Review: LA Noire (Nintendo Switch)

la noire

LA Noire was een unieke ervaring toen de game voor het eerst verscheen in 2011. De uitdrukkingen van personages waren ontzettend mooi gedaan en opende nieuwe deuren voor games en playstyle. Zes jaar later zien we LA Noire terug op de Switch.

LA Noire is recentelijk opnieuw verschenen voor de Nintendo Switch, maar ook voor de Playstation 4 en Xbox One. Zelfs zes jaar na de originele release zijn de gezichtsuidrukkingen nog steeds verbazingwekkend en zijn er maar weinig games die tot de dag van vandaag dit net zo in detail uitwerken als LA Noire heeft gedaan. Interesse in de visuele verschillen tussen de nieuwe versies? Bekijk dan even onderstaande video:

De Switch versie pakt enorm verassend uit. Rockstar heeft hier en daar grafisch wat moeten laten wegvallen, maar over het algemeen ziet de game er netjes uit. Vergeleken met de recentelijk uitbrachte Skyrim en Doom is het grafisch niet de mooiste game op de Switch maar zeker niet de lelijkste. Vooral de kleine details in LA Noire maakt deze game een schitterende toevoeging aan de Switch bibliotheek. Vooral in een game als deze is dat vele malen belangrijker dan een algemeen mooi plaatje.

LA Noire Switch

Politie protocol

Speel “Good” of “Bad” cop, hier zijn een aantal veranderingen in gebracht vergeleken met de originele game waarin je simpelweg “Truth”, “Doubt” of “Lie” kon selecteren tijdens de ondervragingen.  In de nieuwe versie gaan ze voor een “Good Cop”, “Bad Cop” en “Accuse”. Over het algemeen krijg je hier een iets duidelijker beeld mee over wat de volgende reactie gaat zijn van jouw personage, Cole Phelps, maar in sommige gevallen is het misleidend. In veel gevallen zou  “Good Cop” namelijk lijken op een voor de hand liggende optie omdat je simpelweg je protocol wilt volgen en niet direct na één simpele vraag tot een conclusie wilt komen. Helaas werkt dit niet zo in LA Noire en zal je de Good Cop moeten toepassen in situaties waarin jij de ondervraagde daadwerkelijk op zijn/haar blauwe ogen wilt geloven.

switch noire

De afwisseling in gameplay is waarom LA Noire moeilijk is om aan de kant te leggen. Van het zoeken naar aanwijzingen en ondervragingen ga je op zoek naar de volgende verdachte en hier en daar krijg je te maken met een schietgevecht of achtervolging. Het blijft geen moment saai in Los Angeles ondanks dat we wereld buiten de cases niet heel erg boeiend is. De minimale side-activities zijn niet heel erg interessant, maar kunnen er voor zorgen dat je tijdens het oplossen van je cases gemakkelijker beslissingen kunt maken door foute opties weg te strepen. De gunplay was een beetje ongemakkelijk op de Switch, het voelde een beetje aan als mijn eerste kennismaking met een shooter, maar gelukkig ligt hier de focus niet op in deze game.

Switch LA Noire

Steekt lekker in elkaar

De cases worden onderbroken door soms wat cutscenes die toch erg mooi zijn gemaakt. Het schetst een beetje de tijd van vroeger met een vleugje humor en duidelijke karakter trekjes die je tijdens het spelen ook tegenkomt. De karakters en het verhaal, incusief het verleden van Phelps, waar je langzaam door de game heen steeds meer over te weten komt is ontzettend mooi in elkaar gestoken.

Switch things up

In de Switch versie van de game zijn er een aantal nieuwe features die de game een soort van tablet/smartphone achtige touch geeft. Letterlijk. Je kunt de game namelijk in veel gevallen bedienen door het scherm aan te raken. Als je voorwerpen aan het onderzoeken bent op aanwijzingen kun je dit doen door over het scherm heen te vegen of door op bepaalde voorwerpen te tikken. Alhoewel het een leuke toevoeging is, is het niet per se handig om toe te passen. De knopjes op de controller doen het werk net iets beter.

De Joy-Cons gaan op verschillende momenten trillen. Zodra je aan het klimmen bent, gaat je controller trillen, maar waarom dit zo is blijft een grote vraag. Het is een coole ervaring om een dreun te voelen zodra er iets explodeert, maar als ik via een regenpijp omhoog klim heb ik niets aan een trilfunctie in de Joy-Con. Tijdens het zoeken naar aanwijzingen is de functie dan weer wel gewenst. Zodra je in de buurt komt van een mogelijke aanwijzing binnen je case zal er een vergrootlas onderin je scherm verschijnen en trilt de Joy-Con zodat je weet dat je in de buurt zit.

noire switch

LA Noire op de Switch is zoals verwacht een solide game, maar buiten de touch-controls voegt de Switch versie weinig nieuws toe aan de bestaande versies. Uiteraard is LA Noire nu portable te spelen en dit is dan ook heel aangenaam. De cases zijn niet al te groot waardoor je onderweg genoeg tijd kunt spenderen in Los Angeles uit 1940. Let wel even op de overstap, treinreizigers, want in tegenstelling tot andere Switch games is LA Noire eentje die je graag laat vergeten hoe lang je al bezig bent. Iets wat de game erg goed doet is namelijk de speler compleet absorberen in het spel. Het is heel eenvoudig om tijdens het puzzelen met aanwijzingen de tijd te vergeten.

De weerspiegeling van LA in 1940 blijft fascinerend, maar helaas is er nog steeds weinig te doen buiten het volgen van de hoofd-cases en hier en daar wat side-objectives. De collectibles zijn daarentegen leuke toevoegingen die de wereld iets meer diepte geeft.

+ Verhaal en personages uitstekend
+ Kleine details
+ Indrukwekkende portable game