Review: Kirby Battle Royale voor Nintendo 3DS

Kirby Battle Royale

Nintendo’s schattige roze held is terug in een nieuwe game: Kirby Battle Royale.

Kirby Battle Royale is anders dan we gewend zijn van voorgaande Kirby games. Nintendo’s roze held vecht zich hier namelijk geen weg meer door verschillende levels. In plaats daarvan neemt hij het op tegen zijn vijanden in verschillende minigames. Een voorbeeld van zo’n minigame is Rocket Rumble. Iedere deelnemers krijgt hier een raket die gevuld moet worden met brandstof. Deze brandstof kun je oprapen van de grond, maar ook van je tegenstanders afpakken door op ze in te slaan. De deelnemer die op het laatst als hoogste komt met zijn raket wint. Persoonlijk is dit een van mijn favorieten.
Doordat de game volledig bestaat uit minigames is dit een prettige game om op zak te hebben. Een level duurt gemiddeld 1 tot 2 minuten en slaat zichzelf vervolgens op. Dit maakt het een makkelijke game om te spelen in bijvoorbeeld een wachtkamer of tijdens de queue van een andere game.

Kirby Battle Royale

The Cake Royale

De rode draad die door het spel heenloopt is dat Kirby samen met zijn vriend Bandana Waddle Dee een kans waagt in King Dedede’s The Cake Royale. De hoofdprijs hiervan is een grote cake. Kirby komt er bij aankomst echter achter dat King Dedede een speciale printer heeft ontworpen waarmee hij kopieën maakt van Kirby. Tegen deze kopieën gaat Kirby het later opnemen in de verscheidene minigames.

De game wordt prettig ingeleid aan de hand van een korte introductie. Je leert hier alle moves die je later kunt gaan gebruiken en je komt er achter wat het doel van het spel is. Als deelnemer aan The Cake Royale start je in de beginners league. Vervolgens vecht je je weg naar de top. Met iedere minigame die je wint krijg je een aantal punten. Hiermee speel je andere wapens vrij. Wanneer je genoeg punten hebt verzameld kun je deelnemen aan de kwalificatierondes waarmee je in een hogere league terecht kunt komen. Helaas hebben deze minigames geen hoge moeilijkheidsgraad, en wordt het zelfs in hogere leagues niet veel moeilijker. Dit zorgt ervoor dat je vrij rap door het spel heen gaat.

Kirby Battle Royale

Game modes

Buiten het hoofdverhaal kun je ook nog gebruik maken van een aantal andere games modes. Dit is een prettige toevoeging die het spel net datgene geeft wat het nodig heeft om leuk te blijven. Alleen gebruik maken van de Story Mode begint na een tijdje namelijk te vervelen gezien dit niet echt de uitdaging bied waar ik naar op zoek ben. Om het spel wat uitdagender te maken kun je het tegen je vrienden opnemen via de Battle Mode. Je kunt er voor kiezen om alleen te spelen, maar ook met je vrienden via Local Play of Download Play. Wanneer je er voor kiest om alleen te spelen heb je de mogelijkheid de moeilijkheidsgraad van de CPU’s te verhogen. Indien je er voor kiest samen te spelen, maar je vrienden ook niet genoeg weerstand bieden kun je er voor kiezen Ranked Matches te spelen via Online Battle. Hierin krijg je per gewonnen gevecht een aantal Ranking Points. Denk er wel aan; des te hoger je stijgt, des te harder je valt als je verliest. Het hele Ranked Matches systeem klinkt als een leuke toevoeging aan de game, maar brengt helaas ook de nodige problemen met zich mee. Zo duurt het ontzettend lang voordat je andere spelers hebt gevonden om mee te spelen. Dit is wel ontzettend demotiverend om nog met het spel door te gaan wanneer je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld.

Kirby Battle Royale

Collectie

In iedere game mode kun je een aantal medailles verdienen. Deze medailles leveren je Battle Coins op. Vervolgens kun je deze currency spenderen aan het vrijspelen van verschillende cosmetica items, in-game muziek, wapens en nieuwe minigames. Het enige wat zich echt loont om je Battle Coins aan uit te geven zijn de cosmetica items en de in-game muziek. Je kunt de wapens en nieuwe minigames namelijk ook vrijspelen door verder te komen in het spel zelf. Verder kun je via de ‘Collection’ mode ook amiibo gebruiken.

In eerste instantie leken de cosmetica items mij een leuke toevoeging aan de game. Gezien je het in Battle Royale tegen kopieën van jezelf opneemt zou dit er voor kunnen zorgen dat je er nét iets unieker uit komt te zien. Ik vond het dan ook jammer toen ik er achter kwam dat je deze cosmetica items helemaal niet kunt dragen in Story Mode. Gelukkig kun je Kirby met zijn nieuwe helm wel bewonderen in de Battle Mode.

Kirby Battle Royale  Kirby Battle Royale

Waar is de zuigkracht?

Wanneer je aan Kirby denkt, denk je aan het opzuigen en weer uitspugen van alles wat op je pad komt. Het kwam dus ook als een harde klap aan toen ik er achter kwam dat Kirby geen zuigkracht heeft in deze nieuwe game. Wel krijg je de keuze uit een breed arsenaal aan melee en ranged wapens, maar dit kan niet op tegen het gemis van de zuigkracht. Het is behoorlijk teleurstellend dat ze hét kenmerk van Kirby gewoon verwijderd hebben in deze game.

Kirby

Geen 3D functie

In Kirby Battle Royale wordt helaas geen gebruik gemaakt van de 3D functie. De ontwikkelaars hadden een betere game neergezet wanneer er wel een 3D optie in zou zitten. De minigames zijn namelijk mooi gemaakt, maar zouden net dat beetje meer effect hebben wanneer je dit in 3D zou kunnen bekijken.

Kirby Battle Royale

Kirby Battle Royale is een leuke toevoeging aan de reeks Kirby games. Deze battle-variant waarin je het tegen jezelf opneemt in een reeks minigames zorgt wel voor een paar uurtjes plezier. Daarbij komt dat het een fijne game is om op zak te hebben wanneer je je tussendoor een paar minuten verveelt. In eerste instantie leek het saai te worden om continu maar hetzelfde te doen om hogerop te komen, maar al snel kom je er achter dat iedere league nieuwe minigames en nieuwe wapens met zich meebrengt. Dit voegt samen met de andere beschikbare Game Modes de variatie toe die de game nodig had. Het is teleurstellend dat het zo lang duurt voor je online kunt deelnemen aan een Ranked Match, maar ik hoop dat hier in de nabije toekomst een positieve verandering in zal plaatsvinden. Het via Local Play op kunnen nemen tegen je vrienden maakt wel weer veel goed.

Kirby Battle Royale

+
Brede variatie aan minigames