SPONSORS

PARTNERS

inThegame kinguin Deals

Battlefield 1 Official soundtrack

Nintendo Switch Announcement Trailer

Categorieën

Review: Mirror’s Edge: Catalyst

Mirror's Edge: Catalyst

De sequel op de welbekende free-running game die acht jaar geleden uit kwam genaamd ”Mirror’s Edge” is hier! Wij nemen jullie mee in de open world in de City of Glass in: Mirror’s Edge: Catalyst!

De hype die ik voor deze game had was groot en DICE heeft zeker weten een goede game gebracht, voor de mensen die niet bekend zijn met Mirror’s Edge… Bekijk hier beneden de trailer!

Zo vrij als een vogel in deze open wereld

Iets wat DICE heel goed gedaan heeft in deze game is het open world aspect. De voorganger van Catalyst voelde meer als een rollercoaster game die veel te gestroomlijnd was, maar dit vervolg geeft jou echt het gevoel wat je moet hebben als een free-runner: vrijheid! De game brengt een grote open wereld waarin je vrij rond kunt rennen, objecten kunt verzamelen en side/main quests kunt beginnen.

In deze wereld voel jij je al stukken vrijer dan in de eerste game. Je kunt ook races doen via bijvoorbeeld Social Play. DICE noemt het zo omdat het een vervanger is voor co-op multiplayer. De mensen die SSX gespeeld hebben weten wat ik hiermee bedoel zonder überhaupt verder te hoeven lezen. Je kunt bijvoorbeeld checkpoint-to-checkpoint races doen waar andere online mensen al een bepaalde tijd hebben neergezet. Het doel is dan om deze tijd te verbeteren. Gezien het feit dat je in deze game een veel vloeiendere run-style hebt dan in de eerste voelt dit erg competitief en leuk!

Mirror's Edge: Catalyst Runner Vision

Iets wat natuurlijk ook bij een open world hoort, is een map die bepaalde objecten, quests of races laat zien, DICE heeft een redelijke goede uitwerking hierop gemaakt. The City of Glass bestaat natuurlijk uit allemaal hoge flatgebouwen en om daar nu een map van te maken is natuurlijk tricky, maar het uiteindelijke resultaat ziet er goed uit.

Bepaalde features die de game bied en die ook in de map te zien zijn:

  • Online andere hun tijden verbeteren bij time trials oftewel races.
  • HUBS waarin je je kunt verschuilen, denk aan The Division.
  • Delivery Missions, Diversion Missions.
  • Side Missions buiten je Main Missions die je skills zullen testen.
  • Een hoop collectables (verzamelobjecten) en Runner Kits.

Mirror's Edge: Catalyst Map

Schieten, wat is dat?

Één ding wat Mirror’s Edge: Catalyst in mijn ogen minder heeft gedaan tegenover zijn voorganger is het combat systeem. In het vorige deel kon je schieten maar het lijkt erop dat Faith dit op heeft gegeven. Alhoewel je een aantal coole kick-moves kunt doen is de combat redelijk lomp en ongemakkelijk in zijn geheel. Dit aspect van de game bevat ook de meeste ‘bugs’. De combat heeft een upgrade systeem net als veel van Faith’s bewegingen zoals skill-rolls enzovoort. Misschien was Faith toch niet zo goed met een pistool als ze dacht?

Kevin Hart Shotgun

Wat dan wel weer cool is aan de combat is het op een vijand neer-springen of kicken vanuit een free-running move of vanuit een dak. Heel veel fans vinden het jammer dat de game geen wapens bevat, ik ook, maar het stoorde me niet zo zeer. De game gaat zich om het free-runnen natuurlijk!

Mirror's Edge: Catalyst Faith

Have a little Faith

De protagonist die jij zult spelen in deze game is Faith Connor, zoals hierboven te zien, is zij een bad-ass meid met een vurige blik. De game heeft main missions waarin je het grote verhaal met Faith zult bespelen maar je kunt ook side quests aangaan. Deze opdrachten hebben meestal niks te maken met de grote lijnen en hebben ook geen enkele diepte qua verhaal, maar ze zijn wel leuk om je skills te testen en dit doen ze meestal ook wel!

Het verhaal in Catalyst heeft wel iets, maar geeft niet de diepte en twists die ik verwacht had, veel was goed te achterhalen en makkelijk te doorzien. Al met al was het verhaal goed te spelen en leuk om te zien ondanks dat het vele malen beter had kunnen zijn. Cinematics waren van goede kwaliteit en de personages hebben meestal wel iets unieks.

Visueel een mooi plaatje

Mirror’s Edge: Catalyst heeft niet de allerhoogste graphics die momenteel te krijgen zijn maar laat een geweldige adembenemend plaatje zien. De graphic settings zijn redelijk lineair, althans voor PC. Wat het vooral een mooi plaatje maakt is niet perse het grafische aspect, maar toch echt de open wereld.

Mirror's Edge: Catalyst View

The City of Glass geeft een super sfeer af naar de speler en heeft echt een unieke wereld met uitspringende kleuren tussen allemaal wit/zwart. Dit maakte voor mij de game een beauty! Scenes waar bijvoorbeeld explosies waren zagen er adembenemend uit en de cinematics zagen er nog veel beter uit.

Mirror's Edge: Catalyst Gif

Verbeteringen tegenover de 2008 game

De game laat een aantal verbeteringen zien. De grootste hiervan zijnde het open wereld idee. Dit was in mijn ogen toch wel de grootste verbetering. De movement in de game voelt vele malen vloeiender en bepaalde bewegingen zijn gewoon vrijer in zijn doen en laten. Ook de melee combat is erop vooruit gegaan, hij is diverser en laat meer opties zien. Wat wel jammer is, is dat de game dus geen wapens heeft. Voor de rest zijn er een aantal kleine verbeteringen zoals het multiplayer aspect dat de game toch wel competitief maakt, en details zoals de map feature.

Conclusie

Mirror’s Edge: Catalyst laat een goede potentie zien en heeft verbeteringen tegenover het eerste deel. Ook al was de story misschien een beetje dull en had hij geen echte diepgang was het wel entertaining. De game laat op een aantal dingen toch nog wel de hype vallen voor mij, maar heeft me goed bezig gehouden. De open wereld was voor mij persoonlijk de beste feature die de game heeft omdat je als free-runner gewoon vrij moet zijn! Al met al vond ik de game leuk om te spelen en zal hij me nog wel even bezig houden.

Pluspunten:
+
Een grote open wereld met veel collectables, missions, races en meer!
+ Een vloeiende combat en movement.
+ Een supermooi grafisch plaatje met een unieke sfeer.
+ Faith is gewoon een bad-ass!

Minpunten:
Upgradesysteem voelde onnodig.
De story was meh. Zat naar mijn gevoel te weinig diepgang en emotie in.
Combat was smoother maar voelde vaak buggy en lomp.

Gerelateerde berichten

Tags

Over: Azari

Profielfoto van Azari

Dit vind je misschien ook leuk...

Spring naar de toolbar