Review: Mass Effect: Andromeda zo slecht kan het toch niet zijn?

Helaas, alles wat je hebt gehoord en sommige ook gezien hebben is waar. Mass Effect: Andromeda is buggy, met grote regelmaat onlogische animaties en gezichtsuitdrukking die nog slechter zijn dan deeltje 1. Een gesprek van mijn pathfinder in de Sam node met een ancient AI heeft hilarische gameplay gegeven. Hoofden die compleet de verkeerde kant op staan, lipsync die niet altijd juist is.  Emoties zijn vrijwel nooit af te lezen van gezichten of houding van het lichaam. Het oogt pijnlijk oud en rukt je ook met regelmaat uit je game. Bioware heeft zeker Concessies gedaan om een game van deze omvang te kunnen maken. Als we het vergelijken met  eerdere uitgebrachte delen dan is dit wel qua AI en interactie een gigantische fall back. Wat is er gebeurd dat BioWare deze leipe shit niet fixt in een game als Mass Effect: Andromeda voor de release van de game.

Mass Effect: Andromeda is gelukkig niet lelijk, hoewel veel assets je bekend voor zullen komen, ondanks dat de game zich in een andere universum afspeelt. Kan het naast de bugs en glitches best plezierig zijn. Helaas word je hier met regelmaat op gewezen door personages, om de haverklap hoor je “Amazing!” of uiten ze verbijstering. Is natuurlijk te wijten aan slecht schrijfwerk.

Actie in Mass Effect: Andromeda een beetje te doen?

Al sinds Mass Effect 2 is het tactische element los gelaten door BioWare, Andromeda gaat full action-game. Natuurlijk kun je je companions wel vertellen waar ze moeten staan en ze laten hergroeperen, Maar op normal en hard is dit eigenlijk niet nodig. Je bent dus zelf het grootste gedeelte aan het knallen en dekking aan het zoeken zoeken, je companions doen hun ding wel.

Een ander Aspect van de actie zijn de gedeeltes dat je aan het rond scheuren bent in de Nomad. Actie is een groot woord want anders dan je 6 banden heb je geen wapen er op zitten. Dus als overrijden je verveeld zul je toch echt uit moeten stappen wat overigens zonder animatie verloopt. Toch is het best vaak spectaculair om rond te schuren met de nomad. De zes wielen bewegen onafhankelijk van elkaar, de physics die hier bij horen zien er uit om door een ringetje te halen. Hij is te gebruiken als een 4×4 en als AWD. Die all wheel drive voelt verrassend goed aan. Het is een prima tijd verdrijf naast het reguliere missie werk. het verkennen met de Nomad ziet er dan zo uit.

Betreffende de RPG-elementen is Mass Effect Andromeda Grootser en uitgebreider dan de voorgaande delen bij elkaar. De lading side quests en Customization mogelijkheden die je naar je kop krijgt lijken eindeloos.
Je teamgenoten geven je ook genoeg shit om te doen en elke planeet die je kunt koloniseren (en waar je dus met je Nomad kunt rond scheuren) biedt een keur aan opdrachten en collectibles, de bewoners van de Nexus, weten je ook goed bezig te houden en dan is er nog de Multiplayer die weer direct verband houdt met de single player.

Ook het Crafting systeem van Mass Effect: Andromeda is indrukwekkend. Op de Tempest (je thuisbasis) heb je een R&D computer waar je onder andere Armor, Wapens en upgrades kunt onderzoeken. Dat doe je met de punten die je scoort als je shit scant. De onderzochte items kan je daarna maken met de vele resources die je scoort op missions en planeten en ergens in het Helus system.

BioWare kan meesterlijke verhalen vertellen, Mass Effect: Andromeda moet dan toch goed zijn?

BioWare is inderdaad geen slechte verhalenverteller, dat hebben ze ook wel meerdere keren bewezen. Maar voor Mass Effect Andromeda komen ze niet echt in de buurt van Deel 1 & 2. Het duurt even voor dat de verhaal lijn verrassend wordt en er komen vele elementen naar voren die in voorgaande delen beter gedaan zijn.
Hou er zeker rekening mee dat Mass Effect: andromeda niet de Mass Effect is waar je op had gehoopt. De game wordt beter naarmate je verder komt in het spel maar de belabberde gezichts animaties en matige schrijfwerk verstoren wel je beleving.

+ Technisch goede graphics
+ Veel te doen, genoeg content
+ Goed geanimeerde cutscenes