Review: Middle Earth: Shadow of War – Bright Lord

Shadow of War Balrog

Dark Lord, same thing really… Het is weer tijd voor een nieuwe review en dit keer staat Middle Earth in de spotlight! Het directe vervolg van Shadow of Mordor is dan eindelijk gearriveerd en wij mochten hem spelen. Daarom is hier speciaal voor julie: Middle Earth: Shadow of War.

De game waar elke Ork klinkt als een Britse voetbalfan/ relschopper, de game die velen ”Assassin’s Creed, maar leuker” noemde en de game die vrijheid en strategie naar een nieuw level brengt. Shadow of War brengt veel goeds, maar is het de game waar iedereen op hoopte? Om daar achter te komen zal je nog even verder moeten lezen, maar kijk eerst even de launch trailer om een idee te krijgen!

Het gevecht voor Mordor

Shadow of War gaat verder waar Shadow of Mordor stopte. Talion (jij) en Celebrimbor (ook jij) smeden een tweede Ring of Power, met de hoop Sauron aan te kunnen. Deze game tikt wederom het verhaal van Lord of The Rings aan door bijvoorbeeld de Witch King en Gollum naar het verhaal te brengen. Jouw personage voelt nog steeds zo oppervlakkig als in het eerste deel, maar de personages om je heen houden de sfeer stevig vast. Na een tijdje de verhaallijn gevolgd te hebben kreeg Talion toch wel de performance en diepgang waar ik op hoopte. Het verhaal was ook niet zo heel lang, korter dan zijn voorganger. Al met al is de story alsnog langer dan in de meeste andere games.

De sieges voelen nog steeds geweldig en chaotisch, zoals het hoort. Het verhaal is goed, maar Shadow of War focust zich vooral op gameplay, en de game schijnt echt op dat gebied. Wat mij het meeste aansprak aan de personages, was hoe grappig ze zijn. Humor staat zeer zeker op de voorgrond, dat is dubbel aangezien de films juist weer luguber zijn. Orks zijn echt ge-wel-dig grappig. Ze klinken allemaal als Britse relschoppers en hebben de beste one-liners, een flink pluspuntje voor mij.

Shadow of War Gang Orcs

Van vriend tot vijand, en weer beste matties

Het Nemesis-systeem werd in de voorganger al geïntroduceerd. Dit systeem werkte perfect en kwam dit deel dus verbeterd terug. Zodra jij de nieuwe Ring weer terug hebt gepakt van de bad guys, is het tijd om weer je eigen leger op te bouwen. Dit is waar het Nemesis gebeuren te pas komt. Je kan Captains of Commanders bekeren tot de Bright Lord en zo bouw je een eigen hiërarchie op. Je kan orks laten infiltreren om Warlords over te nemen, je eigen orks kunnen je verraden en je de oorlog verklaren, maar ze kunnen ook daarna weer terug naar jou komen. Waar Shadow of War in schijnt, is dat alle orks van een andere stam komen, ze zien er allemaal anders uit en de persoonlijkheden schieten de pan uit. Elke ork heeft ook een zwakte, en iets wat hem bijzonder maakt. Zo heb je orks die zichzelf in hebben gewikkeld met spinnenwebben om immuun tegen vergif te zijn. Maar orks kunnen ook ‘enraged’ worden, als je ze bijvoorbeeld in de fik zet.

Als je een ‘Fortress’ in wilt nemen, zul je je huiswerk moeten doen. Je kan bestuderen welke zwakke plekken er in zo’n kasteeltje zitten, of wat de zwaktes zijn van de captains, commanders of de Warlord. Als je de aanval opent, dan moet je bepaalde punten overnemen, als dit allemaal gelukt is, dan kan je door naar de grote kamer. Het is één grote chaos en zo voelt het ook. In de grote zaal is het aan jou en jouw legertje om de Overlord te verslaan. Zo kan het ook zijn, dat je een Fortress moet verdedigen. Dit is naar mijn beleving de beste gameplay die ik in een tijdje heb gehad.

Shadow of War Siege

Vaardigheden

Om je een weg door Shadow of War te banen, heb je skill points nodig om je vaardigheden te trainen. Ook kan je wapens en armor upgraden. Je hebt bijvoorbeeld een vaardigheid waarmee je meer pijlen bij kan dragen, of op een kampvuur kan springen om een grote explosie te veroorzaken. Ook heb je sub-skills, die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de bonus van je skill word uitgebreid. Iets wat ik persoonlijk heel tof vond, waren de mounts. Je kan verschillende beesten overnemen en mounten, en uiteindelijk zelf summonen. Deze mounts kan je gebruiken voor gevechten, of om te klimmen en stealthen. De mounts waren het grootste pluspuntje in het vaardigheden menu. Er waren ook wel een aantal skills die een beetje overbodig waren, maar over het algemeen vond ik dit systeem erg sterk.

Shadow of War Dragon Mount

Het controversiële…

Veel potentiële spelers werden tegengehouden door maar één ding, en één ding alleen: Lootboxes. Alhoewel ik dit hele punt begrijp, heb ik er zelf niet zo heel veel last van gehad. Ja, het is een pay-to-win aspect, maar het is optioneel. De grind naar het ‘ware einde’ van de game is erg lang, en deze kan je verkorten door de lootboxes te kopen, want hier krijg je zeldzame orks mee om je leger te versterken. Het enige wat mij persoonlijk irriteerde was het feit dat in elk menu wel de optie was om deze lootboxes te kopen, waardoor het een beetje gierig voelt. Al met al vind ik deze manier van geld vangen een no-go, en mag dit van mij veranderd worden. Als ze dit systeem nu volledig optioneel maakte, met weinig ‘reclame’ ervoor, had ik het nog door de vingers kunnen zien, voor nu neem ik dit op in mijn verdict.

Shadow of War Lootboxes

Oeh! Meer kleurtjes!

Een minpuntje van de voorganger van Shadow of War, was dat het kleurenpalet bestond uit bruin, grijs en nog eens bruin. De graphics zelf zijn nog steeds niet de beste uit de tijd, maar door het nieuwe kleurenpalet zet de game er veel beter uit, en veel kleurrijker. Dit helpt ook met het geven van karakter aan de orks. Gebieden zagen er adembenemend uit, of je nu door sneeuw moest, of door een elven-woud, alles zag er top uit! Door dit nieuwe contrast van kleuren kwamen veel details ook beter naar buiten, bij gebied en bij vijanden-design.

Voice-acting was zoals je waarschijnlijk al doorhad, top-notch! De orks waren grappig en sommige juist weer heel bruut. De accenten waren geweldig. Zelfs de ranger klonk wat emotioneler dan in het vorige deel, een grote stap vooruit en eentje die mij vrolijk maakte.

Shadow of War is in alle opzichten een verbetering tegenover Shadow of Mordor. Het kleurenpalet ziet er veel beter uit, de stemmen zijn geweldig goed gedaan en er is meer oog voor detail. De upgrade van het Nemesis-systeem zorgt voor meer afwisseling tussen jouw leger en die van Sauron. Dit is precies hoe een sequel hoort te zijn, een verbetering in elk opzicht. Het grootste nadeel van de game, zat hem in de lootboxes, die voor mij echt een no-go zijn in deze tijd.

+ Goede story met mooie cinematics
+ Heel veel content
+ Nemesis-systeem