Review: Masters of Anima – Een mooie verrassing

Masters of Anima

Toen wij de vraag kregen op welk platform wij de nieuwe Masters of Anima game wilde spelen, wist ik al gauw het antwoord. Na een beetje research over de game was ik van mening dat deze titel het beste te spelen zou zijn op de Nintendo Switch, hieruit blijkt wederom dat ik meestal wel gelijk heb! Lees wat ik van deze game vond in onze review!

Focus Home Interactive is een studio die vaak gedurfde acties maakt die meestal wel goed uitpakken, Masters of Anima is één van deze actie. De game werd al direct vergeleken met Pikmin. wat dan ook weer een vrij gewilde game is. Anime labeled zichzelf als een avonturenspel, en dat is het zeker! De game maakt gebruik van een isometrisch kijkperspectief, iets wat we tegenwoordig vaker zien, denk aan games als Lost Sphear of het oudere Diablo! Dit houdt in dat jij vanaf schuin-bovenaf jouw personage zal besturen. Dit is ook één van de grote redenen dat ik de game op de Switch wilde spelen, dit en het feit dat je de game mee kan nemen in de trein of naar je vrienden. Bekijk hier beneden even een korte trailer die de titel introduceert.

Guardians of the Galaxy

Jij speelt als Otto, die zijn examen tot ‘Shaper’ moet gaan halen. Jouw verloofde, Ana, is al een Master Shaper en zij heeft ook veel invloed gehad op het feit dat jij er ook één moet worden. Otto zelf is niet zo heel enthousiast over het hele gedoe, maar zal alles doen voor degene waar hij van houd. Iets wat mij vrijwel direct opviel, was de voice-acting. Voor een game met dit prijskaartje was ik sterk verbaasd. Humor is ook niet te missen; Otto zijn stem, accent en woordenkeus zorgen er soms voor dat je in een deuk ligt. Zo was er bijvoorbeeld een moment waarop ik niet genoeg energie (Anima) had om iets te doen, Otto vond het dan ook leuk om je eraan te herrineren: ”You need more Anima, you muppet!”.

Maar goed, nu vragen jullie je waarschijnlijk af, wat in de wereld is Anima? Dit is in feite een vorm van magie, eentje die de Shapers dus kunnen beïnvloeden. Met deze magische energie kan jij guardians oproepen, dezen doen alles wat jij van ze verlangt. Krijg geen verkeerde gedachten, ze zijn vooral handig voor het verslaan van je vijanden, oplossen van puzzels en verschuiven van zware rotsen. Weg met die verkeerde gedachten dus, jij viespeuk. Otto gaat maar gauw zijn examen doen en haalt deze al gauw. Gezien jouw ‘leraar’ zelf ook op tijd wil zijn voor zijn lunch, skippen jullie de gebruikelijke tekst. Na deze test valt alles uitéén…

kwaadaardige Golems beginnen de tempel aan te vallen en jij word uit elkaar getrokken met de oude grompot. Na dat jij jezelf, met behulp van je guardians een baan naar huis bouwt, wordt Ana ontvoert door Zahr. Nu is het dus aan jouw om er alles aan te doen je geliefde terug te krijgen in je armen, maar hoe? Door de wereld af te reizen natuurlijk! Persoonlijk vond ik het een simpel, smakelijk en goed-opgebouwd verhaal met veel humor en emotie. De cinematics waren mooi gemaakt en ook zo kwamen delen van het verhaal goed naar buiten zonder dat je veel beweging zag, omdat deze cinematics in een soort levend artwork book werd geanimeerd.

masters of anima

Al die mooie kleurtjes \o/

De sfeer in Masters of Anima is erg op te merken aan het gebruik van verschillende kleuren. De kwaadaardige golems zijn vooral rood en jouw guardians weer meer groen-blauwig. De omgeving veranderd constant en door het contrast ziet alles er lekker esthetisch en strak uit. De manier waarop je jouw guardians ziet groeien door de game heen geeft een goed gevoel van prestatie en voldaanheid. Alhoewel progressie op bepaalde stukken iets dieper had gekund is dit voor het prijskaartje van de game eigenlijk al meer dan je zou verwachten. Vooral voor de Nintendo Switch, waarop een gemiddelde game duurder dan veertig Euro is. In het begin zit je nog vast aan je Protector Guardians, deze dragen een bijl en schild en kunnen de basis goed overbrengen naar de speler. Je kan ze volledig bedienen zoals jij het wilt, je kan bepaalde groepen selecteren en die op andere plekken zetten terwijl je groep 2 een vijand laat slopen.

Hier word de game heel strategisch op een goede manier, vaak moet je snel denken en je Guardians goed blijven verplaatsen als je ze levend wilt houden. Er is niet overal genoeg Anima te vinden dus je kan niet zomaar ongelimiteerd een legertje blijven summonen. De balans hierin is wederom verrassend goed! Uiteindelijk speel je ook Sentinels vrij, die met een pijl-en-boog rondrennen. Ook kan je bijvoorbeeld Keepers unlocken, deze zuigen Otto zijn Anima op en doen daarvoor in de plaats hoge damage. Jij moet bij elk gevecht voor jezelf kiezen welke Guardians jij oproept en hoeveel, waar je ze plaatst en voor hoelang en ga zo maar door. Otto heeft zelf ook wat trucjes in zijn mouw verstopt en ook voor hem kan je skills vrijspelen. Eén van de eerste die ik vrij speelde was het wegrollen van gevaar. Maar Otto heeft ook skills die zijn leger kunnen boosten voor een korte periode, zo zorgt de game ervoor dat jij goed blijft samenspelen met je legertje.

Tijd is belangrijk aangezien bosses een rage-bar hebben. Als de tijd voorbij zijn de bosses bijna niet meer te stoppen. Een handige tactiek als ik mijn Guardians snel ergens weg wilde hebben, was om alle acties te stoppen en ze direct terug te roepen met de B knop. Of om ze je te laten volgen en even een rondje te sprinten. In elk gevecht moet je rekening houden met een miljoen dingen en dit zorgt voor een goede uitdaging, iets wat veel gamers missen dezer dagen.

masters of anima

Voor de prijs van twintig Euro is Masters of Anima de game om op te pikken voor de Nintendo Switch. Hij is ook te spelen op de PS4, XBox One en PC, mocht je hier meer baat bij hebben! De performance van de game is fantastisch en alles liep vloeiend in beiden docked en handheld mode. Grafisch is de game een plaatje en maakt hij goed gebruik van kleuren, contrast en enemy design. Het gevoel dat je krijgt als jij met jouw legertje een tactiek bedenkt die werkt, of juist snel handelt in nauwe situaties, is voldaan! Boss gevechten zijn lekker uitdagend en er zijn genoeg puzzels om op te lossen. De voice-acting was verrassend goed en ook de verhaallijn zat vol humor, emotie en coole cinematics. Al met al heb ik allang niet meer zo’n verfrissende game gespeeld en ik raad hem iedereen aan. Het isometrisch perspectief is niet voor iedereen, maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, ik persoonlijk vond het supergoed bij de game passen.

• Geweldig vloeiende graphics en performance
  • Genoeg content en verhaal
  • Leuke personages