vroeger wilde bereiken met hun sport games. De game werkt super op de Nintendo Switch en komt nog gewoon naar oudere consoles als de Wii. De game is niet baanbrekend, maar zeker zijn geld waard.

• Kei veel tracks
  • Esthetisch
  • Gameplay