Review: Moss – Een grote kleinigheid

Moss is een Virtual Reality platformer, exclusief verkrijgbaar voor de Playstation VR. Waar je normaal denkt aan een eerste-perspectief-game voor VR gooit Moss hier wat roet in het eten en mengt het beste van beide werelden in één grote wereld, met een piepklein muisje.

Quill, de ster in dit verhaal is niet alleen in haar avontuur om een geliefde te redden van het kwaad. Ze heeft namelijk jou. Een soort bovennatuurlijke entiteit dat al Quill’s stappen volgt om haar goed in de gaten te houden en te beschermen tegen de gevaren in Moss. Door Quill te besturen met de klassieke besturing zoals we gewend zijn van alle platformers sinds Mario en de bewegingsbesturing van jou als bovennatuurlijk schepsel zal jij jouw doel moeten behalen. Een klus weggelegd voor twee, uitgevoerd door slechts één, is wat deze VR platformer jou geen seconde weerhoudt van alle actie.

Moss

Moss

De wereld waarin jij je begeeft heet Moss. Niet geheel belangrijk, maar zo dat je het even weet. In deze wereld zal je oog-in-oog komen te staan met verschillende gevaren en obstakels die je samen met Quill moet overmeesteren. Team-work is hierbij een sleutel-element. Gelukkig ben je maar in je eentje, dus team-work met jezelf is goed te doen (indien het nog steeds niet duidelijk is; je speelt zowel Quill als de bovennatuurlijke entiteit, de “Reader”). Door het slim uitschakelen van vijanden en puzzels zal je steeds dichter bij jouw doel komen en worden de uitdagingen ook stapsgewijs een beetje moeilijker. Niet getreurd want als je het eventjes niet meer weet zal Quill héél subtiel uitbeelden wat je moet. Dit is niet alleen handig als je slecht bent in ruimtelijke puzzels, maar ook ontzettend schattig om te zien. Indien je een meesterbrein hebt en alle kieren en gaatjes meteen door hebt. Doe jezelf een plezier en wacht een tijdje met het komen tot een oplossing zodat je Quill’s prachtige demonstraties kunt bewonderen.

Prachtige virtuele wereld

De wereld in Moss ziet er daadwerkelijk adembenemend uit. Moss laat niets blijken van de grafische beperkingen die Playstation VR met zich mee zeult en zorgt voor een schitterende weergave van een fictieve wereld. In deze wereld zitten verschillende verzamel objecten verstopt die je soms niet kunt zien in eerste instantie. Met name de kleine rolletjes perkament die een puzzel van mozaïek oplost die je te zijn krijgt op momenten waar het verhaal verteld wordt. Juist door gebruik te maken van de VR en om als het ware om de bocht te kijken zal je deze verzamelobjecten vinden. Nu je weet waar ze liggen hoef je alleen nog maar met Quill op te halen. Dit zijn vaak ook kleine puzzeltjes die mooi zijn weggewerkt in de omgeving.

Moss

Je moet het zelf zien

Echt waar. Alle filmpjes en screenshots doen de game niet ten goede. Ik heb geprobeerd om mooie screenshots te maken op momenten waar ik dacht: “Wow! Dit is echt mooi!” Maar deze zien er echt super slap uit in 2D.

Moss VR

Je zult het in de afbeeldingen namelijk niet terug zien, maar je kunt bijna alle objecten van drie kanten bekijken. De achterkant valt uiteraard af aangezien dit vanuit dit perspectief niet mogelijk is tenzij de Reader zichzelf ook kon verplaatsen. Dit is niet het geval aangezien de enige taak van de Reader is om objecten te manipuleren in de speelwereld. Het geeft in ieder geval een gevoel alsof je als een soort god over een klein wereldje heen kijkt en er mee kunt spelen. Iedereen heeft wel eens een kerstdorpje gezien toch, of in de Droomvlucht gezeten in de Efteling? Zo’n effect, alleen dan kan je dit keer zelf een personage besturen en met verschillende objecten in de wereld spelen. Dat is toch in twee woorden omschreven: Super vet?

Een kinderboek voor jong en oud

Het verhaal wordt al spelend en met kleine pauzes verteld door een plezierige stem die door haar stem te vervormen de stem aan neemt van Quill en alle andere personages die voorkomen. Dit doet je heel erg denken aan de tijden waarop je nog werd voorgelezen door je moeder voor het slapen gaan. Op deze manier werd het verhaal mooi overgebracht door korte pauzes in te lassen waarin je uit het spel werd getrokken om te luisteren naar een kort verhaaltje.

De manier van vertellen is heel erg kinderlijk, maar dit is verre van storend en totaal niet kinderachtig. Op een of andere manier past het perfect bij de sfeer die Moss wilt overbrengen. Een piepklein muisje met een enorm hart in een grote boze wereld. Ze wilt niets liever dan het goede doen en is zelfs bereid om haar leven daarvoor te wagen. Een heldhaftig verhaal, maar niet te somber en precies goed genoeg zodat zowel jong en oud met volle teugen kunnen genieten van dit avontuur.

Moss

Moss is een van de meest meeslepende en prachtige games die ik heb gespeeld via de Playstation VR. En dan neemt Quill het op tegen grote jongens als Skyrim VR en Resident Evil VII! Het is weliswaar een gloednieuwe manier van spelen met alle elementen die we al eens gezien hebben. Samen met een mooi gesmeden verhaal en ontzettend interessante personages, de inbreng van alle immersie die VR te bieden heeft maakt dit een onvergetelijk avontuur. De game is misschien niet heel erg lang, maar de duur voelde perfect aan voor wat het spel in gameplay te bieden heeft. Geen langdradige puzzels of fratsen om de duur te rekken, maar gewoon een paar uur quality content.

Vanaf nu is Quill één van mijn favoriete Playstation mascottes en mag ze op Nathan’s Drake schouder zitten totdat we haar opnieuw in actie mogen zien. Want hiervan willen we meer, toch?

• Prachtige wereld
  • Schattige hoofdpersonage