Review: The LEGO Ninjago Movie Videogame

LEGO Ninjago Movie Game

Op Gamescom mochten wij de game al spelen, en de eerste indruk was sterk! WB liet ons uit de booth met een fijn gevoel. Maar kan de volledige game dat gevoel weer herpakken en vasthouden? Dat kan je lezen in onze review over: The LEGO Ninjago Movie Videogame! Zo, dat is een mond vol..

Het is best grappig hoe je altijd kan voorspellen dat wanneer er een nieuwe LEGO film uitkomt, er binnen een korte tijdsduur ook een nieuwe game uit zal gaan komen, die dan weer gebaseerd is op de film! Dat is dit keer niet anders. Ninjago is een concept binnen de LEGO franchise, en eentje die veel aandacht krijgt. Dit keer is de game iets duisterder dan dat wij gewend zijn. Ben jij dus benieuwd of LEGO na Gamescom de goede indruk voort kon zetten? Lees dan zeker verder. Maar bekijk hier eerst maar eens even de toffe trailer voor: LEGO Ninjago!

Humor voor iedereen

Iets wat wij op Gamescom al te horen kregen, was dat deze LEGO game de humor, combat en gameplay een stapje ‘volwassener’ wilde maken. Dat is ze zeer zeker gelukt! Met soms een klein traantje van het lachen pakte de humor van de game me mee in het verhaal. Alhoewel het verhaal zelf mij iets minder aansprak, maakte de grappige dialogen en de goed-uitziende cutscenes het een leuk geheel. De game begint met een dialoog tussen Lloyd en zijn sensei, Wu. Lloyd is één van de hoofdpersonages van de game. Je begint direct natuurlijk met een tutorial, die je dat fingerspitzengefühl even aan zal leren. Zo ga je van training dummies naar daadwerkelijke ninja’s die niks anders willen dan jou uitschakelen. Het is aan jou om Garmadon, de vader van Lloyd, uit het veld te meppen voordat hij de stad verwoest. Iets wat LEGO altijd goed uitvoert in games, is het feit dat alle personages andere moves, krachten of stijlen hebben. Dit houdt de game erg divers.

Het verhaal was kleurrijk, humorvol en leuk voor alle leeftijden. Buiten dat sprak het mij persoonlijk op momenten iets minder aan. Ook was er iets te veel actie op momenten, soms is het fijn om een rustig moment te hebben om de storyline even te relativeren! Maar hoe speelt de game zelf nu dan?!

LEGO Ninjago Videogame

Combo’s: Simpel, maar effectief

De gameplay, op wat lompe dingetjes na, werkte goed! Combinatie-aanvallen waren simpeler dan dat ik gewend was, maar dit was niet storend of iets dergelijks. Alles voelde redelijk vloeiend, op het kritiek puntje na dat er soms dus iets teveel actie gaande was, of het juist te lang doorging. Computergestuurde vijanden voelden iets levendiger aan en daardoor voelde het ook niet alsof je maar van punt A naar punt B ging om even te vechten en vervolgens weer door te gaan. Timing is dan wel weer belangrijk, juist omdat vijanden ‘slim’ zijn, als je steeds hetzelfde doet gaan ze je al snel blocken, probeer dus zeker af te wisselen tussen combo’s!

Je verzamelt tokens om meer gameplay mogelijkheden te unlocken. Zo kan je ook skills krijgen waarmee je een vijand de lucht in kan meppen, of juist een flinke knockback kan geven. Ook het bouwen van bijvoorbeeld een hamer om door een obstakel heen te gaan was simpel gehouden, dit had van mij wel iets complexer gemogen. Je moet gelukkig wel vaker wisselen tussen speelbare personages, juist omdat iedereen andere skills heeft, dit geeft veel diversiteit aan de algehele gameplay. Ook de gouden blokjes zijn weer te vinden, volgens mij waren er meer dan 200 van deze mooie steentjes te vinden in-game. Als jij een trophy-hunter bent, is er ook genoeg te doen na het behalen van de story en het teruggaan in de vrije modi.

LEGO Ninjago Movie Videogame

Graphics en geluid

Grafisch ziet de game eruit zoals hij hoort te zien, een LEGO game. Explosies zien er soms een beetje lomp uit, maar dit is dan waarschijnlijk ook zo bedoeld. Verder liep de game voor mij erg soepel. Met een paar kleine bugs, die me overigens niet stoorde, kon ik vlekkeloos doorspelen. Dialogen en stemmen waren goed geacteerd, niet de beste die ik ooit in een game gehoord heb, maar goed genoeg om me aan het lachen te krijgen waar dit nodig was. Ook de muziek was leuk op momenten, de timing was niet altijd even perfect, maar het werkte! Een groot feedback puntje is de camera-hoeken. Soms draait de camera zo dat het totaal niet goed voor de speler uitkomt, of je nu op een draak vliegt of op de grond loopt. Dit is het grootste minpuntje voor mij, en ook één van de weinige dingen waar ik me echt aan stoorde.

Genoeg te doen

Zoals ik al eerder aangaf, is er voor de verzamelaar genoeg te doen. Maar ook content-wise is er genoeg te doen. Je hebt de uitdagingsdojo, waar je Mortal Kombat stijl je skills kan testen en showen. Je hebt je neven-missies voor, tijdens en na het verhaal. De learning curve is ook niet al te moeilijk, de game is toegankelijk voor jong en oud. Of je nu dus een verzamelaar bent, of een geboren ninja, de game heeft wat voor iedereen.

LEGO Ninjago Movie Videogame

The LEGO Ninjago Movie Videogame is niet de perfecte game, maar een superleuke titel om doorheen te spelen. De game is toegankelijk, je stapt er zo in of je nu jong of oud bent. Ook is er voor ieder soort gamer wel iets te doen. Natuurlijk kunnen film-fans ook genieten van een game als deze. Buiten een paar kleine minpuntjes, en weinig hele grote minpuntjes, vond ik de game tof! LEGO games gaan de goede kant op en deze titel bewijst dat zeer zeker!

+ Goede humor
+ Leuke en dynamische personages
+ Genoeg content