SPONSORS

PARTNERS

inThegame kinguin Deals

Battlefield 1 Official soundtrack

Nintendo Switch Announcement Trailer

Categorieën

Review: Mafia III – Uit op wraak

720175

Een jaar of zes geleden konden wij als Vito iedereen afslachten in Mafia 2. Na al die jaren is het nu dan eindelijk tijd voor een derde deel, haalt Mafia III alle potentie eruit? Of laat de game liggen? Je kunt het hier lezen in onze review!

Mafia 2 was één van de grotere spellen die in zijn jaar uit kwam. Mensen hadden hoge verwachtingen en deze werden ook gevuld met relevante content, een pakkend verhaal en goede gameplay. Mafia III voelde voor mij fantastisch in het begin. De game laat veel liggen maar laat ook veel zien. Laten we beginnen bij het verhaal.

Story time

Zoals je in de bovenstaande trailer kunt zien, is Mafia III een game die zich focust op de story. Ontmoet Lincoln Clay, een gespierde en getinte jongeman die met eigen ogen de oorlog in Vietnam heeft meegemaakt. Om niet te veel te spoilen zal ik het kort houden.

Lincoln is sterk, slim en goed getraind geworden in het leger. Maar als hij terug komt bij zijn familie, The Black Mob, wordt hem alles afgenomen. Nu is hij uit op wraak. Het verhaal speelt zich af in New Bordeaux in de jaren zestig. De game opent krachtig. De intro lijkt echter iets langer dan nodig is.

Het verhaal in Mafia wordt flink ondersteund door cinematics. Iets wat ze hierbij slim aangepakt hebben, is het feit dat het verhaal verteld wordt in een soort van documentaire vorm. Denk aan series als Narcos. Je speelt het verhaal, maar mensen die in die tijd leefden en de oorlog overleefd hebben, vertellen jou het verleden, en jij speelt het heden.

Mafia III Lincoln Clay

Stealthy of guns blazing?

Iets wat Mafia III in mijn ogen goed heeft gedaan, is het keuze systeem. Je kunt complete gebouwen overnemen zonder dat ook meer één persoon het doorheeft. Of je gaat vol lawaai en kogels naar binnen. Je hebt rechtsonder boven je map een melding staan. Deze melding geeft aan of er getuigen zijn van je daden op dat moment. Staat er ”Searching”, dan zijn ze jou aan het zoeken. Staat er ”combat”, nou… Dan ben je gezien.

Als jij een missie stilletjes wilt aanpakken kun je mensen lokken door te fluiten. Eenmaal weg bij de groep en vlak bij jou kun je ze vermoorden. Dit kan door één simpele druk op de knop en een gewelddadige executie zal dan plaatsvinden. Meestal eindigt dit met een mes in iemand zijn keel, borst of rug.

Mafia III Stealthy

Iedereen heeft vrienden nodig

Iets wat de game in het begin uniek maakte, en later repetitief, is het Racket systeem. Jij moet in het verhaal mensen aan jouw zijde hebben staan om wraak te kunnen krijgen op de Italiaanse maffia. Deze gekozen personen willen je wel helpen, als jij hun eerst helpt en hun vertrouwen wint. Hier beginnen de Rackets.

Linksboven in jouw scherm zal een damage meter staan, dit laat zien hoeveel geld jij nog moet afnemen van je vijanden. Dit kun je doen door op je map te kijken en naar objectives te gaan. Rackets bestaan uit kill missions, gebouwen overnemen, geld stelen van tafels, toiletten en mensen en mensen volgen of auto’s slopen.

Natuurlijk zul je ook wapens, auto’s, back-up of whatever nodig hebben, dit kan. In het begin speel je een arms dealer vrij, deze laat jou kiezen uit een selectie aan wapens. Later kun je companions bellen die bijvoorbeeld de politieradar laten verdwijnen of je komen helpen bij een shoot-out. Dit zijn allemaal belletjes die jou kunnen helpen in je avontuur.

Mafia III Arms Dealer

Oog voor detail

2K Games heeft het zeker niet laten liggen op de details in de game. Als je kijkt naar de accenten van alle culturen die je ziet en vermoord. De game laat deze culturen en talen erg goed naar voren komen. Ik moet toegeven, de eerste keer dat ik een Haïtiaan ”cocksucker” hoorde schreeuwen, moest ik wel even giechelen als een twaalf-jarig schoolmeisje uit Japan.

De game heeft een GPS systeem dat ervoor zorgt dat langs de weg tijdens het rijden markers staan die ervoor zorgen dat je niet steeds naar je minimap hoeft te kijken. Vaak hielp dit wel bij het tijdig maken van bochten. Zeldzamere en snellere auto’s vind je ook niet zo snel in de game, iets wat in GTA elke bocht langs rijdt, zie je hier eens in de tijd.

Nog iets dat Mafia III goed doet als het komt op oog voor detail, is het witness-systeem. Als jij iemand op straat neerschiet, of een auto steelt, krijgen langslopende mensen dit gewoon mee. In deze game zullen er mensen de politie gaan bellen. Je krijgt dan een melding dat er een getuige onderweg is naar een telefoon. Nu kun je zelf kiezen om die getuige te vermoorden of weg te wezen voordat er een horde aan wouten komt.

Mafia III Witness

De mindere dingen

Onlangs het feit dat de gameplay en story een mooie impact op mij hadden, zijn er natuurlijk ook aspecten van de game die mij stoorden. Eén daarvan is het feit dat missies snel repetitief werden. Racket na racket, kill na kill, soms voelde het alsof er ondanks het sterke verhaal niet genoeg gewicht achter de content zat.

Grafisch zag de game er mooi uit op het eerste oog, maar op veel momenten en vooral tijdens sommige cinematics leek de game niet af. Alsof er nog wat dingetjes aangepast moesten worden. Voor de eerste patch die het weekend na launch kwam zat de game ook vol met bugs en liep hij maar op 30FPS. Na de patch was dit gelukkig op veel gebieden gerepareerd.

Een oorgasme

De muziek in Mafia III ben ik persoonlijk erg van te spreken. Niet alleen de muziek tijdens het spelen en tijdens cinematics was tof. Vooral de radio in de game gaf mij echt de sfeer die ik verwacht bij een jaren-zestig game. Er waren maar drie radiostations in je auto, maar de gekozen nummers hiervoor was ik erg van te spreken.

Mafia III vs. Mafia II

Na het spelen van Mafia II waren de verwachtingen van het derde deel enorm. Helaas lijken ze bij Mafia III compleet de focus te leggen op de storyline en de looks van de cinematics. Dit deed de game namelijk enorm goed en denk ik dat Mafia III een hoge lat legt voor storytelling in games. Helaas blijven de kleine dingetjes hierdoor achter. Probeer maar eens een spiegel in te kijken in Mafia III.. De interactie met kleine objecten en met de wereld om je heen is een beetje verloren gegaan. De collectibles zijn in mijn ogen iets te veel en verliezen daarom ook hun charmes. Al met al is Mafia III een mooie game, maar is het een beetje zonde dat de onwijs gave storytelling niet in de gameplay terug wordt gevonden.

Pluspunten:
+ Een sterk verhaal
+ Oog voor detail
+ Veel content
+ Is dat Vito?!?!

Minpunten:
 Missies worden snel repetitief en daardoor voelt de story soms gewichtloos
 De game had veel meer potentie op bijna elk gebied

Gerelateerde berichten

Tags

Over: Azari

Profielfoto van Azari

Dit vind je misschien ook leuk...

Spring naar de toolbar