Review: Lost Sphear (Switch) – Good ol’ JRPG

Lost Sphear Vulcosuits

De Switch is ondertussen alweer een vrij lange tijd uit en krijg een steeds grotere bibliotheek aan games. Eén van deze games is Lost Sphear. Deze titel brengt het isometrische perspectief terug in gaming, iets wat op de Switch handheld mode wel leuk oogt! Maar is de game een goede titel voor een ‘uitgestorven’ genre? Dat kan je hier lezen!

Het JRPG genre is natuurlijk niet daadwerkelijk uitgestorven, maar dit is wel wat veel gamers claimen. Overal kan je het lezen, van Reddit tot de FFXIV forums, JRPG’s zijn ‘dood’. Regelrechte onzin als je het mij vraagt. Games als Final Fantasy, Xenoblade en Chrono Cross blijven ons bewijzen dat de AAA titels binnen dit genre nooit teleurstellen. Lost Sphear is een game die tevens veel aspecten leent van de drie games hierboven genoemd. Bekijk hier beneden eerst eventjes de launch trailer om een idee te krijgen over de game.

Visuals

Normaal begint een review natuurlijk over de story of over gameplay, echter wil ik het graag openen door te praten over het grafische aspect van Lost Sphear. Vanaf het moment dat ik de game aanzette, was het visuele aspect de eerste die mij opviel. Het isometrische perspectief gecombineerd met een unieke en eigen art-style kwam voor mij over als ‘adembenemend’. Elke omgeving, elk personage.. Alles ziet er geweldig uit. De UI is lekker simpel gehouden. Dit is een slimme zet geweest aangezien hierdoor de aandacht veel sneller naar de mooie omgevingen gaat. Exploreren is een belangrijk aspect voor mij, op dit gebied ben ik zeer zeker niet teleurgesteld.

Ook de muziek en de geluiden zijn goed gekozen. De soundtrack voor elk gebied versterkte voor mij het gevoel hiervan, iets waarbij sommige games de plank misslaan. Ik verwachtte dat ik de game liever op de handheld mode van mijn Switch zou spelen, en niets is minder waar. Buiten dat ziet de game er net zo tof uit om op het grote scherm aan te zetten. Toch trok het mij meer aan om lekker op de bank, in bed of in de bus op de handheld te spelen.

Lost Sphear Switch PS4

Een cliché maar aangenaam verhaal

Net als veel JRPG titels, heeft ook Lost Sphear een vrij voorspellend verhaal met een paar kleine twistjes die je stiekem al doorhad. Dat betekend niet dat de story niet leuk was om te spelen. Je werd geïntroduceerd met het grote probleem voor de protagonist, net zoals dat in iedere anime tegenwoordig gebeurd. Dit geeft direct een idee van waar jouw focus in de story zal liggen. Een groot deel van de wereld van Lost Sphear is verdwenen. Het is aan jou om de ‘puzzelstukjes’ weer bij elkaar te krijgen en de wereld te redden. Om dit te doen moet je bondgenoten bij elkaar zoeken en oplossingen bedenken. Hiervoor zal je elk hoekje van de wereld moeten bezoeken! Het verhaal was vrij amusant om doorheen te lopen. Dit gevoel werd ook versterkt door het visuele aspect waar ik het eerder al over had.

Lost Sphear Town

Let’s get ready to rumble!

Natuurlijk zal je onderweg in jouw avontuur niet alleen vrienden vinden, maar ook vijanden. Zo zal er dus flink wat gevochten moeten worden waar een vrij simpel gevechtssysteem voor is bedacht. Je kunt gevechten niet uit de weg gaan aangezien deze staged zijn. De combat bestaat uit een turnbased systeem. Je moet jouw personages positioneren zodat je misschien in één beurt meerdere mensen kan raken, maar je moet ook rekening houden met de rest van je groep. Houd bijvoorbeeld niet je hele team te dicht op elkaar als je niet wilt dat ze allemaal geraakt worden bij een tegenaanval. Het is aan jou om je team naar de overwinning te leiden.

De simpele UI die mij qua lay-out direct aan NieR: Automata liet denken, in combinatie met de mooie graphics maakten gevechten ook een stuk toffer. Het is best grappig hoe deze game zo gedragen word door een mooie grafische ervaring. Niet dat alle andere aspecten slecht zijn, maar de visuals maken de game een stuk leuker. Lost Sphear kent ook veel boss-fights. Deze zijn meestal vrij uitdagend. Het kan zijn dat de game je bijvoorbeeld een moeilijke camerahoek of weinig beweegruimte geeft. Je zult het tactische aspect in deze gevechten extra hard moeten toepassen. Je bent hier volledig afhankelijk van timing, momentum en plaatsing.

Lost Sphear Battle

Een goede productie, maar klopt het prijskaartje?

Switch games zijn over het algemeen al vrij prijzig. Voor Zelda ben je bij veel winkels al gauw zeventig Euro kwijt. Lost Sphear hangt zich hier iets onder met een prijskaartje van vijftig euro. De game heeft eveneens een PS4 en een PC versie. De story houd je aardig wat uurtjes bezig zolang je jezelf er niet doorheen probeert te rushen. Verder is er ook genoeg te unlocken en te bezichtigen. Het is gewoon een volledige game die je ook nog eens in handheld mode lekker kan wegspelen. Voor mij is het de prijs waard, maar voor jezelf zul je hier even naar moeten kijken gezien het feit dat je een volledige AAA titel voor niet veel meer geld kan krijgen. Voor mij leek de game qua UI en art-style een beetje op de NieR titels, dit is ook wat mij heel erg naar de game toe trok.

Lost Sphear Town 2

De rest van mijn verdict

Het stukje over het prijskaartje is iets wat je zou kunnen zien als ‘deel 1’ van mijn final verdict, niets is minder waar. De vijftig Euro is het gewoon niet voor iedereen waard. Buiten dat biedt de game één van de tofste visuele mirakels die ik ooit gespeeld heb met zijn volledig eigen stijl die wel veel inspiratie heeft gehad van grotere cult en JRPG titels. Lost Sphear biedt lekkere gameplay en een cliché, maar wel amusante, verhaallijn. De game biedt een unieke speelstijl, een simpel gevechtssysteem en is zeer zeker ook on-the-go lekker weg te spelen. Een lekkere aanrader als je graag op je Switch handheld speelt.

– Visueel adembenemend
– Speelt heerlijk op de Switch
– Entertaining verhaal