Review: Mario Kart 8 Deluxe – sneller en completer

Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 verscheen in 2014 op de Nintendo Wii U. Hoewel het spel enorm veel heeft verkocht als je bedenkt op wat voor platform het is uitgekomen is nooit de volledige potentie gehaald. Met Mario Kart 8 Deluxe krijg je al het goede wat de Wii U versie had inclusief nog wat meer.

Als we heel eerlijk wezen hebben niet veel gamers een Nintendo Wii U gehad. Dit betekend wel dat er een aantal parels zijn die niet door veel mensen zijn gespeeld. Dit spel is zo een pareltje en dus besloot Nintendo om een complete editie uit te brengen voor de Nintendo Switch. Alle DLC is beschikbaar en er is een nieuwe battle-modes.

Voordat het gas erop gaat

Iets dat ik verplicht voel om te vermelden voordat we beginnen is dat uit de doos Mario Kart 8 Deluxe een optie heeft genaamd ‘smart steering’. De optie doet precies zoals je zou verwachten en maakt het voor spelers makkelijker om te sturen. In mijn eigen ervaring deed het meer fout dan dat het goed deed, het voelde gewoon een beetje onnatuurlijk. De optie kun je zelf uitzetten in het pauze menu wanneer jij jezelf in een race bevind. Het is zeker iets dat je zelf moet testen om te kijken of de optie wel werkt voor jezelf. Maar ik geloof dat iemand die bekender is met de Mario Kart serie deze optie nooit zou aanhouden.

Battle Mode – Vrolijke chaos

Battle Mode in Mario Kart 8 Deluxe moet je van houden. Het is een welkom dat er een afwisseling is met normale racen. Tegelijk is voor mij het lastig om bij te houden wat er nou gebeurd in een potje. De actie is ontzettend snel en je moet constant de map in de gaten houden. ‘Coin Runners’, waarin je muntjes moet verzamelen en ‘Renegade Roundup’, waar je een soort tikkertje speelt, waren voor mij zonder twijfel het leukste om te spelen. Er zijn in totaal vijf verschillende gametypes:

• Balloon battle: Gebruik items om een ballon van je tegenstander te laten ontploffen. Er zijn vijf ballonnen in plaats van drie in de vorige games.
  • Renegade Roundup: Tikkertje zoals hierboven uitgelegd. Wanneer je gevangen bent kan je weer bevrijd worden door je teamgenoten, erg leuk om te doen!
  • Bob-omb Blast: Bekend van Mario Kart: Double Dash!!, hierin probeer je punten te scoren door elkaar te bekogelen met bommen.
  • Coin Runners: Hierboven uitgelegd.
  • Shine Thief: Spelers moeten een item stelen en houden voor ongeveer 20 seconden.

In de gameroom kun je ook nog eens kiezen uit een mix van deze spellen. Het is dus een soort playlist zoals we dat bij shooters zien als het waren en dit houdt het heerlijk divers.

Mario Kart 8 Deluxe

Online Racen – De motor van het spel

Als je mij een Mario Kart spel ziet doen zou dit het grootste gedeelte van de tijd online zijn. Normale online races of een toernooi. Er is geen spel in hetzelfde genre als Mario Kart welk zulk mooie racebanen maakt. Met de Switch versie heb je ook nog eens de mooiste graphics in een Mario Kart game ooit. Je zit razendsnel in een potje en mocht er eens een error komen zit je weer binnen 10 seconden in een volgend potje. Het werkt allemaal super snel en het is een matchmaking waar een Call of Duty nog wat van kan leren.

Mario Kart 8 Deluxe is een feestje om online te spelen. In docking mode of in handheld mode ziet het er schitterend uit en wanneer ik mij bedenk dat de vorige handheld Mario Kart nummer 7 was. Zie je dat Nintendo een enorm goeie stap heeft gezet met de Switch. Dit spel blaast grafisch alles weg wat er voor de 3DS te krijgen is. Niet raar natuurlijk, maar het is wel iets dat voor mij als gamer ontzettend leuk is voor de toekomst.

Single Player – even een testrondje maken

Voor mij is Mario Kart een online game en ook met vrienden op de bank. De Single player weet echter enorm veel te bieden en is ook nodig als je alles wilt unlocken dat in het spel zit. Het is ook handig om hier een beetje te oefenen voor wat je online te wachten gaat staan. Een beetje bekend worden met de racetracks die er zijn en de controls onder de knie krijgen.

Mario Kart 8 Deluxe

Een paar opmerkingen

Niet alles aan de game is geweldig. Ook al is dit zonder twijfel de meest complete Mario Kart die er is zullen er altijd verbeterpunten zijn. Een groot iets waar ik mij aan erger bij deze games is dat je een hele race voor kunt liggen en vervolgens heel wat blauwe schelpen kunt ontvangen. Dat samen met een paar rode schelpen en een bommetje verder en je staat opeens op de laatste plaats. Het is deels de charme van deze game dat het voor iedereen toegankelijk is maar voorop rijden wordt niet beloond. Je wordt zelfs tegen gewerkt. Het smart steering had ook een optie moeten zijn aan het begin van de game. Maar het zegt eigenlijk wel genoeg dat dit mijn enige aanmerkingen zijn op de game. Het is een prachtig pareltje en samen met de Switch zie je een trend ontstaan op het internet. De verkopen van de console gaan goed. Sterker nog, deze Mario Kart game kende haar beste debuut uit de serie en dat is toch wel knap voor een deluxe editie van een game.

De beste Mario Kart ooit

Nintendo lijkt haar kaarten goed in de hand te hebben en Mario Kart 8 Deluxe is hier een prima voorbeeld van. Er is een positieve hype ontstaan omtrent de console en met deze game heb je een leuke online racer welk je heel wat maanden bezig kan houden. Er zijn een paar kleine irritatie puntjes maar die wegen bij lange na niet op bij het speelplezier welk je gaat beleven wanneer je dit spel in de Switch stopt. Dit spel is een hardware seller!

+
Heel veel content
+ Ontzettend mooie graphics