Review: Legions of Steel

Games zoals Legions of Steel vertegenwoordigen de breuk tussen een geweldig idee in theorie en één die een goede uitvoering vereist. Het ontleent zijn strategie aanwijzingen van titels zoals XCOM, dat beschikt over squad-based missies waarin spelers discreet moeten bewegen rond het slagveld om zo vijanden te doden en doelstellingen te voltooien. Het klinkt allemaal mooi op papier, maar dit type spel vereist een zorgvuldig evenwicht en een strakke interface. Legions of Steel heeft geen van beide belangrijke design elementen. In plaats daarvan, presenteert het een volledig vergeetbare campaign en in een totaal een pakket dat ongeïnspireerd en half afgewerkt aanvoelt.

Op het moment dat ik Legions of Steel voor de eerste keer had geladen, werd ik overrompeld door het verouderde menu en ontwerp van de interface. Het ziet er uit als iets uit de jaren ’90 met een kaal kleurenschema en standaard lettertypen. Het ontwerp van het menu is een klein probleem, het draagt wel bij aan een slechte eerste indruk. De combat-interface schaart zich ook in het negatieve dag licht en heeft direct invloed op de game play ervaring. Uitzoeken hoe bepaalde acties in het spel gaan de nodige uurtjes tijd in zitten, iets wat heel frustrerend is voor een strategisch spel.

legionsofsteel4

De uitgebreide tutorial campaign geeft wat meer informatie over de unieke mechanica in het spel, zoals de noodzaak om te richten in een bepaalde richting om te schieten of het kunnen gebruiken van speciale granaten om vijanden neer te krijgen of om er voor te zorgen dat ze je niet achtervolgen. De tutorial campaign beweegt met een ijzig tempo en leert je eigenlijk vrij weinig verder van het spel . Het spel veranderd vaak de hit percentages om nieuwe vaardigen te demonstreren. Hierdoor word de daad werkelijke campaign een stuk lastiger te spelen

Om te spreken over moeilijkheid, veel hiervan is afkomstig door een slecht evenwicht en vreemde ontwerpbeslissingen. Ten eerste het richten in de exacte richting van een vijand om te schieten gaat na enkele minuten behoorlijk vervelen. Het lijkt alsof de personages absoluut geen perifeer gezichtsveld hebben. Het kijken naar een eenheid die een paar keer moet draaien om een schot te lossen of om een deur te moeten openen voelt dom. Ook het raken van een vijand op elke mogelijke afstand lijkt onmogelijk schoten missen vijf a zes keer op rij zelfs als de vijand zowat naast je staat. Hij staat vlak naast me! schreeuwde ik meerdere keren.

Legions of Steel heeft wel momenten waar op het wel een mooi iets is. Bepaalde opdrachten zijn zo gestructureerd dat zij daadwerkelijk gebruiken maken van elke mechaniek in het spel. Het voltooien van een objective na het activeren van cover fire op een specifiek vierkant op de grid, het onderdrukken van een vijand in de gang, meerdere vijanden raken met een granaat. En het barricaderen van een vijand in een hoek voelt als een hele prestatie. Er waren niet veel momenten waarop alles samenviel voor mij, maar de momenten die dat wel hadden heb ik wel genoten.

Het spel bevat een Electronic warfare-modus voor skirmishes die het moeilijkheidsniveau aanzienlijk verhoogt. In wezen fungeert het als een fog-of-war mechaniek waarin speler preventief vijanden kunnen vinden met behulp van radars. De hulp van een rader telt wel als een aanval dus creëer je een risico / belonings–mentaliteit die een dynamisch element toevoegt aan de gameplay. Helaas, de goedkope deaths en slechte hit percentages blijven, zodat je totale frustratie alleen maar hoger wordt. Ik ben al vaak genoeg dood gegaan omdat ik een vijand voor me zie en vervolgens in me rug wordt geschoten.

Het is vervelend om te zien dat een spel als Legions of Steel te kort schiet, want het is wel het soort gameplay ervaring die ik kan waarderen. Het biedt uitdaging en vereist een zorgvuldige planning. Maar het ontbreekt aan diepte. Hoewel de tutorial campaign een eeuwigheid lijkt te duren om te voltooien, leert het je niet alle grote dingen die je zou mogen verwachten. Met een primitieve interface en een slechte balance ziet het er niet geheel goed uit. Legions of Steel is niet zo slecht dat het grappig is, maar het beschikt niet over onvergetelijke kwaliteiten. Het is eigenlijk gewoon een vergeetbaar iets.

+ Sommige missies geven een goede uitdaging;
+ Electric warfare geeft wat variëteit;

– Balance probleem;