Review: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Naruto Ninja Storm

Hè hè, eindelijk is het dan zover: de nieuwe fighting game van onze vriendelijke geel-harige Shinobi, Naruto, laat ons het einde van de originele Manga eerder zien dan de Anime zelf! Natuurlijk hebben onze Manga-lezers het einde al gelezen, maar toch is een visueel bewegend beeld ervan nog mooier!

Wij hebben deze geweldige game gespeeld en hier is dan een week na de release voor jullie de review over hoe deze game in elkaar steekt, en of het de verwachtingen na is gekomen! Voor de mensen die niet bekend zijn met Naruto: Naruto is een Manga/Anime die bestaat uit 700 chapters aan boekjes en een hele hoop afleveringen om te bekijken. In dit verhaal volg je Naruto en zijn vrienden in een lange reis naar volwassenheid. De serie zit vol met liefde, verraad, hoop en verlies. Het thema dat deze serie met zich meebrengt is een ninja/samurai achtige sfeer oftewel: enter the world of Shinobi!

Dit vierde deel in de story games van Naruto laat ons het einde van de officiële Manga spelen en in de bonus zit natuurlijk nog meer! Alle oude, huidige en nieuwe personages zijn speelbaar en alhoewel de oude personages natuurlijk geen nieuwe technieken of iets dergelijks krijgen, hebben ze toch een fris effect dankzij het re-vamped combat systeem dat de game met zich meebrengt. Daar mee wil ik de review beginnen; met het praten over de gameplay.

De game heeft meerdere modes, om te beginnen een story mode die het verhaal van de serie volgt. Na een introductiegevecht tussen Madara en Hashirama (in het verleden) zal de game precies verder gaan waar het in deel drie van de reeks eindigde. Daarna krijg je twee verschillende banen die je kunt kiezen, één baan waarin je de Naruto story volgt en één baan waarin je de Sasuke lijn volgt. Deze twee banen komen uiteindelijk samen als Sasuke mee gaat doen aan de oorlog. Ditzelfde systeem krijg je ook als Naruto en Sasuke uiteindelijk een andere weg in de oorlog krijgen voor ze weer samen komen om te vechten tegen Madara en uiteindelijk Kaguya.

Naruto Sasuke Sakura Kaguya

De Combat is eigenlijk vrijwel hetzelfde als in de oude delen, alleen een stuk toegankelijker en vloeiender. Je kunt nog steeds gebruik maken van combo’s en het is al vrij makkelijk om een Ultimate Jutsu of Jutsu Drive (Team Drive) uit te voeren. Natuurlijk is dit in Online Mode een stuk moeilijker uit te voeren. Je moet in de story-gevechten veel ontwijken, blokken en timen om je attacks goed uit te voeren zodat je geen chakra verspilt aan gemiste aanvallen. Wat ik persoonlijk in dit deel een heel stuk fijner vind is de afwisseling en vrijheid in bepaalde gevechten. Er is bijvoorbeeld een stukje waar de Ten Tails achter jou aan rent terwijl jij in je Kurama Mode zit, zo moet jij in je ”fox-form” zo snel mogelijk de route rennen zodat de vijand je niet meer kan pakken. Dit is iets wat je in de oude delen niet snel zag en wat in dit deel redelijk veel voor zal komen. Afwisseling! De story in deze game verraste mij keer op keer weer met originele concepten, alhoewel ik eerst bang zou zijn dat ze de story misschien niet genoeg afwisselende gevechten zou gaan hebben, ik ben niet teleurgesteld!

De game heeft een adventure mode die je in een vrije open wereld laten rond rennen, als een soort van RP. Deze mode zal veel uren van jouw tijd kunnen gaan afpakken maar door modes zoals deze krijg je al veel waar voor je geld. Natuurlijk heb je ook de Free Battle Mode waarin jij in een single battle, team battle of tournament mee kunt doen, hierbij kun jij volledig kiezen als wie jij speelt en tegen wie jij speelt. Wil jij online mensen flink klappen geven? Dan kan dat in de Online Battle Mode!

Een nieuwe toevoeging aan de game is dat je met je Joystick van personages kunt wisselen tijdens een gevecht. Met je rechter stick kun je dit doen en je kunt zelfs van characters wisselen tijdens een team-combo. Ook heb je natuurlijk weer de Team Ultimate Jutsu’s en de Ultimate Jutsu’s. Om je deze ultieme aanvallen te laten zien heb ik hier beneden een korte video voor jullie uitgezocht:

Na dat je de verhaallijn gespeeld hebt krijg je dus toegang tot de Adventure Mode, hierin kun je sidequests doen en heb je nog een boel andere opties. Je kunt hier ook oude gevechten terugspelen uit de Naruto serie, wat de game wel toegankelijker maakt voor nieuwe spelers die er niet zo bekend mee zijn, zo kun je ook weer oude spelers leren kennen! Natuurlijk is dit ook extra leuk voor de fans om terug te spelen/zien. Alles wat je vind kun je ook uitgeven in de game, geld en schatten. Je kunt nieuwe kostuums vrijkopen of spelen voor personages die je dan als je online gaat spelen kunt laten zien aan je tegenspelers.

