Review: Master X Master (MXM)

mxm

Master X Master is een gloednieuwe MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) van NCSoft. De game is in stijl erg vergelijkbaar met andere bekende MOBA’s zoals League of Legends en Heroes of the Storm, maar toch erg uniek in zijn genre. In deze review lees je onder andere waarom dat zo is.

De meeste MOBA’s bevatten de welbekende 5 VS 5 game mode en meestal ook een 3 VS 3 game mode. MXM wijkt niet af van deze welbekende MOBA formule, maar biedt naast deze traditionele modi, ook nog wat andere gameplay mogelijkheden. Een sterke gelijkenis met Heroes of the Storm (Blizzard’s MOBA) is dat deze game gebruikt maakt van een rooster aan speelbare characters uit andere games van dezelfde uitgever. Zo heb je MXM de keuze uit speelbare characters uit Guild Wars 2, Lineage, Blade & Soul, AION, en Wildstar.

Master X Master

Strategie op een nieuw niveau

Verder bordurend op de speelbare characters in deze game ‘Masters’ genoemd blijft het niet bij slechts één personage die je per game kunt spelen. Aan het begin van een ronde, zowel PVP als (Co-op) PVE mag je twee personages kiezen. Tijdens het spelen kun je gemakkelijk switchen tussen beide personages met behulp van de scroll-wheel op je muis. De personages hebben allebei hun eigen healthbar en abilities met eigen cooldowns. Dit is dus heel handig om te ontsnappen. Ben je bijna dood, verander snel van personage en probeer weg te komen voordat de vijand de laatste lucht uit je longen slaat.

mxm

Mede dankzij dit systeem is het mogelijk om een berg van verschillende combinaties samen te stellen met verschillende Masters. Neem bijvoorbeeld een snelle Master met veel damage om veel schade toe te brengen en swap snel naar je Master die veel damage kan incasseren zodra meer vijanden jou willen aan gaan vallen. Wil je lekker veel damage er uit pompen om binnen een vlaag een of meerdere vijanden om te leggen met sterke abilities of ultimates? Dat kan natuurlijk ook! Het is daarbij wel opletten geblazen. Slaag je er niet in om met jouw twee sterke personages iemand af te maken, is de kans groot dat je zelf het loodje legt. Ik heb hier slechts twee mogelijke scenario’s beschreven, maar je kunt je misschien wel voorstellen dat er een tal aan verschillende strategieën mogelijk zijn in de verschillende game modi.

Het ontwikkelen van jouw Master tijdens het spelen gaat ongeveer zoals je gewend bent van MOBA’s. Zodra je een leven omhoog gaat mag je één van je skills upgraden en in je basis kan je na elke level-up verschillende passieve stats upgraden zoals meer health, meer ability damage, meer passieve damage enzovoorts.

Geforceerde fast-paced gameplay

De klassieke 5 VS 5 mode zoals je ze gewend bent is ook beschikbaar in MXM. Uiteraard is deze niet hetzelfde als alle andere maar maakt de game gebruik van verschillende dingen in de map die de wending van game kunnen bepalen. Zo zijn er op de top en bottom lane een soort van shrines te vinden waar twee wachters voor staan. Versla de wachters, verover de shrine en je zult een sterke unit krijgen die richting de vijandelijke toren marcheert om deze te slopen. Daarnaast zal er een meter boven in je UI opvullen tijdens de ronde. Zodra deze vol is verschijnt er een Titan op je base. Deze marcheert via de middle lane richting de vijandelijke basis en valt alles aan wat op zijn pad komt. Heel waarschijnlijk zullen beide teams op ongeveer hetzelfde moment een Titan krijgen, zorg er dus voor dat jouw Titan de vijandelijke Titan overleeft zodat jouw Titan vrolijk zijn weg kan vervolgen naar de vijandelijke basis.

