Review: NBA Live 18 – Een mooi vooruitzicht

NBA Live 18 review

Als Electronic Arts ergens in uitblinkt, dan is het Fifa, dit is al jaren de meest populaire voetbal game. Als het aankomt op basketbal, dan ligt dit anders. 2K legt de lat een stukje hoger hierin, en schijnt NBA Live daar ieder jaar mee weg, is dat dit jaar anders? Wij leggen het uit!

Waar NBA Live 18 zeker in straalt, is het feit dat de game niet draait om moeilijke knoppencombinaties en een lange learning curve. Waar je bij NBA 2K als een nieuwe speler finaal in word gemaakt, zal je bij NBA Live sneller potjes winnen met een klein beetje inspanning. De gameplay is gewoon erg toegankelijk tegenover de 2K variant. Maar dat heeft beiden zijn voor en zijn nadelen. We zullen even beginnen met een trailer!

Meer arcade

Deze toegankelijkheid en snelle learning curve zorgt ervoor dat de game een stukje meer als een arcade game voelt. Alles voelt soepel en snel. Hierdoor voelt de game aan als eentje die perfect is voor de beginners. Mensen die gewoon lekker een potje casual willen ballen, die zullen helemaal blij zijn met de game. Dit is dan wel een nadeel voor de gevorderde spelers, deze zullen dus al sneller neigen naar de concurrent! Maar in NBA Live kan je dus als rookie wel al wat potjes in de Online Mode winnen!

Grafisch een trapje hoger

NBA Live heeft alle grafische kwaliteiten die je verwacht van een EA game. Wat helaas niet zo mooi is als de nieuwe Motion Enginge van 2k, is zeker met de Ignite Engine wel een plaatje! De game is niet lelijk, vooral niet tegenover de afgelopen jaren. Je kan emoties van gezichten aflezen, iets wat zeker belangrijk is in een sporttitel. Soms voelt de movement van spelers een beetje lomp en onhandig, maar dat terzijde zet EA een mooie titel neer.

NBA Live 18 Speler

Modi

NBA Live 18 heeft natuurlijk de bekende Career Mode, samenhangend met de Ultimate Team Mode en ga zo maar door! Maar de game komt met iets nieuws: The One. Dit is te vergelijken met het ladder-systeem dat je in veel fighting games ziet. Je komt als speler na een lange blessure terug in de NBA, maar je moet onderaan beginnen. De taak is aan jou om terug die ladder op te klimmen. Deze mode heeft zelfs een kleine character creation eraan vast hangen. Je kan je gezicht laten scannen om de meest grappige of juist accurate speler te maken. Je kan je kleding kiezen, en je speelstijl!

In The One maak je keuzes voor de toekomst van je speler. Het voelt ook een beetje als een documentaire. Zo krijg je tijdens cinematics vaker informatie over de plek waar de wedstrijd gespeeld word, of de historie van een speelveld. Ook paparazzi zal een rol spelen, naarmate dat jouw speler wordt opgemerkt in de NBA wereld. Maak hier gebruik van om jouw mannetje zo populair mogelijk te krijgen. Een voordeel was, dat EA heel veel tijd en moeite gestoken heeft in deze game mode, maar door niks nieuws bracht bij andere modi, waar dit wel degelijk nodig was. Al met al brengt The One een boel van andere genres naar een sportgame, iets wat innovatief is en leuk speelt, je moet keuzes maken en soms ook een stap terug zetten om vervolgens 2 stappen vooruit te zetten. Een nadeel daarvan is dus dat deze mode alle liefde heeft gekregen, waardoor de rest van de game een beetje ‘achterligt’.

NBA Live 18 Blunt

De facescan kan ook leuk zijn…

Een goed vooruitzicht voor NBA EA…

De afgelopen jaren leek het alsof NBA Live niet echt wist wat het was. Werd de game een simulatie voor de hardcore spelers, of neigde ze toch meer naar arcade? Dit jaar lijkt het alsof de game op een goede plek zet. Met nog aardig wat gebreken groeit Live naar iets moois. De game heeft ook een defensieve mechanic gekregen. Je kan een speler locken en dan kiezen vanuit waar je deze wilt dekken. Een witte pijl zal groen of rood worden als een speler om je heen wlt rennen of niet. Dit maakt gameplay wat tactischer en dynamischer. Je moet ook zeer zeker snel reageren!

De game heeft natuurlijk Career, zoals elke sporttitel wel heeft. Maar door het RPG-achtige The One krijgt de game iets wat spelers lang bezig zal houden. Dit in combinatie met de toegankelijkheid van de controls zorgt voor een lekker potje ballen! Ultimate Team is, zoals eerder al aangegeven, ook een grote mode voor NBA Live. Het is te vergelijken met hoe de mode werkt in andere EA sporttitels. Je gaat uitdagingen aan en je verdient Coins en Card Packs om een team aan spelers op te bouwen. Deze kan je gebruiken om andere spelers of computergestuurde teams uit te dagen. Alle features zijn aanwezig, zoals een auction house, een marketplace en je kan je team aanpassen via microtransacties. EA geeft je een aantal uitdagingen om te beginnen, deze zijn wat makkelijker, daarna mag je je borst natmaken voor wat pittige uitdagingen.

nba live 18 hoop

EA heeft veel tijd gestoken in NBA Live dit jaar. Dit valt ook direct te merken aan hoe de game speelt, aan nieuwe game modi en meer! Veel basketbal veteranen zullen alsnog bij NBA 2K18 blijven, maar NBA Live heeft zijn plekje gevonden. Begrijp het niet verkeerd, de game heeft genoeg gebreken en is ver van perfect, maar hij is zeer zeker tof als je gewoon een casual potje wilt ballen. De game heeft voldoende features en de RPG-mode The One zal je een aantal uurtjes zoet houden. Als jij een fan bent van andere EA sporttitels, dan raad ik je zeer zeker aan deze een kans te geven. Ook al zullen veel 2K spelers niet switchen naar de game, hem een kans geven is zeker niet slecht!

+
 Ignite Engine
+ Vloeiende arcade gameplay