Review: Mordheim City of the Damned

Mordheim

Mordheim City of the damned is de eerste videogame aanpassing van het spel Mordheim, een games workshop’s cult klassieker. Het spel is een turn-based RPG waarin je ten strijde trekt met jouw warband in de meest bloederige en dodelijke schermutselingen. Het spel combineert RPG elementen en snelle tactische gevechten in een tijd aangericht door chaos en rivaliteit waar alleen de sterkste kan overleven. Nadat een komeet neergestort is op Mordheim is de stad veranderd in een angstaanjagend slagveld, Waar rivaliserende warbands strijden voor de controle over belangrijkste wijken van de stad, op zoek naar roem en fortuin door de overname van de zeer waardevolle wyrdstone fragmenten.

Grafisch:
Grafisch ziet het spel er heel gaaf uit. Mooie details als het gaat om de characters en omgeving zo op het eerste oog. Nadat ik enkele uren in het spel zat viel het mij op dat de wereld nogal stil blijft staan. Hiermee bedoel ik te zeggen dat je wel de wind hoort waaien, je ziet hier en daar een vlag wapperen en een blaadje met de wind meegaan, maar toch blijven struiken langs een huis erg statisch. Het doet niet af aan de gameplay maar het maakt het spel wel een stukje minder realistisch. In het main menu zie je hier ook het een en ander in terugkomen. Veel voorwerpen bewegen. Maar iets dieper in de achtergrond hangen dan bijvoorbeeld vlaggen die niet bewegen, iets dat in mijn ogen dan weer anders had gekund.

mordheim

Besturing:
De besturing met toetsenbord en muis is vrij simpel. Niet teveel knopjes maar wel goede functionaliteit. Ook ondersteund het spel een gedeeltelijke controller besturing. Iets wat tegenwoordig steeds vaker voorkomt in de game industrie anno 2015. Zelf heb ik het spel gewoon met toetsenbord en muis gespeeld. Bij iedere actie die jij kunt uitvoeren staat middels een icoontje omschreven welke combinatie jij moet gebruiken om een bepaalde actie uit te voeren. Vandaar dat ik zelf niet naar de controls heb hoeven kijken. Dit heb ik als zeer prettig ervaren.

Geluid:
Het geluid in het menu is in mijn ogen goed opgezet. Past bij de tijd waarin het spel zich afspeelt en brengt je in sferen waarin je zin krijgt om eens lekker ten strijde te gaan en iedereen te vermorzelen wat op je pad komt. Hier kunnen genoeg game ontwikkelaars nog wel een lesje uit leren.

mordheim

Gameplay:
Je neemt controle over een Warband gemaakt van criminelen, schurken, krijgers en dieven uit één van de vier speelbare klassen: Human huurlingen, de Skaven, Zusters van Sigmar en de cultus van de Possessed. Zoals in veel Warhammer videospelletjes, krijg je veel informatie over de klassen en hun geschiedenis, dus als je niet bekend bent met het bordspel uit 1999 waarop het gebaseerd is, krijg je alle informatie die je nodig zou moeten hebben. Er zijn tal van mogelijkheden om jouw ongeregeld stel soldaten aan te passen. Zo kun je onder andere de naam, kleur van je kleding en armor en nog veel meer aanpassen. Dit zal verder geen invloed hebben op de gameplay maar toont voor de gamer een stuk aantrekkelijker.

Naarmate je vordert, zul je meer Wyrdstone verkopen, waardoor je meer cash krijgt voor nieuwe wapens, armour, upgrades en bezweringen te kopen. In Mordheim: City of the Damned, is de dag en nacht cyclus erg van belang, je hebt overdag de tijd om jouw geld te spenderen, maar dit wordt pas in rekening gebracht zodra de nacht valt, als je eht spel zelf speelt zal je in de gaten krijgen dat je hier soms goed bij moet opletten om de juiste keuzes te maken. Het is net zo veel over wegvangen als het gaat over de overwinning; als je niet het geld hebt om jouw Warband te upgraden, zul je nooit in staat zijn om door de meer uitdagende en brute gevechten heen te komen. Genoeg geld is ook belangrijk als het gaat om het betalen van het onderhoud van je schuilplaats en het loon van jouw Warband; Als je dit niet doet zullen ze je in de steek laten en sta je er uiteindelijk alleen voor.

De gameplay in Mordheim: City of the Damned is vergelijkbaar met de turn-based strategie van de Games Workshop bordspellen. Elk lid van jouw Warband heeft een beperkt aantal punten voor zowel offensieve als strategische zetten. Elke actie heeft een kans van slagen of falen dus je zult slim moeten zijn bij je keuzes, of je gaat ontwijken, parryen of slaan. Mordheim is een spel dat gaat om percentages, als een van je teamgenogen gewond raakt heeft dat invloed op het vervolg van je spel en missies. Dat betekend dat je je oorspronkelijke plan zal moeten aanpassen. Terugkomend op het onderwerp van de dag cyclus, tijd heelt alle wonden dus zorg ervoor dat je het slim speelt bij het maken van beslissingen, misschien is die laatste aanval niet het risico waard. Als iemand sterft zul je ze moeten vervangen om verder te kunnen gaan.

(Wij zijn niet de makers van dit filmpje)

Eigen mening:
Persoonlijk ligt Mordheim city of the damned mij niet zo. Hoewel ik dol ben op RPG games moet ik toch bekennen dat dit niet mijn spel is. De mechanics die het spel met zich meebrengen zijn daarentegen wel weer erg tof. Het spel heeft aardig mooie graphics als het gaat om je warband en je dichtstbijzijnde omgeving, maar laat hier en daar toch een steek vallen als het gaat om de afwerking van de omgeving in mijn ogen. De wereld blijft nogal erg stil staan, er zitten weinig voorwerpen in die bewegen. Lijkt in mijn ogen alsof de game nog niet helemaal af is. Voorbeelden hiervan heb ik al eerder in de review benoemd. Ondanks deze minpunten is er ook genoeg positiefs te melden over het spel. Het verhaal en de omgeving kloppen als 1+1=2. Je kan helemaal opgaan in de verhaallijn die de campain met zich meebrengt. Zodra je de mechanics onder de knie hebt zul je merken dat je heel veel kan bereiken met de juiste strategie.

Mordheim city of the damned is sinds 19 november te koop en kost €39,99 in de steam store! Heb jij dit spel gekocht of wil jij het spel kopen? laat het ons weten in de comments.