• Siege op woensdag wat speel jij? Siege Ubisoft Lan
    2 weken ago
  • All geared up! Wat is jouw favoriete game merchandise? inthegame
    3 weken ago

Review: Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Mario + rabbids

Mario + Rabbids is in eerste instantie een vreemde combinatie. Twee compleet verschillende werelden die zich samen voegen in een Nintendo Switch exclusive met compleet nieuwe manieren van gameplay als het aankomt op een Mario game. Hoe pakt dit zich uit?

Eerlijk is eerlijk, maar na het spelen van deze titel vraag je je misschien af waarom deze combinatie niet eerder heeft plaatsgevonden. Alhoewel het heel erg raar lijkt in het begin is het een match made in heaven lijkt het wel. De twee compleet botsende werelden die samenkomen in The Mushroom Kingdom zijn ontzettend gaaf gemaakt en het speelt heerlijk. De game zit boordevol met domme Rabbids humor en de combinatie van Rabbids en personages uit het Mario universum zijn zeer interessant en geniaal uitgewerkt.

peach met snor

Mario + Rabbids is niet voor iedereen weggelegd. 80% van de game ben je namelijk bezig met strategische turn-based gevechten waarin jij alle vijanden moet verslaan, een X aantal vijanden moet verslaan of een bepaald punt in het slachtveld moet bereiken. Meestal ligt dit punt ver achter een linie van genadeloze Rabbids.

Net als iedere game begint het heel eenvoudig, maar de moeilijkheidsgraad wordt al snel opgeschroeft in deze titel. Al snel vecht je tegen Rabbids van groter formaat en zul je mini-bazen moeten verslaan om uiteindelijk bij de stage-finale het op te nemen tegen een grotere baas. Al deze gevechten spelen stuk voor stuk een beetje anders door de map-indeling, verschillende soorten vijanden en handicaps die in jouw voordeel en nadeel kunnen werken. In sommige gevechten zal Chain Chomp namelijk aanwezig zijn. Iedere keer zodra jouw beurt is afgelopen zal Chain Chomp naar de dichts-bijzijnde personage stuiteren om hem/haar toe te takelen. Ongeacht of het jouw personage is, of die van de vijand.

Er zijn een hoop dingen waar je rekening mee moet houden tijdens een gevecht. Een hoop factoren kunnen namelijk de wending van een gevecht totaal omkeren. Personages op hoge gronden doen namelijk meer schade toe aan personages op lage gronden. Als je wordt geraakt door een wapen met speciale bonussen kan het voorkomen dat je extra schade oploopt door bijvoorbeeld verbranding. Je personage gaat dan wilde weg rondrennen totdat zijn achterwerk niet meer in brand staat. Het kan hierbij en bij vele andere bonussen voorkomen dat jij of een andere personage niet meer schuilt achter een muur, waardoor je kwetsbaar bent voor aanvallen.

Mario + Rabbids

Puzzels ontbreken niet

De andere 20% van de tijd ben je bezig met puzzelen en zoeken naar geheimen in de speelwereld. Bijna ieder pad wordt aangegeven door pijlen en muntjes, maar als je bij bepaalde punten even iets langer blijft stilstaan zie je misschien nog iets anders. De game heeft namelijk behoorlijk wat verborgen paden met aan het einde van zo’n pad een kist met loot, of een kleine puzzel. Zo’n puzzel kan bestaan uit het binnen een bepaalde tijd verzamelen van rode muntjes, zoals we vaker zien in een Mario game.

De puzzels zijn over het algemeen vrij simpel. Na een keer oefenen zie je wel een pad die je moet nemen om de muntjes binnen de tijd te collecteren. Echter, is er een klein probleempje wat er voor zorgt dat de puzzels lastiger zijn dan dat ze er uit zien. Je speelt namelijk niet als Mario, maar als als het kleine robotje dat dient als gids tijdens je playthrough. Deze automatische stofzuiger lijkt het wel zorgt er meerdere keren voor dat ik helemaal scheef loop zodat het lijkt alsof Mario iets te veel gezopen heeft.

Buiten dit kleine irritatiepuntje is er maar weinig wat ik kan aanmerken aan deze game.

Mario + Rabbids

Scheikunde in een game wereld

Het mengen van een stofje met een ander stofje zorgt voor een chemische reactie. Zo ook in Mario + Rabbids. Iedere combinatie zorgt wel voor een vreemde uitkomst die aan de andere kant erg interessant is en een beetje bekend, maar ook een beetje vernieuwend. Neem een voorbeeld aan deze creatie hier beneden:

Donkey Kong Rabbid

Rabbid Kong

In één oog opslag zie je duidelijk wat hier gebeurd is. Donkey Kong werd samengevoegd met een Rabbid. Dit zorgt voor een interessant gevecht tijdens de boss stage van de eerste wereld. Throwback naar de Early Days waarin Mario het al opnam tegen Donkey Kong. De game kent tientallen van deze vreemde chemische reacties waar zeer interessante wezens uit voort komen. Na iedere creatie vraag je je af wat de volgende zal worden. Al deze creaties delen ook een beetje de karakter eigenschappen van beide werelden. Zo houdt Rabbid Kong net als Donkey Kong erg veel van bananen, maar heeft hij ook de onnozelheid en humor van de Rabbids.

Niet alleen in personages komt dit erg mooi naar voren, maar ook in de speelwereld. Zo baan je je weg door een level waarop je plotseling in je ooghoek een reuze toiletpot ziet op de achtergrond, ergens middenin The Mushroom Kingdom. Overal om je heen zijn Rabbids bezig met onnozele activiteiten zoals springen op een reuze spons of elkaar hangend aan een paal te slaan in het gezicht.

mario + rabbids

Al met al ziet het er prachtig uit. De gezichtsuitdrukkingen van de domme Rabbids en de animaties tijdens de gevechten zijn ontzettend mooi gemaakt.

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik positief verrast ben door Mario + Rabbids. De samenvoeging van deze twee werelden voelt natuurlijk aan en pakt zeer mooi uit. De automatische stofzuiger voelt in gameplay wat overbodig aan, maar gelukkig is het niet storend genoeg om af te zien van de extra puzzels. Ondanks dat de game vooral een tactisch spelletje is zit het vol met humor en kleurrijke omgevingen zodat de game eigenlijk wel voor iedereen geschikt is. Mocht je niet zo goed zijn in het hele tactische gedoe is er een easy mode beschikbaar die de gevechten een stuk makkelijker zou maken. Ondanks deze easy mode kun je niet alle mechanics simpelweg negeren. Dit zou namelijk de gehele sfeer van de game bederven als je er zonder enige moeite door heen kon wandelen door middel van de easy mode.

Een MUST HAVE voor Nintendo Switch spelers!

+
 Vertrouwd, maar toch nieuw