Review: Little Nightmares: Complete Edition (Switch)

LNCE Switch

Ruim één jaar geleden verscheen Little Nightmares plotseling in de brievenbus. Onwetend over wat de game precies was ben ik er ingestapt en werd ik compleet verrast door de angstaanjagende graphics, een verknipt verhaal en werd ik achter gelaten met een hoop onbeantwoorde vragen. Nu, één jaar later werpen we een blik op de Complete Edition, op de Nintendo Switch.

Little Nightmares heb ik geprezen voor haar unieke manier van storytelling, ontzettend knappe level-design en zeer aparte art-style. Voor het eerst is het nu ook mogelijk om het verhaal van Six mee te nemen onderweg met de Nintendo Switch. Daarnaast beschik je over alle DLC in het verhaal van The Kid. Deze DLC zullen antwoord geven op een hoop onbeantwoorde vragen uit het verhaal van Six.

Net als het verhaal van Six is het verhaal van The Kid opgedeeld in korte hoofdstukken van ongeveer één uur per hoofdstuk. Dit betekend dat je met de volledige game zo’n 10 uurtjes zoet bent indien je het verhaal van Six nog niet hebt doorgespeeld. Net als in het verhaal van Six, speel je met The Kid door verschillende levels met platform en puzzel elementen. Wederom zijn deze enorm goed verwerkt in de omgeving. Echter zijn er niet enkel puzzels waar je mee bezig zult zijn. Er zijn namelijk een aantal gevaren die op de loer liggen waar jij mee zult om moet gaan. Per level verschillen deze gevaren en je zult verschillende creatieve manieren gebruiken om jezelf te bevrijden van de boosdoeners.

LN CE

Six en The Kid

Het verhaal van Six en The Kid lopen ongeveer parallel. Dit betekend dat de DLC zich geen jaren later afspeelt, maar ongeveer gelijktijdig met het verhaal van Six. Je zult dan ook meerdere malen een “ah vandaar!” momentje krijgen. Door verschillende gebeurtenissen in het verhaal van The Kid kom je er achter waarom bepaalde dingen zo zijn in het verhaal van Six. Persoonlijk vond ik dit een ontzettend mooie verwerking en ben ik blij om antwoord te hebben gekregen op velen vragen uit het originele verhaal. Alhoewel de onwetendheid ook wel een unieke indruk achter liet. De titel van de game hield zichzelf namelijk wel sterk in ere door je niks te vertellen.

Het jammere van de Complete Edition is dat je alle DLC hoofdstukken direct achter elkaar kunt spelen. Alhoewel dit uiteraard de bedoeling is van deze editie. Voordat de Complete Edition verscheen kon je om de zoveel weken een nieuw hoofdstuk spelen van The Kid’s verhaal. Ieder hoofdstuk eindigde met een waanzinnige cliffhanger. Aangezien je nu in één keer door kunt spelen zijn deze cliffhangers helaas niet meer zo spannend als dat ze bedoeld waren.

Mooi lelijk is niet lelijk

De wereld van Little Nightmares is grim, heel erg grim. De stijl is oud, vervallen en vooral erg lelijk, maar tegelijkertijd ontzettend prachtig. De wereld, de monsters, de belichting, een perfect totaal plaatje voor een creepy light-puzzel avontuur. De geluidseffecten en opfokkende sound-effects zorgen ervoor dat deze ervaring nog intenser wordt gemaakt. Ondanks dat de wereld er ontzettend angstaanjagend mooi uit ziet, wordt deze niet in volle glorie gepresenteerd op de Switch.

Het is al vaker aangeven dat het beeld van de Switch erg donker is en dat zie je erg goed in deze game. Little Nightmares is van zichzelf al erg donker tot op punten waar je zaklamp noodzakelijk is om iets te kunnen zien. De Switch gooit hier nog een schepje bovenop tot op punten waar donkere hoeken volledig wegvallen en over het algemeen donkere scenes niet prettig wegspelen omdat ze gewoon te donker zijn. Hier had ik op de Playstation geen problemen mee. Aangezien meerdere games last hebben van het donkere scherm van de Switch, neem ik aan dat dit hier opnieuw het geval is.

Daarnaast is de Switch versie, zoals verwacht, een stuk minder scherp dan de Playstation, Xbox of PC versie. In ruil voor dit verlies is de Switch lekker portable waardoor je de spanning niet hoeft te bewaren voordat je weer thuis bent, maar gewoon even een half uurtje verder kunt gaan in de pauze, of onder werk tijd, als de baas niet kijkt.

The Kid

Little Nightmares: Complete Edition voor Nintendo Switch is dé Little Nightmares ervaring als jouw prioriteiten liggen op portability, of als je alleen beschikt over een Switch. Indien je van plan bent om alleen thuis te gamen, raad ik aan om voor een andere versie te gaan. De hogere resolutie en algemeen beeldkwaliteit zorgen dan toch voor een wat betere ervaring dan dat je krijgt op de Switch. Ondanks dat is Little Nightmares een game die zeker niet mag missen uit jouw collectie. Vooral niet nu het verhaal compleet is met de The Kid uitbreidingen. In totaal zal deze game je zo’n 10 uur zoet houden en zeker 9 van deze 10 uren zit je vastgenageld van spanning. Een typisch gevalletje ‘Less is more’ als het aankomt op storytelling voor Little Nightmares.

Ik zei het een jaar geleden al, maar ik doe het nogmaals: Little Nightmares is de nachtmerrie die iedereen verdient. Wij geven deze Complete Edition daarom ook score van 8,5 door het waanzinnige verhaal van The Kid. Waren we iets meer tevreden met de Switch versie van deze game, had het cijfer nog ietsjes hoger gelegen.

• Schitterende game
  • Storytelling
  • Mysterieus