Review: Mario & Luigi Paper Jam Bros.

Super Mario, we kunnen er geen genoeg van krijgen, althans, als ik de aantal Mario games op de markt zie dan is dat het enige wat ik daaruit kan opmaken. Toch is deze Mario game iets anders dan alle andere Mario games! Voor vele zal dit zelfs de eerste keer zijn dat ze een RPG zien van Mario, en Luigi..

Er is lang lang geleden al eerder een RPG van Mario uitgebracht, maar deze heb ik zelf nooit gespeeld en wist er sinds kort ook pas vanaf. Dus zal dit voor vele, waaronder ik, de eerste keer zijn dat ik Mario tegenkom in een RPG game. Het is een soort van Mario meets Final Fantasy, dan heb ik het vooral over de hele oude Final Fantasy games. Ook al brengt deze game niet veel nieuwe elementen met zich mee, geeft het toch een hele leuke en frisse ervaring voor zowel RPG spelers als Mario liefhebbers!

Het begint heel onschuldig wanneer Luigi door een gat in de muur moet kijken om erachter te komen wie dat gat nou veroorzaakt heeft. Als de schijterd die Luigi is, kost het hem even wat moeite om alle moed bij elkaar te verzamelen om het gat te inspecteren. Al snel schrikt Luigi van een onschuldig muisje en stoot in alle paniek tegen een boekenkast aan. Uit deze boekenkast valt een boek waaruit allemaal papieren versies Mario figuren ontsnappen en in Mushroom Kingdom verspreid worden zodra het boek open op de grond klapt. Papieren Toads, een papieren Peach, papieren Goomba’s, een papieren Bowser en zelfs een papieren Mario, “Paper Mario”, welke jou op je avontuur gaat helpen. Want, al deze papieren versies horen natuurlijk niet thuis in de “echte” versie van Mushroom Kingdom, maar moeten als de bliksem terug naar hun papieren wereldje. Als één Bowser nog niet genoeg is, wat kunnen twee Bowsers dan wel niet aanrichten?

De gameplay in deze Mario & Luigi game verschilt heel erg van de bekendere Mario games, het heeft namelijk meer weg van een Final Fantasy game. Toch zit er meer dan genoeg Mario in de wereld! Er zijn namelijk allerlei bekende voorwerpen aanwezig waarmee jij kunt spelen in de wereld, zoals de bekende [?] blokjes in de lucht. Waar muntjes of paddenstoelen in zitten.

Wanneer je in een gevecht komt is het niet zoals in de Final Fantasy games dat je de Goomba’s moet gaan vermoorden met allerlei spreuken, maar kan je ze simpelweg kapot maken zoals Mario dat doet, door op het hoofd van je tegenstander te springen! Hier blijft het natuurlijk niet bij, land jij op het hoofd van je vijand, en je drukt op het juiste moment de springtoets nog een keer in, zal je nog een keer op het hoofd van je vijand springen voor meer schade, dit kan je een paar keer achter elkaar doen zodat je meer schade doet aan je tegenstanders. Buiten het bekende springen kun je ook speciale aanvallen gebruiken, genaamd Bros. attacks zoals de schildjes gooien zoals je misschien wel kent van Mario Kart of Super Mario Bros. wanneer je een Koopa Troopa sloopt. Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om Trio attacks uit te voeren, deze doe je dan samen met Mario, Luigi en Paper Mario. Dit doe je door bijvoorbeeld een grote kartonnen hamer te gebruiken om jouw vijand plat te slaan, vervolgens verschijnt er een schermpje waarin jij tegen jouw platte vijand die tegen de muur plakt moet squashen om schade aan te richten. Het is hierbij belangrijk dat je niet mist, als je mist doe je namelijk niet erg veel meer schade met jouw Trio attack. Jouw speciale aanvallen kosten ability punten, als deze op zijn kun je alleen nog maar op je vijanden springen. Er zijn speciale doosjes die in de lucht vliegen, verspreid in de game, die jouw levens- en ability punten weer helemaal aanvullen. Je hebt daarnaast ook items die hetzelfde doen, denk bijvoorbeeld aan de oude vertrouwde rode paddenstoel, die jouw levenspunten zal vullen.

Papercraft Mario

Het spel heeft verschillende bazen die andere tactieken gebruiken dan normale tegenstanders, ook zullen zij verschillende gevechtsstages hebben waarin jij bijvoorbeeld opeens moet gaan wegrennen omdat er een vleesetende plant achter je aan holt. Deze gevechten kunnen best wel spannend aflopen omdat de bazen veel schade toe richten aan jouw helden en je niet precies weet of de baas bijna dood is. Neem jij de gok door proberen de aanvallen te ontwijken en spring je nog een keer op zijn kop, of sla je toch liever je beurt over door je levenspunten bij te vullen?

In de wereld zullen er ook een aantal items gedropt worden waardoor jij jouw gear kan verbeteren. Nieuwe schoenen of een broek bijvoorbeeld. Deze kunnen in verschillende vormen komen waardoor een broek misschien meer levenspunten heeft, maar de andere broek er voor zorgt dat jij meer schade kan aanrichten aan jouw vijanden. Dit zijn we wel bekend van andere RPG’s.

Zo zijn er verschillende tactieken om jouw vijanden af te maken en kun jij ook jouw Amiibo’s gebruiken. Helaas heb ik er geen en kon ik deze functie niet testen. Al met al is de gameplay verre van saai met verschillende gevechten, mini-games en dingen die er te doen zijn in de wereld.

Het spel ziet er werkelijk fantastisch uit op de 3DS, ik was verbaasd over de mooie visuals die de game met zich mee bracht, ook het 3D is prachtig verwerkt in deze game waardoor het spel een mooie diepte heeft en jouw mooie effecten geeft in de filmpjes.

visuals Paper jam bros

Natuurlijk zit de nodige humor ook weer in deze game! Prachtig! Een papiertje opsluiten achter tralies heeft weinig zin.

Peach en Peach

Peach ontsnapt!

Geluid

Het geluid en muziek in deze game is zoals bekend bij de Mario games. De bekende sound effects zijn natuurlijk weer in volle gang aanwezig wanneer iemand springt, of de bekende bliepjes tijdens de conversaties. Ook de muziek klinkt heel erg bekend, toch zijn de soundtracks een beetje aangepast, maar zodanig aangepast dat het nog steeds nostalgisch klinkt en tegelijkertijd een nieuw en fris gevoel geeft. Soms praten de characters ook, Peach schreeuwt bijvoorbeeld “MARIO” uit wanneer ze gekidnapt wordt, Mario en Luigi praten beide in het Italiaans wanneer ze een gesprek aangaan met andere personages. Dit vond ik persoonlijk wel een leuke toevoeging, maar jammer dat het hierbij gebleven is, Voice acting zou een leuke toevoeging zijn geweest die de toffe characters in de game nog levendiger zou hebben gemaakt.

Deze Mario & Luigi game is een must have voor alle 3DS bezitters die fan zijn van Mario of graag een RPG game spelen, het heeft van beide werelden genoeg elementen om vollop te genieten van de game. Alhoewel er niet echt vernieuwingen aanwezig zijn in de game is het toch weer een frisse Mario game naar mijn gevoel.

+ Mooie 3D weergave
+ Veel humor aanwezig
+ bekende soundtracks