Review: Lost Sea

Lost Sea

Lost Sea is een top-down action-adventure RPG’ish game ontwikkeld door Eastasiasoft, een indie studio die je waarschijnlijk niet bekend in de oren klinkt (ons ook niet). Binnenkort brengen zij Lost Sea uit voor de Playstation 4, Xbox One en PC. Wij hebben de game al even mogen proefdraaien om onze ongezouten mening erop los te laten.

De game komt je waarschijnlijk niet bekend voor, en voordat Eastasiasoft een mailtje in onze inbox dropte hadden wij ook nog nooit gehoord van deze studio. Maar de game waar mee zij zich nu tentoonstellen trok wel onze interesse. Het zag er grappig, simpel, cartoonachtig, en nostalgisch uit. Vandaar dus ook deze review, puur uit nieuwsgierigheid.

Hoe zit dat dan?

In Lost Sea word je wakker op een eilandje dat zich bevindt in de beruchte Bermuda driehoek. Om terug naar huis te gaan, moet je een portaal vinden. Dit portaal brengt jou hopelijk weer heelhuids naar je luie sofa, bak chips, en de EK wedstrijden waar Nederland niet aan mee doet. Om dat portaal te vinden moet jij een reeks aan eilanden afspeuren naar speciale tablets. Dan heb ik het niet over iPads of Galaxy tabs, maar over vreemde mythische platen. Deze platen laten jouw schip namelijk vooruit varen. Het werkt als een dobbelsteen ongeveer. Per eilandje kan je drie tablets vinden. Elke tablet heeft een nummer die je pas kunt zien zodra je het eiland verlaat. Dit nummer staat voor het aantal eilandjes dat je verder kunt varen.

Lost Sea eilandjes

Hierboven zie je een voorbeeldje. Linksboven zie je de tablets die ik heb verzameld op het vorige eilandje. Deze zorgen er voor dat twee plaatsen vooruit kan, drie plaatsen vooruit kan of vier plaatsen vooruit kan. Dit kan je ook zien aan de eilandjes met die witte kringen er om heen. Elk eilandje heeft zijn eigen moeilijkheidsgraad. Dus je kiest niet automatisch het verste eilandje, want deze is misschien wel te moeilijk. Het laatste eilandje is een boss-fight. Hierna ga je naar een volgende set van eilandjes.

Boss fight

De eerste boss-fight is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan de volgende. Een gevecht bestaat uit een aantal mechanics. Het eerste gevecht tegen bovenstaande piraat is niets meer dan twee keer een aantal kanonskogels ontwijken die op de het veld vallen. Twee octopussen dood slaan die je bekogelen, en vervolgens de piraat een klap verkopen die eventjes op het veld springt en bewusteloos raakt. Hierna springt hij weer achter zijn kanon en begin je opnieuw met de boss-mechanic. Dit herhaal je zo’n drie keer voordat de eerste boos dood is.

zone complete

Doodgaan = opnieuw beginnen

Hardcore! Nee eigenlijk valt dit wel mee. Je mag inderdaad helemaal opnieuw beginnen als je dood gaat, maar daartegenover krijg je per tablet die je hebt gevonden 50xp en 100 gold. Zo wordt iedere playthrough een stukje makkelijker. Daarnaast heb je ook followers met de revive perk. Die brengen je eenmalig tot vol leven als je dood gaat. Het is dus handig om telkens een follower bij je te hebben met de revive perk.

Simpel maar fun

De game is eigenlijk heel erg simpel. Er zit niet echt een verhaal achter, je rent alleen wat rond, zoekt tablets, en gaat naar het volgende eilandje. Dit doe je gelukkig niet helemaal alleen. Je hebt namelijk followers. In het begin kan je er eentje meenemen,maar als je verder komt kun je meerdere follower slots kopen zodat er uiteindelijk drie followers achter je aan kunt hebben. Deze followers hebben allemaal verschillende perks.

gameplay

Zo’n tablet waar ik het eerder over had

Om een voorbeeldje te geven heb je de revive perk, die ik hierboven al kort heb besproken. De follower brengt je eenmalig met vol leven terug, als je dood gaat. Je hebt ook nog de carpenter perk, deze zorgt ervoor dat de follower bruggen kan bouwen zodat je op plekken komt waar je anders niet kunt komen. Locksmith perk zorgt ervoor dat jouw follower kisten kan openen. De Dig perk zorgt er voor dat jouw follower begraven voorwerpen kunt opgraven. Daarnaast is er nog een perk voor meer xp, en meer damage.

follower the lost sea

Geen save optie

WTF? Dit was eigenlijk heel erg verbazingwekkend toen ik het spel afsloot voor de eerste keer. Je krijgt netjes een melding dat al je voortgang niet wordt opgeslagen, maar wat? Waarom? Het is geen spelletje dat je eventjes in 20 minuutjes kan uitspelen. Wil je het dus in één keer goed doen, dan zit je zo’n 4 uur aan een stuk eilandjes leeg te roven wil je de game uitspelen.

Na het verslaan van een boss, ga je naar een nieuwe zone. Zodra je deze zone hebt ontgrendeld kan je in deze zone beginnen als je een nieuwe game start. Het is niet helemaal hetzelfde, maar je hoeft gelukkig niet helemaal opnieuw te beginnen. Helaas is je oude character weg en begin je met een schoon character zonder upgrades. Een beetje vervelend.

Nostalgie, maar ook weer niet

Deze game geeft mij een nostalgisch gevoel. Een throwback naar de tijden waarop je als 10 jarig jochie 2 uur durende avontuur spelletjes speelde op Windows 98, of misschien nog wel Windows XP. De art-style van deze game versterkt dit alleen maar. Het is niet bedoeld dat de monsters er angstaanjagend uit zien. Ze zien er grappig uit en zijn niet moeilijk om te verslaan als je eenmaal door hebt hoe hun aanvallen werken.

Lost Sea

Lost Sea is een kleine, maar leuke actie avontuur game die eigenlijk blijft bij hetgeen waar je vanaf de start mee bezig bent. Per zone worden er monsters toe gevoegd die andere mechanics hebben en wordt de moeilijkheidsgraad ietsjes opgevoerd. Dit zou een uitstekende game zijn om even achteruit te zitten en tussendoor een of twee eilandjes leegroven om daarna weer verder te gaan met je huiswerk, ofzo. Helaas gaat dit niet, aangezien je niet kunt opslaan. Dit zorgt er voor dat je vaak minimaal een uurtje vrij moet maken om verder te komen in het spel. Dit lijkt me een prima spel om je kinderen tevreden mee te houden. Simpel, geen verhaallijn, maar toch vermakelijk tot op een bepaald niveau.

+ Nostalgisch gevoel
+ Simpel
+ Leuk voor kinderen