Story
Nou ja.. over het verhaal zelf ga ik niet al te veel praten, maar één ding kan ik je zeggen: wauw zeg! Alles is in deze game gewoon goed in elkaar gezet en de verhaallijnen kloppen precies zoals in de Manga. Wat zelfs zo is, is dat deze game het einde van de serie eerder laat zien aan het publiek dan dat de Anime doet. De Anime zit nu namelijk in een hele lange reeks gevuld met filler-episodes die vrijwel los van het verhaal staan. Dit was ook één van de redenen dat ik persoonlijk erg benieuwd naar de game was, omdat ik stiekem toch wel het einde van de serie wilde zien! Dit wel als waarschuwing voor mensen die geen behoefte hebben om nu al het einde te zien of spelen.

De fans kennen Naruto natuurlijk als dat kleine jongetje wat altijd gezien werd als outcast. Nooit werd deze vriendelijke wees ergens opgevangen. In alle games en afleveringen zie je hoe Naruto door de jaren heen groeit tot een held voor iedereen! De serie en games bestaan al jaren en voor velen is het dan ook jammer dat het nu eindigt, maar, is het eigenlijk wel afgelopen? Ik bedoel dat Naruto, Sasuke en Sakura samen met al hun vrienden hun beste tijd gehad hebben, natuurlijk! Maar in Ninja Storm 4, en ook in de twee nieuwe films (The Last & Boruto The Movie) kun je zien dat er plaats wordt gemaakt voor een nieuwe generatie aan Shinobi. Boruto is de zoon van Naruto en zal samen met de Sarada en een hoop andere kid-ninja’s ook te spelen zijn in een uiteindelijke bonus van deze game. Verder ga ik geen spoilers over de main story geven en wil ik het houden bij mijn mening dat het verhaal een heel mooi einde heeft gekregen en dat deze game dat goed laat zien!

Boruto Sarada Battle

De graphics in de game zijn op het eerste oog misschien even niet zo geweldig anders dan die van deel 3, maar er is zoveel extra detail toegevoegd aan de game, hoe meer je speelt, hoe meer dit op gaat vallen! Ook is de interface redelijk vernieuwd. De effecten van Jutsu hebben een nieuwe polish gekregen waardoor ze er nog mooier, strakker en vloeiende uit zien! Natuurlijk kun je niet te veel vooruit gaan met grafische aspecten in een game als deze omdat je natuurlijk dat Anime effectje wilt behouden!

Muziek & Geluid
De muziek zal bij Naruto over de grote stukken gezien altijd hetzelfde zijn, alleen is er in deze game wel meer toegevoegd dan in de vorige delen. Er zijn nieuwe nummers gemaakt speciaal voor dit deel. Natuurlijk behouden ze altijd de oude klassieke muziekjes waaraan de fans meteen kunnen horen wat ze aan het spelen zijn!

De geluidseffecten in deze game zijn natuurlijk een stuk mooier dan die uit oudere delen, dit zullen veel mensen de eerste keer niet direct horen. Ook zullen veel mensen hier niet op letten of geen besef van hebben maar er is zeker een verbetering in de FX geluiden in de game.

Naruto Ninja Jutsu

Ik heb de game zoveel mogelijk gespeeld de afgelopen week en heb er zeker een uurtje of 50 in kunnen steken. Met de story was ik al gauw klaar omdat ik niet kon wachten het einde te spelen! Verder heb ik Online nog een paar uurtjes gespeeld en in de Free Battle en Adventure Mode heb ik me ook gestort. Na alle uren die ik in de game gestopt heb kan ik alleen maar zeggen dat de makers goed hun best hebben gedaan, en dat ik genoten heb!

Voor de fans is dit een mooi einde aan de story, met niet alleen vloeiende game cinematics, maar ook een beetje vloeiende dia’s die uit de Anime zelf zijn gehaald. De gameplay is werkelijk fantastisch en voelt een stuk vloeiender aan dan die van Ninja Storm 3. Voor de nieuwkomer die niet bekend is met de story is het natuurlijk ook moeilijker deze te begrijpen, maar gezien hoe goed de gameplay zelf al is denk ik dat het voor de onbekende mensen gewoon een toffe fighting game zal zijn!

Kurama Susano'o Obito

+
 Fantastische graphics