Review: MXGP2 – The Official Motocross Videogame

MXGP2

Op 7 april is de tweede game van MXGP, MXGP2, verschenen voor de Xbox One, Playstation 4 en PC en wij hebben deze even gespeeld op de PC om vervolgens jullie onze mening erover te geven. Nu ben ik zelf niet heel erg van de racegames, maar deze motocross game sleept het genre racegames naar heel ander niveau.

Onbekend met de vorige game van MXGP (of uberhaupt een motocross game) begon ik mijn avontuur in MGXP. Het begon allemaal wel leuk en aardig met het maken van een character. Je kon z’n naam veranderen, zijn rugnummer veranderen (zodat je er ’69’ van kunt maken zoals iedereen hoort te doen) en nog een aantal kleine dingetjes aan je coureur veranderen. Vervolgens was het tijd om een fabrikant van motoren te kiezen, zodra je dit had gedaan kreeg je een motor van de gekozen fabrikant. Motor uitgekozen? Mooi. Tijd om je managers te kiezen en je team een naam te geven.

Nu gaan we racen!

Tijd om in de carrière modes te duiken en een sponsor uit te kiezen om vervolgens lekker te scheuren in de modder. Ik begon met mijn race en ging meteen op m’n bek, probeerde het nog een keer maar na een minuut lang uitvogelen waar het gas zit gaf ik op en besloot ik toch maar eens de tutorial filmpjes te bekijken. Het eerste minpunt van de game is bij deze dus al gevonden: geforceerd filmpjes kijken om erachter te komen hoe ik moet spelen. Het zijn namelijk geen controls, zoals je die bij ieder ander spel zou verwachten, maar sturen doe je dus met combinatie toetsen zoals pijltje naar rechts en ‘D’. Zo zijn er voor elke handeling wel verschillende combinaties die je moet onthouden voordat je het spel induikt, want tijdens het spelen wordt er niks uitgelegd en wordt er van je verwacht dat je de controls al beheerst.

MXGP2 gameplay

Het pluspunt, de unieke besturing, is tegelijkertijd ook een minpunt aan de game. De unieke besturing is leuk maar voelt erg vervelend op een toetsenbord en ik vond het persoonlijk maar irritant om te gebruiken, omdat ik niet kon onthouden welke combinatie waarvoor nodig was. De achterliggende gedachte is dat je met de pijltjes toetsen stuurt, en met de WASD toetsen je gewicht verdeelt over de motor, waardoor je in de lucht met een combinatie zorgt dat je minder vaart verliest en zo op ieder stukje van de baan een voorsprong kunt creëren door de juiste beweging te maken door je gewicht op de juiste plek van de motor te plaatsen.

Een van de meest vervelende aspecten van de game is dat wanneer jij te ver van de baan af gaat, je terug wordt gezet op de baan, waardoor je natuurlijk een hoop snelheid verliest. Stel; je zou heel ver van de baan af rijden dan kan ik begrijpen dat je terug gezet zou kunnen worden als het teveel uit de hand loopt. Echter bij MXGP2 kun je vaker niet meer dan 1 meter van de baan af gaan voordat je weer terug op de baan wordt gezet. Dit is vooral extreem vervelend bij het maken van sprongen, omdat je in de lucht minder controle hebt over de richting die je opgaat, en bij bochten. Een bocht uitvliegen in deze game is niet zo heel zeldzaam namelijk. Er direct voor gestraft worden in plaats van het zelf te herstellen is een beetje demotiverend als het 3 keer gebeurt in een slingerbocht.

De verschillende game modes geven niet echt heel veel verschil in gameplay, maar de afwisseling zorgt er wel voor dat je na een tijdje racen in career modes eventjes kunt afschakelen op het testveld om lekker te scheuren waar en hoe je maar wilt.

Pixels of modder?

Grafisch ziet de game er niet heel spectaculair uit, maar als we de tak van simulatie games mogen geloven, is voor deze game dat eigenlijk niet zo verbazend. Geen enkele simulatie game heeft een uitstraling waarvan je zegt “WOW”. Of dit komt door de zware technische aspecten van de game of door de mening: niet het doel van een simulatie game. Wie weet.

Het meest storende aan de game is dat de omgeving buiten de baan er opvallend minder goed uitziet. Ben je ooit in de Grand Theft Auto wereld gestapt waarbij alle textures wel al geladen zijn, maar nog niet zijn opgepoetst waardoor alles er een beetje hoekig en wazig uitziet? Dat is precies hoe de omgeving uitziet in MXGP2.

MXGP2 Course

Buiten de matige graphics van de game zien de motoren en outfits er wel redelijk uit, waarschijnlijk omdat ze bestaande modellen hebben gebruikt en deze zo goed mogelijk wilde nabootsen is het kwaliteit van omliggende gedeeltes een beetje blijven hangen.

Deze racegame is meedogenloos voor de casual race gamer en zou ik deze game eerder betitelen als ‘MXGP Simulator’, aangezien het realisme in de besturing best hoog is en het een hele poos duurt voordat je dit volledig onder de knie hebt.

Ben jij bekend met de controls van de game, houd je van motor sport of heb je het eerste deel gespeeld? Dan is MXGP2 waarschijnlijk wel een leuke game voor jou, en zal je waarschijnlijk veel minder dan ik tegen bovengenoemde ergernissen aanlopen. Ben je echter een casual race gamer die liever Need For Speed of Forza speelt? Dan moet je deze racetitel misschien even overslaan.

+ Unieke besturing
+ Echte merken
+ Realisme