MXM

Er zijn nog een aantal monsters in de jungle die er voor kunnen zorgen dat jouw team wat meer voordelen krijgt, of snellere Titans. Dit maakt de 5 VS 5 al met al een veel snellere game mode dan dat je misschien gewend bent van onder andere League of Legends. Maar het is bij MXM ook niet mogelijk om een 5 VS 5 game mode te spelen die langer duurt dan 25 minuten. Na 25 minuten in-game eindigt het spel en wint het team met de meeste punten, vernietig je de vijandelijke basis, genaamd Titan Core, dan is het spel ook afgelopen, en wint het team waarvan de Titan Core nog intact is.

In mijn ogen is het zeer jammer dat de game al eindigt na 25 minuten. Ik heb namelijk mee gemaakt dat de game pas spannend begint te worden rond de 23 minuten. Dan heb je vervolgens nog maar 2 minuten om zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen om te winnen. Hier bij veranderd het tactische aspect van de game en ga je over na een playstyle waarbij je zoveel mogelijk last-minute punten probeert te verzamelen in plaats van je team bij elkaar  te roepen om een final push in te zetten richten de vijandelijke basis.

Meer MOBA in je MOBA

Multiplayer Online Battle Arena dus, maar wat houdt dit in? Want als ik denk aan een Battle Arena dan denk ik meer aan een gladiatorengevecht dan aan een game als MXM, LoL en HoTS. Gelukkig heeft MXM hier een antwoord op bedacht. Dat is de 3 VS 3 mode. In deze mode word je in een kleine map gezet met twee andere spelers en neem je het op tegen een team van drie spelers. De map heeft een aantal kleine obstakels en wat power-ups die af en toe spawnen, maar buiten dat is het gewoon hakken en zagen op je vijanden. Heel simpel maar heel erg vermakelijk (als je in het winnende team zit).

MXM 3v3

Story mode

Een van de weinige, als niet de enige MOBA (zover ik weet) met een story mode! Deze kun je samen spelen, of alleen. De story op zich is niet zo heel erg boeiend eigenlijk,maar de gameplay is wel een leuke afwisselingen van de hectische PVP potjes. Daarnaast is dit een uitstekende mode om te oefenen met verschillende Masters. Welke abilities hebben ze, hoe werken ze en met welke andere Master(s) kan ik deze goed combineren? De gameplay in de story mode voelt een beetje aan als Diablo, maar dan een erg uitgedunde versie hiervan. Tussen de multiplayer matches in, is dit een leuke afwisseling. Je krijgt ook nog wat beloningen voor het spelen van een stage in de story mode.

mxm

Master X Master is een prima MOBA met een aantal features die zeer welkom zijn in de genre. Deze zorgen voor een afwisselende gameplay, maar ook voor nieuwe manier van tactiek die elke game kan veranderen. Je kunt zowel je eigen tactiek aanpassen, maar moet ook alert zijn op wat voor tactiek de tegenstander gebruikt. De story mode is een leuke afwisselingen en een ideale time filler voor de momenten waarop jouw teammate “even” naar de wc gaat. De 3 VS 3 mode is een action-filled slagveld waar de term MOBA optimaal vervuld wordt.

mxm victory

Helaas kent de game ook wat mindere aspecten. Zo is er een main menu, waarin je vrij kunt ronddwalen, wat wel grappig is om tijd te doden tijdens het wachten op jouw team. Maar dit menu, of deze hub is helemaal volgepropt met vendors en andere zaken waardoor je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Allemaal verschillende currency, verschillende items die je kunt gebruiken voor andere items en materialen die je weer kunt gebruiken voor deze items, die weer te gebruiken zijn voor andere items. Snap je het nog? Al deze extra rommel had wat mij betreft veel makkelijker gekund, geen idee hoe, maar in ieder geval niet op deze manier. Tot slot hebben we nog de maximale speelbaar van 25 minuten in de 5 VS 5 mode, die of optioneel moet worden voor spelers die weinig tijd hebben, of gewoon helemaal er uit moet worden gehaald. Gelukkig is de game pas verschenen, genoeg ruimte voor perfectie!

+
 BA is terug in MOBA
+ WASD movement