Review: NBA 2K18

shaq attack nba 2k18 2k sports 2k games visual concepts

2K Games maakt ieder jaar een comeback met een nieuwe NBA game. Elk jaar maakt de basketbal game van 2K een potentiële kans om de beste sportgame van het jaar te worden. Dit jaar heeft de game studio de lat een stuk hoger gelegd.

Konami mocht dit jaar aftrappen met PES 2018, wat een zeer goede game is. EA Sports zien wij later deze maand terug met FIFA 18. 2K Games is nu aan de beurt met hun ijzersterke basketball game. Ieder jaar is de game gewoon goed. Makkelijke gameplay, een meesleurende verhaallijn, nieuwe features en ga zo maar door. NBA 2K18 is er geen uitzondering op.

Vernieuwing

De NBA 2K games staan ervoor bekend dat zij ieder jaar vernieuwing met zich mee brengen. NBA 2K18 zit ook weer bordevol met nieuwe dingetjes. Dit jaar ben jij de baas van je buurt, jij beslist wat er gebeurt in jouw omgeving. Jouw buurt is als het ware een social space waarbij je alle online spelers ziet. Alles ligt hier aan elkaar gekoppeld. Het voordeel hiervan is natuurlijk minder loading screens en matchmaking is een stuk makkelijker gemaakt. Er zijn weliswaar minder loadingscreens maar de laadtijden zijn wel belachelijk lang. Soms zit je wel tot 2 minuten te wachten totdat de game een bepaald stuk volledig geladen heeft.

Wel is algemene gameplay ervaring vooruitgegaan aangezien alles makkelijker gemaakt is. De free roam modus die “soort van” mogelijk was in NBA 2K17, heeft dit jaar een flinke opfrisbeurt gekregen.

De AI heeft ook weer een onderhoudsbeurt ondergaan. Alle spelers die jij tegenkomt waarmee je moet spelen, zullen zich anders gedragen. Dit jaar gedragen spelers zich zoals hun echte persoon in de werkelijkheid zou doen. Als je bijvoorbeeld iemand hebt die alleen maar voor layup’s gaat, dan kun je dit in de game ook verwachten.

Het verhaal begint echter ook totaal anders dan we gewend zijn. Dit jaar begin je als straat basketballer die zich een baan maakt naar de NBA divisie. Geen draftgames meer spelen zoals het voorheen was. Dit geeft de game een fris gevoel. Je mag tevens ook kiezen bij welk team je wilt beginnen. Hierdoor wordt de game een stuk interessanter.

De vernieuwingen brengen echter ook wel minpunten met zich mee. De game geeft een gevoel alsof we in het begin van 2014 leven, we praten dus over micro-transacties. De game heeft altijd gebruik gemaakt van VC, virtual currency. Echter dit jaar wordt alles gedaan met deze valuta. Van kapsels, tattooages en het upgraden van je speler, alles wordt betaald met VC. Dit betaalmiddel krijg je echter niet zomaar, je verdient dit door wedstrijden te spelen. Heb je een gespeeld dan wordt je beloond met wat VC, echter is dit niet veel. De game heeft in dit aspect echt een steek laten vallen. Hierdoor voelt NBA 2k18 ook een beetje “pay-to-win”.

Het spelletje tijdens het spelen

De laatste NBA game die ik van 2K Games heb gespeeld is al een paar jaar terug, namelijk 2K14. Beginnend met deze game was ik bang dat ik alle controls opnieuw moest leren. Gelukkig heeft 2K Games vrij weinig aan de controls gedaan dus inkomen in het spel was een eitje. De game maakt het spelen op verschillende manieren mogelijk. Wil jij zelf beslissen wat voor een schot jouw speler doet, dan kan men dat instellen in de opties. Ben je echter een casual gamer en wil je gewoon een potje spelen, dat kan natuurlijk ook. Hierbij hoef je niet op te letten wat voor een schot je neemt, de computer helpt je hierbij.

Zodra je het spel opstart krijg je een goed gevoel. Een ijzersterke game die aanvoelt alsof je een televisie programma aan het kijken bent. Het commentaar is bijna identiek aan het echte werk, zo heb je commentatoren zoals Shaquille O’Neal en Kenny Smith. Deze zitten ook in de game en zijn te zien zoals bij een wedstrijd in het echte leven, in de studio.

Het verhaallijn is ook een stuk langer dan voorheen. Na ongeveer 12 uur de game gespeeld te hebben, heb ik nog geen herhalende cutscenes gezien. De bewegingen van de spelers herhalen zich ook niet. Iedere speler heeft zijn eigen moveset. Zo hebben de bekende spelers ook hun signature moves. Denk hierbij aan de jumpshots van Stephen Curry of de beroemde Michael Jordan Slam Dunk.

De game heeft tevens heel veel game modes. Zo kan men gewoon online een ouderwets potje 1 versus 1 spelen zoals op FIFA. Er zijn echter ook specifieke modi. Zo kun je een manager zijn van een NBA team waarbij jij de belangrijke beslissingen maakt wat het beste is voor je team. MyCareer is ook heel uitgebreid waarbij je met jouw eigen speler niet alleen het verhaal hoeft te volgen. Je kan ook gewoon online spelen in teams van 1, 3 of 5 man. Hierbij kun je ook VC verdienen wat je speler een betere score geeft zodra je hem wilt verbeteren.

Zoals ieder jaar ziet de game er goed uit. Op veel details wordt gelet, het zweet van de spelers, het publiek, je neighborhood en ga zo maar verder. Echter mist de game op bepaalde momenten zijn visuele aspecten. Zo zijn er gebeurtenissen waar je niet vaak komt, denk bijvoorbeeld aan de entree hal van een stadion. Hier missen bijvoorbeeld schaduwen of details, wat iets minder is van de game die er verder grafisch fantastisch uitziet.

Samenvatting

NBA 2K18 heeft, zoals al zijn voorgangers, een solide gameplay die makkelijk op te pakken is. Tevens staat de series ook bekend om zijn grafisch aspect dat gewoon uitstekend is. Een niet-herhalende game op basis van cutscenes maar ook de bewegingen van de spelers. Honderden customization opties waarbij iedere speler uniek wordt en jou speler one-of-a-kind kan maken. Een van de punten wat de game minder maakt is natuurlijk de focus op microtransacties. Dit kan in de online matchmaking nogal zorgen voor onbalans, frustratie en voornamelijk het wegnemen van je speelplezier.

+
 Grafische Aspecten
+ Een niet-herhalende gameplay ervaring op basis van meerdere aspecten