Review: LocoRoco Remastered

LocoRoco review PS4

LocoRoco kwam 11 jaar geleden op de PSP uit. Het schattige spel met de eigenlijk maar smerige stuiterende balletjes werd gelijk een hit. Nu kunnen we opnieuw aan het rollen met de kleurrijke wezentjes in de Remastered editie op PS4. Wat is er veranderd? Niet veel. De LocoRocos beschikken nog steeds over een uitgebreide woordenschat wanneer het aankomt op zingen maar communiceren nog steeds met maar een paar woorden en ze zijn nog steeds schattig en dom.

Waarom dom? Het zal er soms op aankomen dat je de controller laat liggen, vergeet op pauze te drukken of bezig bent in de minigame waarin de LocoRocos zelf hun weg moeten vinden door een groot huis op zoek naar een item. Dan willen ze nog wel eens totaal de verkeerde kant op gaan en dit proces een keer of duizend herhalen. Gelukkig zijn ze zo aandoenlijk. De game is niet anders dan vroeger in die zin. Veel optische upgrades zijn er ook niet. De game ziet er nog steeds strak uit en bestuurt precies hetzelfde. Je gebruikt maar 3 knoppen. Er is nu echter wel de optie om tilt besturing te gebruiken.

LocoRoco review ps4

Opzet

De game is nog precies hetzelfde als op de PSP. Gebruik L1 en R1 om het landschap te kantelen. Druk je op beide knoppen tegelijk, dan springt je LocoRoco. Wanneer je er meer dan 1 hebt kun je met de cirkel knop opsplitsen of hervormen. Hier komt dan ook je belangrijkste doel naar voren: verzamel alle LocoRoco. Elk level bevat 20 LocoRoco. De controls zijn basic maar goede jumps zullen toch een uitdaging vormen. In de Remastered versie merk je dan ook dat deze game echt bedoeld is voor de PSP. Dat wil niet zeggen dat het nu ongemakkelijk is. Het werkt nog steeds prima. Het spel behoudt de geniale moeilijkheidsgraad dan ook. Levels vloeien lekker door maar worden tegen het einde toch steeds lastiger. Je zult de levels moeten verkennen, geheime stukken moeten ontdekken en puzzels moeten oplossen om alle LocoRoco of MuiMui te verzamelen. MuiMui zijn kleine wezentjes die goede vrienden zijn met de LocoRoco. Hoewel je rustig door de levels zult komen, zal het verzamelen van alle LocoRoco en MuiMui iets uitdagender worden.

schoonheid

LocoRoco is geen complexe game. Maar dit is dan ook waar de game straalt. LocoRoco kent een aantal thematische levels en herhalende patronen. Elke wereld zal een level bevatten waarin je moet zien te ontsnappen uit een reusachtig wezen. Soms een slang, soms een walvis. Hier stopt de absurditeit van LocoRoco echter niet. Ook de levels zelf bevatten een aantal rare beesten waaronder een uil die een tijdje op je zal kauwen om je vervolgens in een andere vorm weer uit te spugen. Wie denkt dat de levels makkelijk zijn mag het dan proberen als langwerpige en onhandige LocoRoco. Toch is dit de schoonheid van het spel. Het is heel erg basic. De levels bestaan veelal uit primaire kleuren met een platte look. De game is dan ook super makkelijk te begrijpen. LocoRoco bouwt daar verder op met de muziek. De sound design is fantastisch. Dit moet ook wel: de LocoRoco zijn enorm fan van zingen. De levels bevatten vaak een upbeat nummer met kinderstemmetjes. De LocoRoco zullen tijdens hun rollende avonturen steeds meezingen. Soms zullen ze zelfs door de speaker van de controller zingen. Sommige puzzels vereisen dan ook een bepaald aantal LocoRoco om al zingend bijvoorbeeld een maan wakker te maken. Ook hier zit de schoonheid in de simpliciteit van de game.

Ook de collectibles werken op een simpele manier. Door de MuiMui te vinden unlock je nieuwe mini games. De pickories die je verzamelt kun je dan weer uitgeven om de mini games te spelen. De enige soms vervelende mini game hier is dus het eerder genoemde Loco House. Dit is een soort grote speeltuin voor je LocoRoco. hier zullen ze simpelweg wat rondspringen en zul jij ze moeten sturen om items te verzamelen. De LocoRoco zijn echter niet bewust van dit doel en lijken dan ook alles te doen om de andere kant op te gaan. Gelukkig zorgt de vrolijkheid van de game er voor dat dit niet al te frustrerend is. Je hebt dan ook de mogelijkheid om een soort circuit te bouwen en de controller neer te leggen. De LocoRoco zullen dan gewoon rond blijven gaan. Naast deze minigame heb je nog de MuiMui Crane waarin je meer LocoRocos voor je Loco House en items voor hetzelfde huis kunt verzamelen. Als Laatste is er Chuppa Chuppa: een soort obstacle course.

LocoRoco review PS4

Oordeel

Het klinkt allemaal gek maar dit is dan ook de charme van het hele spel. Het blijft een verfrissende game. Er zijn geen grote vijanden of enorme boss battles. De vijanden zijn ook aandoenlijk en simpel. Spring tegen ze aan en ze verdwijnen. Ook boss battles zijn er wel in bepaalde vorm. Dit zijn dan grotere versies van de kleinere vijanden waar precies dezelfde tactiek werkt. Spelers die de PSP versie hebben gespeeld zullen dit allemaal al weten van de game. Het is echter belangrijk dat nieuwkomers ook begrijpen dat dit een geweldige platformer is. Het is vrolijk, verslavend en komt op een goed tempo met nieuwe dingen. Daarbij zijn de liedjes ontzettend catchy.

De remaster zelf voegt weinig toe. Visueel gezien blijft het spel prachtig. De performance is ook prima. Op de standaard PS4 zal dit voor 99 procent van de game zo’n 60 frames per seconde zijn. De enige plek waar het spel het moeilijk lijkt te hebben is in het level clear beeld. Wanneer je een level voltooit zul je in dit beeldscherm terechtkomen. Hier hapert de boel de soms. Dit heeft echter geen invloed op het spelen van de game. Er lijken verhalen rond te gaan over het verdwijnen van de audio. Ik heb dit echter zelf niet gemerkt. Het zou natuurlijk goed kunnen dat dit al gepatched is. LocoRoco Remastered is gewoon een goede port van een goede game. De remaster voegt niets toe, maar dit had het schattige spel dan ook helemaal niet nodig.

+
 Simpele gameplay
+ Graphics en audio zijn geweldig