Review: Metroid: Samus Returns

Nintendo’s booth babe Samus Aran komt na een lange tijd terug op de 3DS om alles overhoop te schieten. Hoe vloeiend dit gaat zullen we eens onder de loep moeten nemen om te kijken of Metroid: Samus Returns ook echt voldoet aan de eisen die gesteld worden aan deze franchise.

In het eerste deel van Metroid komt Samus Aran oog in oog met de metroids en Mother Brain. Eenmaal verslagen denkt de intergalaxtische federatie dat ze voor eeuwig klaar zijn met de metroids. Dacht het dus niet hè! Een poos later ontdekt de federatie een nieuwe planeet met daarop ja hoor, metroids. Aangezien de metroids een grote bedreiging vormen voor het universum wordt onze toekomstige bounty hunter Samus naar de planeet gestuurd om de metroids te vernietigen.

Verhaal? Daar doen we niet aan

Metroid: Samus Returns is een remake van Metroid II, Dat betekent dat er vrij weinig verhaal is om te vertellen. Er vindt alleen een introductie plaats over het einde van Metroid I en waarom samus naar een nieuwe planeet wordt gestuurd. Als je dus iemand bent die van een stevig goed verhaal houdt, dan zoek maar gerust even verder. Metroid Samus Returns gaat volledig om het ontdekken en neerknallen van al het rare alien tuig dat zich op de planeet bevind.
En daar is helemaal niets mis mee. Samus Returns gaat terug naar zijn roots en heeft een heleboel leuke twists gekregen. Zo is er nu de mogelijkheid om in 360 graden om Samus heen te schieten, het lijkt een kleine aanpassing. Maar het zorgt ervoor dat de game heerlijk wegspeelt.

Als je bekend bent met de vorige metroid games dan zal Metroid Samus Returns al snel bekend aanvoelen. Het spel speelt lekker snel, loopt vloeiend en gaat je meerdere malen op de zenuwen werken. De moeilijkheidsgraat is geen lachertje, maar dat is dan ook te verwachten van een metroid game. Dit gebeurd trouwens allemaal in 2D! Ook weer iets waar metroidvania hun stempel op gezet heeft. Het grote voordeel van 2D is dat je niet weet wat je te wachten staat. vijanden kunnen opeens in je gezicht komen, of je trapt juist in een keiharde val.
Het hoofddoel van het spel is om tijdens het verkennen van de gebieden metroids op te sporen en te doden. Hiermee verzamel je hun DNA waar je vervolgens via een standbeeld weer nieuwe gebieden mee kunt vrijspelen. Voordat je iedere metroid gevonden hebt, zal je waarschijnlijk wel al het hele gebied een paar keer hebben gezien. Sommige metroids zitten namelijk heel moeilijk verstopt. Maar ook dit kan omzeild worden door naar het standbeeld te gaan. Indien je de laatste paar metroid niet kan vinden worden ze door het standbeeld weergegeven op de map.

Er zijn verschillende nieuwe power ups beschikbaar in de remake, zoals Power Bombs en Super Missiles. Maar de meeste aangename verrassingen zijn de Aeion abilities. Dit zijn krachten die verschillende voordelen opleveren zolang je er de energie voor hebt. Scan Pulse scant bijvoorbeeld de omgeving om je heen en vult zo de kaart op het onderste scherm van je Nintendo 3DS aan. Ook toont het waar zich vernietigbare blokken bevinden. Of de lightning armor waardoor je melee attack sterker wordt en je minder schade neemt van vijanden. De krachten vormen een aangename toevoeging aan Samus’ arsenaal en maakt het verkennen een stuk leuker.

Te weinig knoppen

Hoe goed deze spelstructuur ook is, een aantal problemen weten zeker in het begin van de game te ergeren. Zo wordt het al snel pijnlijk duidelijk dat de 3DS over te weinig knoppen beschikt om de steeds uitgebreider wordende move-set van Samus onder te verdelen. Je bent afwisselend verschillende knoppen aan het indrukken en via de vierpuntdruktoets of het touchscreen van de handheld tussen wapens en speciale moves aan het wisselen. Zeker in de eerste pakweg vijf tot acht uur druk je regelmatig op een foute knop of ben je in een moment van stress tegenover een snelle vijand aan het sukkelen om de juiste ammunitie te gebruiken. Ook de manier waarop je je wapen richt vergt gewenning: wil je niet recht vooruit schieten maar echt richten, dan moet je de linkerschouderknop indrukken en even stilstaan om je vizier de juiste richting op te sturen. De joystick op de 3DS voelt daarnaast net niet precies genoeg, waardoor Samus tijdens onze speelsessies onbedoeld meerdere malen in giftige poelen viel.
Toen ik tegen de helft van het forse avontuur aanzat, voelden mijn vingers als arnold schwarzenegger in de sportschool. Het vergt even gewenning.

De grafische stijl van Metroid: Samus Returns zal ongetwijfeld verdeling brengen bij de Metroid-fans. De game ziet er namelijk grafisch vrijwel hetzelfde uit als Metroid: Other M, wat voor sommigen de nare nasmaak van die game weer oproept. Toch valt er weinig over te zeggen want Samus Returns ziet er gewoonweg goed uit. Samus’ animaties zijn gedetailleerd en de effecten precies goed. Ook in de achtergrond gebeurt vanalles, wat vooral uitspringt als je de 3D inschakelt.

Muziek

De soundtracks in Metroid: Samus Returns laten echter wel wat te wensen over. De franchise staat bekend om zijn vele thema’s, maar daar zie je hier niet veel van terug. De paar indrukwekkende tracks die Samus Returns wel heeft, zijn dan nog eens rechtstreeks uit Metroid Prime overgenomen. Omdat muziek in Metroid een essentieel deel van de ervaring is, is het jammer dat dit onderdeel zo zwak aanwezig is in dit deel.

Eind oordeel

Metroid: Samus Returns is begonnen met een vrij goede start op de 3DS. Er zijn hier en daar een paar verbeterpunten zoals de controles, maar een echte Metroid-fan zal van elke minuut genieten terwijl iemand die nieuw is tot de franchise wellicht moeite zal hebben om echt overtuigd te raken. Al in al zorgt Samus Returns voor een leuke nieuwe ervaring en is zeker het proberen waard.

+
 Mooie graphics en uitblinkende 3D effecten
+ Brede hoeveelheid power-ups